Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAlexander Janssen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
MUSEA BRUGGE 14 musea 4 museumgroepen per museumgroep: 1 team overkoepelende diensten
2
PUBLIEKSONDERZOEK 6 van de 14 museumlocaties coördinatie: marketing inhoudelijk: conservator en publiekswerker sinds 1 mei 2004 opzet: continu algemeen en uitgebreid vs. toegespitst en beperkt
3
UITVOERING papieren enquêtes aan uitgang 6 talen: N/F/E/D/S/I A4 voor en achter 11 vragen - 13 variabelen input door secretariaat verwerking: voortaan binnen musea steun van Vlaamse Gemeenschap
4
KASSAREGISTRATIE automatische registratie van ticketverkoop voor elke formule een knop bijkomend: postcode/land van herkomst
5
10 VASTSTELLINGEN voorbeelden van vaststellingen met telkens: achtergrondinformatie besluit beleid bewust weinig of geen cijfers of grafieken!
6
helft bezoekers betaalt volle pot, andere helft niet (gratis/reductie/combiformule) besluit: gezonde financiële basis beleid: participatie stimuleren dmv tarieven, prijzenstructuur actualiseren
7
Fransen vormen het grootste publiek groter dan Vlaanderen en Nederland samen! en meer dan de helft komt uit regio Parijs besluit: inspanningen voor Frans publiek zijn verantwoord beleid: heroriëntering promotie naar Franse markt
8
41% van de Franse bezoekers gebruikt een combiticket besluit: Fransen zijn gevoelig voor combiformules beleid: inzet van promotie voor combiformules in Frankrijk (via hotels, touroperators, e.d.?)
9
Franse verblijfstoerist andere interesses dan de Britse Franse>>>cultuur - Britse>>>toerisme ook kritischer publiek Frans-Brits spiegelbeeld in museumbezoek besluit: op zoek naar andere dingen in stad en in musea beleid: benadering afstemmen/differentiëren
10
op weekenddagen niet spectaculair meer bezoek dan op weekdagen besluit: verschil in drukte minder dan vermoed beleid: evenwichtige spreiding inzet mensen en middelen (logistiek)
11
in de winter minder bezoekers over de vloer drukke maanden: maart tot oktober kalme maanden: november tot februari besluit: seizoensverschillen zijn een feit beleid: winters capaciteitsoverschot beter invullen
12
30% dagtoeristen - 70% verblijfstoeristen 57% verblijft zelfs meerdere nachten dit in tegenstelling tot info van hotels besluit: Musea Brugge zijn een argument voor de verblijfstoerist beleid: bevestiging van nut van combiformules (p.o.) en rol als partner op vlak van toerisme
13
reisgids belangrijkste bron van informatie 42%! op 2: toeristische dienst - op 3: vrienden/familie pers slechts 3,5%! besluit: pers overgewaardeerd? beleid: belang pers relativeren - promotionele inspanningen verschuiven - van receptieve naar pro-actieve toeristische dienst
14
pers ook niet ONbelangrijk! Bruggelingen herhaalbezoek opmerking: vrienden/familie + stakeholders besluit: belang voor cultuurparticipatie beleid: herbekijken van perscontacten
15
Archeologie als enige meer mannelijke bezoekers dan vrouwelijke Archeologie 52% mannen - Gruuthuse 37% besluit: verschillende locaties Bruggemuseum trekken verschillend publiek beleid: rekening mee houden in de heroriëntering van het Bruggemuseum
16
BELANG vermoedens bevestigen vermoedens weerleggen kortom: geen gissingen maar gegevens en als nodig: argumenten
17
AANRADERS hou het eenvoudig doelstellingen op papier werkveld betrekken juiste vragen stellen (intern én extern) werkveld betrekken de tijd nemen
18
DE KUNST IS uit een veelheid van objectief cijfermateriaal het waardevolle weten te halen + niet uit het oog te verliezen dat dit gebeurt in een context: wat haalbaar, werkbaar en/of prioritair is
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.