Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFilip Bosman Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
BO Zonnehart
2
nov 20062 Historiek 1957: Zusters van Liefde Kortemark – 2 klassen internaat 1967: Gemengde werking en semi-internaat 1988: Zonnehart: regionale werking & busvervoer 1990: Externaat 1993: Overname door vzw De Rozenkrans 2001: Nieuwbouw Sportlaan
3
nov 20063 Samenwerkingsverbanden VOC Rozenweelde (internaat en semi-internaat) Revalidatiecentrum ‘t Veld CLB ouders
4
nov 20064 Doelgroepen hoofdcriterium mentale handicap (matig tot diep) Ook grensgevallen licht/matig Velen hebben bijkomende zorgvragen vanuit problematieken als –Beperkte visus, gehoor, pervasieve ontwikkelingsstoornis, motorische handicap, ADHD, syndroom van Down, epilepsie,….
5
nov 20065 Eigen accenten Welbevinden en betrokkenheid Totale ontwikkeling stimuleren Programma op maat van het kind (IHP) Participatie van ouders Pedagogische eenheden-overschrijdend werken Multidisciplinaire werking
6
DRIE CLUSTERS matig, ernstig tot diep basaal auti-werking
7
nov 20067 matig, ernstig tot diep Buitengewoon kleuteronderwijs voor kinderen met een matig, ernstig of diep mentale handicap met eventueel bijkomende handicaps matig, ernstig tot diep basaal auti-werking
8
nov 20068 BKO Communicatie Zindelijkheidstraining Gerichte aandacht
9
nov 20069 1.Kinderen met matig, ernstig tot diep mentale beperking 1 kleuterklas 1 oriëntatieklas 1 socialisatieklas met ondersteunde communicatiemiddelen (SMOG,Beta), functioneel lezen en huishoudelijke vaardigheden 2 klassen met technisch lees- en rekenprogramma matig, ernstig tot diep basaal auti-werking
10
nov 200610 Communicatie en taal Smog Beta technisch en begrijpend lezen (thema’s, stappenplan, vriendenboekje) Globaalwoorden (functioneel)
11
nov 200611 C en T: Schrijven Schrijfdans Naam, adres Script- lopend schrift- typen
12
nov 200612 Leren leren:Uitgangspunten Interactie kind-leerkracht-omgeving
13
nov 200613 Kind Cognitieve vaardigheden Aandachtsproblemen Motivatie
14
nov 200614 Leerkracht Weten wat (IHP) Waarom Waardering Planmatig Transfer
15
nov 200615 Omgeving Rijk houvast
16
nov 200616 Leren leren Veel hoekenwerk Speel-en leerhoeken; zelfstandig werken Keuzesysteem –planning hoekenwerk
17
nov 200617 Leren leren: Geen standaardmateriaal;grote materialen Aanpassen – eenvoudige layout Foto’s Doe-activiteiten
18
nov 200618 Motorische ontwikkeling en lich. opvoeding Psychomotoriek Vrijetijdsbesteding Zwemmen Fijne motoriek
19
nov 200619 Muzische vorming Ifv vrijetijdsbesteding Computer hanteren Handvaardigheid- fier op het resultaat
20
nov 200620 Wereldoriëntatie Persoonlijke redzaamheid Maatschappelijke redzaamheid Kloklezen
21
nov 200621 Sociaal-emotionele ontwikkeling Basisveiligheid: vertrekken vanuit noden kind Houvast: dagschema; visualisaties Nauwe samenwerking met ouders Ook feestvieren Verbondenheid hele school
22
nov 200622 Sociaal-emotionele opvoeding Veiligheid-houvast: dagoverzicht, speeltijdbegeleiding Aandacht voor gevoelens (gevoelsthermometer- onthaal-spec lessen) Ervaringsgericht werken rekening houden met elkaar (hoekenwerk, leren samenspelen, babbelspel)
23
nov 200623 Functioneel rekenen Te gebruiken in dagelijks leven: tafeldekken, fruitronde,… getallenkennis Koken : wegen Handvaardigheid: meten Uitz: hoofdrekenen machinerekenen
24
nov 200624 Basale klassen Cognitie: 4m - 1,5j Motorische handicap Medische problemen Visuele of auditieve handicap Totale afhankelijkheid 2. Kinderen op basaal niveau matig, ernstig tot diep basaal auti-werking
25
nov 200625 Basaal Noden : Positieve (lichamelijke) ervaringen Basisveiligheid en hechting:continuïteit Eigen inbreng Basale stimulatie matig, ernstig tot diep basaal auti-werking
26
nov 200626 3. Kinderen met uitgesproken nood aan duidelijkheid Diagnose ASS Cognitie: 6ma-6jaar Emotioneel< 3 jaar
27
nov 200627 Uitgesproken nood aan duidelijkheid: behoeften Vaste personen Individuele aanleersessies, werksessies en spelsessies
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.