Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLinda Verbeke Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Projectgroep “Leraar als onderzoeker”: Rianne van Kemenade – de Pooter MA Drs. Iris Windmuller Drs. Hanneke Breteler – Issing
2
Startopdracht Beantwoord de volgende vragen:
Wat verwacht je dat de student gaat doen en laat zien? Kun jij dit begeleiden? Wat heb je daar zelf eventueel nog voor nodig? Wat heeft je collega hier nog voor nodig? Criterium De student voert het praktijkgericht onderzoek uit
3
Inhoud van de workshop Totstandkoming onderzoekscriteria en standaarden Het niveau van onderzoek Competentieprofiel Docentprofessionalisering Werkveld betrokkenheid
4
Beginsituatie Kenniskring Materiaal: leerlijn, leerarrangementen;
Onderzoek naar diverse pilots; Ervaringskennis in het begeleiden van onderzoekende studenten.
5
Definitie Practitioner research:
onderzoek door practici- eventueel in samenwerking met onderzoekers- waarin hun eigen handelen en/of de situatie waarin dat handelen plaatsvindt wordt onderzocht. We noemen dit: praktijkgericht onderzoek.
6
Onderzoek Begeleider werkveld Begeleider opleiding Student
7
Onderzoek in het HBO Opleiden tot onderzoeker?
Onderzoekende houding aanleren? Welke methodologie? Wat is in de praktijk het verschil met onderzoek op de universiteit?
8
Visies op onderzoek in het HBO
Onderzoek is: een aparte competentie een middel om de competenties te verwerven.
9
Standaarden De student heeft een onderzoekende houding.
De student weet hoe hij onderzoeksresultaten kan toepassen in de eigen praktijk. De student kan praktijkgericht onderzoek opzetten, uitvoeren en rapporteren.
10
Niveau Criteria zijn geformuleerd, en nu….
Bieden de criteria voldoende houvast om te bepalen of het gewenste niveau is bereikt?
11
Docentprofessionalisering
Criteria zijn geformuleerd, en nu…. Moet de begeleider/assessor er mee leren werken; Heeft de assessor/SLB/docent/ onderzoekservaring nodig om met de criteria te kunnen werken; Moet er actie ondernomen worden om de begeleider/assessor te professionaliseren.
12
Professionalisering Onderzoekservaring opdoen;
Begeleiden van onderzoekende studenten; Samenwerken met collega’s:
13
Werkveld Nauwelijks onderzoekservaring;
Meedenken met het onderzoek van de student is moeilijk voor begeleiders:
14
Samen onderzoeken Student
Begeleider Werkveld Docent opleiding Student
15
Discussiegroepen Niveau: criteria, standaarden, voldoende niveau?
Professionalisering: eigen vaardigheden Professionalisering: beleid Plek in het competentieprofiel: hoe positioneer je onderzoek? Is het een aparte competentie?
16
Afsluiting Deel 1 belangrijk punt vanuit de discussiegroepen
Mailinglist
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.