Download de presentatie
GepubliceerdLaura Mulder Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
CGO-Begeleidingsstructuur en Beroepspraktijkvorming
2
CGO-begeleidingsstructuur en bpv
Gevolgen: 1. Kwantiteit bpv ↑↑ 2. Inhoud en organisatie van bpv verandert
3
CGO-begeleidingsstructuur en bpv
Kwantiteit BPV omhoog Afd. Marktinformatie verzamelt actuele gegevens over stage- en arbeidsmarkttekorten Per branche Per regio CALIBRIS BAROMETER
4
CGO-begeleidingsstructuur en bpv
Kwantiteit bpv stijgt door nieuwe stageconcepten Leerafdelingen (Zorg, Welzijn, Sport) Stageverenigingen (Ass.GZ) Landelijk ingezet Aandacht voor knelpunt-regio’s en branches
5
CGO-begeleidingsstructuur en bpv
Veranderde inhoud en organisatie bpv Investeren in tools voor Competentiegericht begeleiden Trainingen in LB Organiseren werkveldconferenties voor Leerbedrijven en roc’s Onderzoek, bv. doorbraakproject wpleren trainingen voor begeleiders, hulpmiddel voor reflectie
6
CGO-begeleidingsstructuur en bpv
Praktische vertalingen van nieuwe CG kwalificatiedossiers Good Practice: Competentiegericht Begeleidingsinstrument Kinderopvang
7
Aanleiding instrument
Vraag vanuit de branche kinderopvang Ontwikkel een actueel, competentiegericht, digitaal begeleidingsinstrument voor begeleiders van Ped. Medewerkers in opleiding (kdv/psz) dinsdag 4 april dia 7
8
Doel van het CG instrument
Meetbaar maken in welke mate beroepsvaardigheden en competenties zich ontwikkelen Inzicht geven in leervorderingen van de stagiaire/beginnend beroepsbeoefenaar Het structureren van de begeleiding en van overleg met ROC
9
Gebruikers Organisaties kinderopvang (primaire doelgroep)
BOL/BBL leerlingen / beginnend beroepsbeoefenaren (alleen op verzoek van de werkbegeleider) ROC’s: stagebegeleiders (niet om zelf in te vullen, maar als monitoring van leerproces)
10
Inhoud CG instrument 20 beroepsvaardigheden elke bestaande uit gemiddeld 15 gedragscriteria (‘herkenbaar praktijkgedrag’) Aan elk gedragscriterium zijn 1 of maximaal 2 competenties gekoppeld Per gedragscriterium wordt ontwikkeling in kaart gebracht
11
Resultaat Praktijk heeft handvat om gericht te begeleiden en te communiceren met ROC Stagiaires/beginnend beroepsbeoefenaren hebben een basis voor een persoonlijk ontwikkelingsplan (stageplan) ROC heeft concreet/actueel beeld van de ontwikkeling van de stagiaire in de beroepspraktijk De checklist is bedoeld als begeleidingsinstrument, en is geen exameninstrument!
12
Voorbeeld digitale applicatie
13
Succesfactoren CGO-begeleidingsstructuur en bpv
Praktische vertalingen van competentiegericht opleiden/begeleiden Heldere afspraken om hiaten en overlap in bpv-begeleiding te voorkomen Compromissen vinden in wenselijkheid/haalbaarheid Vraaggerichte ondersteuning aan leerbedrijven
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.