Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFedde Bosmans Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum van de lerarenopleidingen?
2
Het onderwijsdebat Wurggreep van wantrouwen (Doekle Terpstra) Van kritiek op de inhoud naar kritiek op de persoon Leraren, bestuurders/managers, overheid, lerarenopleidingen
3
Leraren versus schoolleiders SchoolleiderLeraar Groeiende autonomieAfnemende autonomie? Conflicting spheres (Hanson, 1976): De sferen van de schoolleider en van de professional kunnen niet meer gescheiden worden “Verbreding van loyaliteiten & oprekken van fixatie”
4
Tijdelijke Commissie Leraren Een sterke positie voor de leraar door een beroepsgroep: –die haar eigen kwaliteitsstandaarden vast stelt; –en daarop controleert (d.m.v. een professioneel register). Het vergroten van de betrokkenheid van leraren in besluitvormingsprocessen binnen de school; Het verhogen van het opleidingsniveau van leraren door het ontwikkelen en aanbieden van masteropleidingen. Het belonen van verdere scholing Verhoging van salarissen
5
De Onderwijsraad Leraarschap is Eigenaarschap Het ongenoegen is minder wijd verbreid dan het lijkt Ontevredenheid in het onderwijs onderscheid zich niet van andere sectoren Leraren en schoolleiders hebben elkaar nodig!!! –Voorbeelden van nauwe betrokkenheid van leraren –Leraren in het publieke debat –Roulerend schoolleiderschap –(School)leiderschap in de opleiding –Beroepscode
6
Veranderingsbekwame leraren Van debat naar professionele dialoog
7
Wat is daar voor nodig? Commissie Leraren en Onderwijsraad: Structuurmaatregelen en randvoorwaarden En de leraar? Bereidheid om kwaliteit van handelen extern te verantwoorden? Bereidheid om elkaar aan te spreken op kwaliteit van handelen? Bereidheid om kennis vast te leggen en te delen?
8
Professionele kwaliteiten van leraren Leiderschap Ondernemerschap Zelfbewustzijn Kwaliteitsbewustzijn Accountability - Verantwoording (willen) afleggen aan je omgeving Elkaar durven/willen aanspreken Externe oriëntatie (“macro-context, sociologie, economie, bestuurskunde”)
9
Definiëren, identificeren, ontwikkelen en verantwoorden van kwaliteit Definiëren Lokaal, nationaal of internationaal Identificeren: Zichtbaar maken door middel van video’s en observaties Bespreekbaar maken m.b.v. feedback Ontwikkelen Mogelijkheden (Masters en andere trajecten) Prikkels (salaris, registratie, …) Verantwoorden Register Lerarenportfolio Definiëren van stakeholders
10
Wat betekent dat voor het curriculum? Leiden we leraren op dit een bijdrage kunnen leveren aan de professionele dialoog binnen de school? Leiderschap Ondernemerschap Zelfbewustzijn Kwaliteitsbewustzijn Accountability - Verantwoording (willen) afleggen aan je omgeving Elkaar durven/willen aanspreken Externe oriëntatie … Welke voorbeelden van good practice heb je nu al in je curriculum zitten? In de formulering van competenties, etc. In de beoordeling In de structuur van het (verborgen) curriculum
11
Leren van elkaar Individueel Kies 2 aspecten die goed aandacht krijgen binnen jouw opleiding Kies 2 aspecten die in jouw ogen geen of onvoldoende aandacht krijgen Wissel in viertallen uit: Good practice: wissel concrete aanpakken uit en probeer elkaar te inspireren Witte vlekken: ga op zoek naar wat anderen voor aanpakken hebben of bedenk gezamenlijk mogelijke aanpakken. Leiderschap Ondernemerschap Zelfbewustzijn Kwaliteitsbewustzijn Accountability - Verantwoording Elkaar durven/willen aanspreken Externe oriëntatie … in Competenties Verborgen curriculum Beoordeling
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.