Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnke Cools Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Velon studiedag, 9 november 2007 Velon Werkgroep Onderzoek Gerda Geerdink
2
De opbouw van de presentatie:
Waarom (opeens) zoveel aandacht voor onderzoek? Definiëring en functie van het onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding Wat is de winst voor het onderwijs: leraren en studenten? Een case: de Eindhoven School of Education.
3
Waarom zoveel aandacht voor onderzoek?
Economische wetmatigheden Samenleving stelt hogere en ingewikkelder eisen Hogere eisen aan leraren.
4
Definiëring van het onderzoek in het hbo
Niet anders dan universitair onderzoek Geen beperkingen aan onderzoeksbenadering en -methodes Onderzoek in het hbo is altijd praktijkgericht.
5
Taakstelling HBO > Het geven van antwoorden op concrete vragen uit de beroepspraktijk > Het opleiden van professionals voor de beroepspraktijk.
7
Wat is de winst van onderzoek?
Maatschappelijke vragen en wetenschap komen dichter bij elkaar Verbinding opleiding en praktijk door onderzoekend leren Meer systematisch problemen aanpakken en een meer analytische blik ontwikkelen Kennismaken met het vreemde.
8
Referenties Jochems, W. (2007, juni). Onderzoek in het hbo. Presentatie Onderwijs Research Dagen, 2007 in Groningen. Klarus, R. [1998]. Competenties erkennen. Een studie naar modellen en procedures voor leerweg-onafhankelijke beoordeling van beroepscompetenties. 's- Hertogenbosch: Uitgeverij CINOP. Leijnse, F., Hulst, J., & Vromans, L. (2006/2007). Passie en precisie. Over de veranderende functie van de hogescholen. In : THE’MA 5-06: en 1-07: 4-10. Ponte, P. (2003). Interactieve professionaliteit en interactieve vormen van kennisontwikkeling in speciale onderwijszorg. Lectorale Rede. Antwerpen/Apeldoorn: Garant. Vijlder, F. de. (2007). Van klassieke professionals naar excellente organisaties. Wetenschap gewaardeerd. (2007). Wetenschap gewaardeerd. NWO-strategie Weert, T. van & Andriessen, D. (2005). Onderzoeken door te verbeteren. Overbruggen van de kloof tussen theorie en praktijk in het HBO-onderzoek. Vindplaats: Geraadpleegd
9
Tot slot Bedankt voor de aandacht
Dr. Gerda Geerdink
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.