Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdErika Bosmans Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009
2
2 Kwaliteitscultuur Naar een reflectie-instrument over kwaliteitscultuur Dries Berings
3
3 “Hard” en “soft” (7S -McKinsey)
4
4 IKZ: principes n centraal stellen van de klant n engagement van de top n betrokkenheid van het personeel n collectieve visie n stroomlijnen van processen n systeembenadering n continu verbeteren n werken aan een kwaliteitscultuur n werken op basis van feiten en cijfers
5
5 IKZ: tools n Bevraging/evaluatie door stakeholders n Functioneringsgesprekken n Kwaliteitsstuurgroep n Kwaliteitsverbeteringsteams n Interne en externe evaluatie n PDCA-cirkel n Kwaliteitshandboek n Kwaliteitsindicatoren n Sensibilisering en vorming
6
6 IKZ: core values n AInnovatie n BCollectieve gerichtheid n CSystematiek
7
7 Kwaliteitscultuur “Kwaliteitscultuur is een organisatiecultuur bijdraagt tot de ontwikkeling van een effectieve en efficiënte zorg voor kwaliteit”
8
8 Kwaliteitscultuur Organisatie- cultuur Intern- en extern kwaliteitssysteem Zorg voor kwaliteit effectiviteit Performantie efficiëntie
9
9 n Effectiviteit = doeltreffendheid De mate waarin de organisatie haar vooropgestelde doelen bereikt. n Efficiëntie = doelmatigheid Een maatstaf voor de kosten van de resources die zijn gekoppeld aan het bereiken van een doel (Daft, 2007; Schermerhorn, 2002) Performantie
10
10 n Competentieontwikkeling n Studierendement n Tewerkstellingskansen n Didactische kwaliteit n Tevredenheid stakeholders n Wetenschappelijke output n Maatschappelijke bijdrage n … Meervoudige doelbepaling
11
11 n IKZ (EFQM, Proza, Tris) n Procesbenadering (ISO) n CIPO-model n Output-gerichte kwaliteitbewaking n Individueel professionalisme n De Lerende Organisatie n … Visies op zorg voor kwaliteit
12
12 n Productgericht n Ontwerpgericht n Klantgericht n Waardegericht n Transcendente benadering Visies op kwaliteit
13
13 Organisatiecultuur Organisatiecultuur is het niet steeds bewuste en beperkt communiceerbaar geheel van waarden en normen over het werk in ruime zin, zoals dat door de organisatieleden gedeeld wordt en waardoor hun gedrag gekleurd wordt (Houtveen et al., 1996).
14
14 Organisatiecultuur n Gelaagd n Onderscheidend n Gedeeld n Gefragmenteerd n Sociaal-geconstrueerd
15
15 n Keuze-afhankelijk n Reflectie nodig n Referentiekader nodig Kwaliteitscultuur: inhoud?
16
16 Waarden die tegelijk belangrijk zijn maar moeilijk tegelijk te realiseren vallen. Concurrerende waarden
17
17 Concurrende waarden in het HO
18
18 Cultuurbeelden VERANDERING innovatie BESTENDIGING traditie COLLECTIVISME collectief INDIVIDUALISME specialisatie ZELF-BEPALING mens PLANMATIGHEID systeem
19
19 Innovatie - Traditie
20
20 Mens - Systeem
21
21 Specialisatie - Collectief
22
22 DE TRADITIONELE ORGANISATIE
23
23 DE IKZ-ORGANISATIE
24
24 DE ORGANISATIE ALS TEAM
25
25 DE ONBESTEMDE ORGANISATIE
26
26 Perceptie – Wens
27
27 n Klemtoon in eigen profiel n Breedte van het profiel n Evenwicht in het profiel n Toetsing aan eigen doelstellingen n Veranderingsdynamiek n Niveaus in de organisatie Profielanalyse
28
28 Cultuurbeelden en performantie Zorg voor kwaliteit Studenten- tevredenheid Personeels- tevredenheid Collectief+++++ Mens++++++ Innovatie+++ Systeem+++ Traditie-++ Specialisati e --0
29
29 Cultuurclusters en performantie
30
30 Plannen n Hogescholen en universiteiten uitnodigen om aan reflectie over de kwaliteitscultuur deel te nemen –Zelfreflectie op twee niveaus –Evaluatie van de reflectiemethode –Validering van meetinstrument –Mogelijkheden voor breedschaliger onderzoek verkennen.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.