Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdVictor Desmet Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall
2
14-2 Copyright © 2005 Prentice-Hall Leerdoelen Een politieke diagnostische analyse maken Je machtsbasis vergroten door imagomanagement Machtstactieken toepassen om te krijgen wat je wilt Politieke strategieën toepassen om je macht te vergroten Defensieve strategieën gebruiken om je macht te beschermen
3
14-3 Copyright © 2005 Prentice-Hall Waarom is kennis van macht van belang? Macht en gezag zijn belangrijk om doelen te kunnen bereiken, problemen op te lossen, medewerkers te motiveren en aan te kunnen sturen
4
14-4 Copyright © 2005 Prentice-Hall Wat is macht? Het vermogen een persoon of een groep personen zodanig te beïnvloeden dat ze zich anders gedragen dan ze uit zichzelf zouden doen
5
14-5 Copyright © 2005 Prentice-Hall Macht bevat een afhankelijk- heidrelatie
6
14-6 Copyright © 2005 Prentice-Hall Waarom is macht belangrijk? Het helpt manager: Doelen te bereiken Problemen op te lossen Strategieën te ontwikkelen Prestaties te evalueren Functies te ontwerpen Anderen te motiveren Teams te leiden
7
14-7 Copyright © 2005 Prentice-Hall Positiemacht Gezag Beloningen Straffen
8
14-8 Copyright © 2005 Prentice-Hall Gezag is het recht orders te geven en te verwachten dat die orders worden opgevolgd
9
14-9 Copyright © 2005 Prentice-Hall Formeel gezag is nodig om complexe meningsverschillen op te lossen
10
14-10 Copyright © 2005 Prentice-Hall Persoonlijke macht Expertise Charisma Toegang tot informatie Referentiemacht
11
14-11 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoe kun je macht verwerven? Afhankelijkheid creëren Imagomanagement Politiek bedrijven Ben je politiek ingesteld?
12
14-12 Copyright © 2005 Prentice-Hall Ben je politiek ingesteld?
13
14-13 Copyright © 2005 Prentice-Hall Imagomanagement Bij imagomanagement creëer je een bepaald beeld van jezelf om de manier waarop anderen jou zien en beoordelen, op een gunstige manier te beïnvloeden
14
14-14 Copyright © 2005 Prentice-Hall Technieken voor imagomanagement Het eens zijn met iemand om zijn goedkeuring te krijgen Je excuses aanbieden om de gevolgen van fouten te beperken Jezelf bij gunstige berichten een deel van de eer toebedelen Gunsten verlenen om goedkeuring te krijgen
15
14-15 Copyright © 2005 Prentice-Hall Politiek bedrijven Het ondernemen van actie om de verdeling van voor- en nadelen binnen je organisatie te beïnvloeden. Hierbij gebruik je strategieën die zijn bedoeld om beslissingen in jouw voordeel te laten uitvallen.
16
14-16 Copyright © 2005 Prentice-Hall Politiek bedrijven Politieke diagnostische analyse Beoordeel de organisatiecultuur Beoordeel de macht van anderen Beoordeel je eigen macht
17
14-17 Copyright © 2005 Prentice-Hall Wat kun je doen om je politieke effectiviteit te verbeteren? Argumenten formuleren in termen van organisatiedoelen Het juiste imago ontwikkelen Controle krijgen over organisatiemiddelen Je toegevoegde waarde laten zien Zichtbaar zijn Voor een mentor zorgen Voor machtige bondgenoten zorgen Dubieuze leden vermijden Je baas steunen
18
14-18 Copyright © 2005 Prentice-Hall Welke specifieke machtstactieken kun je toepassen Redeneren Vriendelijkheid Coalities Onderhandelen Steun van hogerhand Assertiviteit Sancties
19
14-19 Copyright © 2005 Prentice-Hall Moet je defensief gedrag gebruiken om je macht te beschermen? Actie vermijden Vermijden dat je de schuld krijgt Veranderingen vermijden Effecten van defensief gedrag
20
14-20 Copyright © 2005 Prentice-Hall Maak een kosten-batenanalyse Alle potentiële nadelen van het gebruik van deze strategie afwegen tegen de potentiële voordelen
21
14-21 Copyright © 2005 Prentice-Hall Is een politieke actie ethisch verantwoord?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.