Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMartha Lambrechts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Metawerken en stagebegeleiding in het buitenland: grensoverschrijdend leren van en met elkaar Stijn Dhert Thu Dang Kim
2
Onderwijsvernieuwingen binnen GROEP T Metawerk: (leren) reflecteren op verschillende leermomenten Zelfstandige buitenlandse stage (ZBuS) …
3
Twee leergemeenschappen Begeleiding zelfstandige buitenlandse stage laatstejaarsstudenten twee leergemeenschappen Buitenlandse student betrekken bij de metawerksessies Inhoudelijke stagebegeleiding buitenlandse student
4
Metawerk en portfolio: opleidingslang en opleidingsbreed Reflecteren en verantwoordelijkheid nemen Eigen leerproces sturen Veranderingsbekwame professionals Metawerk als rode draad in de lerarenopleiding Reflectiecyclus van Korthagen Subjectieve onderwijstheorie Professioneel zelfverstaan
5
Metawerk en portfolio: opleidingslang en opleidingsbreed Metawerk in het laatste jaar van de lerarenopleiding Nadruk op intervisie Doel: bepaald (stage)probleem grondig uitspitten en analyseren in groep
6
Zelfstandige buitenlandse stage Semesterstage: 6 tot 9 weken zelfstandig de taken van de leerkracht overnemen Mogelijkheid om deze te volbrengen in het buitenland
7
Begeleiding van metawerk en stagebegeleiding in het buitenland Definitie leergemeenschappen: “Netwerken waarbij opleiders en studenten of studenten onderling op onderwijskundig, didactisch en cultureel vlak informatie/ervaringen uitwisselen in het kader van de begeleiding van buitenlandse stages”
8
Leergemeenschappen Sociaalconstructivistische visie Leren is constructief Leren is cumulatief Leren is zelfregulerend Leren is doelgericht Leren is interactief en coöperatief Begeleiding via elektronisch leerplatform Toledo
9
Leergemeenschap: begeleiding van het metawerk Deelnemers: ZBuS’ers en studenten die een stage in Vlaanderen lopen. Groepsgebeuren: elke student van de metawerkgroep wordt medeverantwoordelijk gemaakt voor elkaars leerproces Verslaggever Peter/meterschap
10
Deelnemers: ZBuS’er, de stagebegeleiders van GROEP T en de TinT-begeleider Stagebegeleider: inhoudelijke en vakdidactische begeleiding Wekelijks feedback geven op drie lesvoorbereidingen Leergemeenschap: stagebegeleiding in het buitenland
11
TinT-begeleider: bijna dagelijkse contacten met ZBuS’er Nalezen van gemaakte opdrachten Praktische begeleiding
12
Tijd voor voorbeelden…
13
Goede aspecten en verbeterpunten Leergemeenschap: stagebegeleiding in het buitenland Goede aspecten Wekelijkse opvolging door stagebegeleider en TinT-begeleider Toledo = Transparant Uniforme werkwijze gebruiksvriendelijk
14
Goede aspecten en verbeterpunten Niet beperkt tot onderwijskundige gegevens Beoordeling lokale mentor
15
Goede aspecten en verbeterpunten Verbeterpunten Beperkte rol plaatselijke mentor Deelname beperkt tot 3 personen Bij ernstige stageproblemen moeilijk om kort op de bal te spelen Technische problemen
16
Goede aspecten en verbeterpunten Leergemeenschap: begeleiding metawerk Goede aspecten ZBuS’er blijft op hoogte Peter/meter brengt vraag van ZBuS’er binnen in metawerkgroep
17
Goede aspecten en verbeterpunten Verbeterpunten Prioriteit bij ZBuS’er ligt niet bij metawerk Verantwoordelijkheid ligt bij studenten (peter/meter en verslaggever) communicatie soms zeer beperkt
18
Tijd voor discussie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.