Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHenriette Verbeke Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst, 22-05-2002
2
Het kader onderwijsvernieuwingsproject HO samenwerking UU (Julius Instituut) en UvA (AMSTEL Instituut) penvoerder UU van januari 2002 t/m december 2003 project subsidie: SURF Educatie AMSTEL lunchbijeenkomst, 22-05-2002
3
Verwacht resultaat AMSTEL lunchbijeenkomst, 22-05-2002 geschikte werkvormen ICT omgeving en gereedschappen geschikte werkruimte Nieuwe kennis en ervaring over de complete leeromgeving voor het bèta universitair onderwijs:
4
Specifieke doelen 13 vakken in Studio Course model 6 bij UvA en 7 bij UU AMSTEL lunchbijeenkomst, 22-05-2002 website IBL project didactische ontwikkelingen ondersteuning en training onderwijs websites ICT gereedschappen
5
Specifieke doelen 13 vakken in Studio Course model 6 bij UvA en 7 bij UU AMSTEL lunchbijeenkomst, 22-05-2002 website IBL project didactische ontwikkelingen ondersteuning en training onderwijs websites ICT gereedschappen UU-team
6
6 nieuwe studieonderdelen AMSTEL lunchbijeenkomst, 22-05-2002 Modelleren en simuleren van ruimtelijke processen in landschappelijke ecosystemen, Aardwetenschappen, 3e jaar, W.Bouten, Amstel: N.Brouwer Klassieke Natuurkunde Natuur- en sterrenkunde, en WINS dubbele propedeuses, B. van Linden van den Heuvell, F.Linde, Amstel: H.Van Bemmel Fysische Chemie Scheikunde, 1e en 2e jaar, B.Smit, W.J. Buma, Amstel: W.Kaper
7
6 nieuwe studieonderdelen AMSTEL lunchbijeenkomst, 22-05-2002 Celbiologie I, Biologie, 1e jaar, T.W.J. Gadella, IBL Coördinator: K.Klumpers Methoden en Technieken Bèta-Gamma propedeuse, W.Hoffmann, Amstel: A.Heck Simuleren en modelleren Informatica, AI, WNS, Beta-Gamma, P.M.A. Sloot, Amstel: A.Heck
8
Werkvormen AMSTEL lunchbijeenkomst, 22-05-2002 Studio Course model: (J. Wilson, Rensselaer Polytechnic Institute, Troy, NY); Werkruimte: Studio Classroom onderzoeksgericht bèta onderwijs geïntegreerde werkvormen: - begripsvragen - praktische oefeningen - experimenten en computersimulaties
9
Didactische ontwikkelingen AMSTEL lunchbijeenkomst, 22-05-2002 Team: H. van Bemmel W. Kaper N. Brouwer evaluatie Studio course model didactische eindtermen
10
Studio Course model AMSTEL lunchbijeenkomst, 22-05-2002 student is actief met de stof bezig Indeling in fasen (activiteiten): oriëntatie fase, geleide verkenning vrije verkenning en toepassing reflecteren op het leerproces
11
ICT omgeving en gereedschappen AMSTEL lunchbijeenkomst, 22-05-2002 elektronische leeromgeving: Blackboard onderwijs websites computergereedschappen UvA: - toetsprogramma QuestionMark - koppeling met LearnLink diverse computerprogramma’s ( vakinhoudelijk ), o.a. Mathematica standaardisatie (IMS, META data) database voor physlets (UU)
12
ICT ondersteuning AMSTEL lunchbijeenkomst, 22-05-2002 Team: L. van Gastel A. Heck W. Kaper N. Brouwer P. Berkhout D. Slob ontwikkelingen – onderwijs websites implementatie ELO (o.a. Blackboard) implementatie gereedschappen ICT training
13
Organisatie: het UvA projectteam AMSTEL lunchbijeenkomst, 22-05-2002 6 SC ontwikkel- teams met IBL coördinatoren werkgroep onderwijs- websites werkgroep didactische ontwik. werkgroep IBL project- website implementatie en disseminatie ondersteuning en training informatie bron kennis uitwisseling
14
Werkwijze van het IBL projectteam AMSTEL lunchbijeenkomst, 22-05-2002 On-line één virtuele werkruimte voor het hele IBL projectteam: BSCW server IBL projectwebsite Persoonlijk contact UvA deelproject werkbesprekingen elke 2 weken interne bijeenkomsten UU – UvA telefonisch contact UU - UvA minisymposia
15
Stand van zaken AMSTEL lunchbijeenkomst, 22-05-2002 het eerste rapport is opgestuurd naar SURF standlijnoverzicht:
16
Conclusies AMSTEL lunchbijeenkomst, 22-05-2002 ervaring en nieuwe kennis over activerende werkvormen en SC model; kennis en “best practices” over het gebruik van computergereedschappen en ELO; kunnen bijdragen bij de BaMa ontwikkelingen ; kunnen bijdragen bij de beslissingen over de inrichting van de nieuwe zalen. De uitkomsten van IBL project:
17
Voorbeelden AMSTEL lunchbijeenkomst, 22-05-2002 de rol van ICT in een studio course André Heck diagnostische toetsing bij Fysische chemie Wolter Kaper
18
Voorbeelden AMSTEL lunchbijeenkomst, 22-05-2002 Evaluatie van IBL studio courses Voorbeeld: “ Modelleren en simuleren van ruimtelijke processen in landschappelijke ecosystemen” Blackboard omgeving
19
Voorbeelden AMSTEL lunchbijeenkomst, 22-05-2002 Evaluatieprotocol evaluatie van de ontwikkelde cursussen: inhoudelijk (of onderwijsdoelen zijn gehaald) beleving (ervaringen van de betrokkenen) deelname (mate van deelname) evaluatie van de ontwikkelde ICT gereedschappen: inhoudelijk (kwaliteit van de inhoud) beleving (gebruikersvriendelijkheid) deelname (mate van gebruik)
20
Voorbeelden AMSTEL lunchbijeenkomst, 22-05-2002 “Modelleren en simuleren van ruimtelijke processen in landschappelijke ecosystemen” de studenten positief over de inhoud, ze vonden dat er meer eigen activiteit werd gevraagd dan elders, reële opdrachten hoog gewaardeerd, gedeeltelijk tevreden met software tevreden met ELO en voorzieningen - elektronische discussies mislukten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.