Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKatrien Peters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Effectiviteit van de VAST-game Een Serious Game voor uitspraak Engels
Wim Trooster, Sui Lin Goei Hogeschool Windesheim , Zwolle Anouk Ticheloven Universiteit Utrecht Esther Oprins, Gillian Visschedijk, TNO Gemma Corbalan,Martin van Schaik
2
Probleem Weinig aandacht voor uitspraak Engels van individuele leerlingen Hoewel: Docenten het belangrijk vinden Goede uitspraak essentieel is voor effectieve communicatie
4
De VAST-game Voice Activated Spy Game
Verbetert uitspraak Engels van non-native speakers (fonetiek, vlotheid lezen, klemtoon, and intonatie) 40 uur training Doelgroep = leerlingen PO/VO (10 – 16 jaar) NB: Weinig empirisch bewijs dat serious games effectief in onderwijs
5
Centrale onderzoeksvraag
Wat is effectiviteit en werkingsmechanisme van de VAST-game in PO/VO (in NL) En onder welke omstandigheden wordt deze effectiviteit bereikt.
6
Opzet Onderzoek 2 x PO-school (elk 2 groepen)
2x VO school (elk 2 groepen)
7
Opzet Onderzoek Periode Sept ’13 – Jan ‘14 Statistiek: op Delta’s
8
Methods & Materials Performance (assesment& self assesment):
Articulation, word stress, tone, fluency
9
Methods & Materials Characteristics learning:
Motivation, self-efficacy, control, engagement, concentration, value…
10
Characteristics game:
Methods & Materials Characteristics game: Challenge, human interaction, rules/ goals, feedback, control, game world, action language
11
Belangrijkste uitkomsten (Voorlopig: moet nog uitgesplitst naar subgroepen)
Implementatie game op 1 VO-school niet gelukt (ondanks +++ support) Eerste resultaten: “Studenten zijn vrijer in het spreken van Engels” “Leerlingen zijn gemotiveerd, ondanks technische problemen”
12
Relevantie voor de praktijk
Met game aandacht voor uitspraak Engels van individuele leerlingen Na game meer motivatie Na game niet minder leereffect Moet nog: Uitsplitsing naar subgroepen Correlatie context, leerfactoren, gamefactoren, leereffecten
13
Belangrijkste aanbevelingen
VAST-game is goed te gebruiken in taalonderwijs Mits schoolcontext (qua ICT) op orde is (beleid, innovatiebereidheid, netwerkbeheer, ..)
14
Bewijs uit onderzoek? Ja: zie resultaten (meer/specifieker volgt).
15
Contact w.trooster@windesheim.nl Credits:
LINGO Online was created and developed by Magma Studios and Carnegie Speech Company utilising game based learning and speech analysis technologies. This product was originally created for the Ministry of Education in Singapore, known as V.A.S.T.: Voice Activated Spy Tech, and is now commercially available under the name of LINGO Online.’ For further information please contact: / This study was made possible by a grant from Kennisnet ( and internal funding of Windesheim University of Applied Sciences.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.