De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 6 Kwaliteitsbewaking

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 6 Kwaliteitsbewaking"— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 6 Kwaliteitsbewaking
Projectmanagement Hoofdstuk 6 Kwaliteitsbewaking © Thomas W. de Boer 2005

2 Kwaliteitsbewaking Zorgen dat je project efficiënt en effectief is
Uitvoeren met minimale inzet Kwaliteit van het project Projectbewaking – zie hoofdstuk 9 Effectief De klant leveren wat hij wil hebben/nodig heeft Kwaliteit van het eindproduct Productbewaking © Thomas W. de Boer 2005

3 Kwaliteit van het eindproduct
Voldoen aan de technische wensen Zoals vermeld in de specificatie Aangevuld met extra’s in de loop van het project Voldoen aan de expliciete vraag Voldoen aan de functionele wensen De klant gebruikt het product ergens voor Voldoet het product daarvoor? Meedenken met de klant © Thomas W. de Boer 2005

4 Belangrijke aspecten Niet-functionele wensen en eisen
Beperkt tijdsbeslag op anderen Milieu-eisen Kwaliteitsbewaking is teamwerk … … of je doet het met zijn allen, of het gaat fout … en vereist een kwaliteitsmanager … die bevoegdheden heeft © Thomas W. de Boer 2005

5 Functies kwaliteitsplan
Formele beschrijving van wat de klant wil Kader voor medewerkers Bron van vertrouwen tussen klant en projectorganisatie Triggert nadenken over het eindproduct Goede feedback naar de klant Toont goede wil © Thomas W. de Boer 2005

6 Kwaliteit: concepten Kwaliteitsvermindering Kwaliteitsbewaking
Het eindproduct wijkt ongewenst af van de wensen van de klant Kwaliteitsbewaking Voorkomen en herstellen van kwaliteitsvermindering Preventie Actie om te voorkomen dat er ongewenste afwijkingen ontstaan t.o.v. de specificaties Evaluatie Inspecteren en testen van het eindproduct © Thomas W. de Boer 2005

7 Testen en falen Intern falen Extern falen
Afwijkingen worden ontdekt bij testen binnen het project Meestal geen probleem en goed te repareren Extern falen Afwijkingen worden ontdekt door de klant Vaak een probleem Product moet worden teruggehaald of er is reparatie bij de klant nodig Klant verliest vertrouwen en/of raakt geïrriteerd © Thomas W. de Boer 2005

8 Uitvoering en controle
© Thomas W. de Boer 2005

9 Inspectie Controle vooraf aan de hand van de specificaties
Controle van eigenschappen van materialen functies van het eindproduct speciale wensen van de klant Bijhouden in het inspectielogboek … aan de hand van inspectieformulieren © Thomas W. de Boer 2005

10 Inspectieformulier © Thomas W. de Boer 2005 Inspectieformulier
Naam inspecteur: Datum: Geïnspecteerde beschrijving Nummer Titel Betreft deelproduct: Versie Beschrijving goedgekeurd? (ja/nee) Indien niet goedgekeurd, voorstel tot verandering: Gemeld aan: Naam: Veranderingen doorgevoerd? (ja/nee) Indien ja: Indien nee: Reden voor niet wijzigen © Thomas W. de Boer 2005

11 Soorten testen Moduletest Integratietest Totaaltest Acceptatietest
Test van ieder deelproduct op zich Integratietest Test van een goedgekeurd deelproduct als onderdeel van een groter geheel Totaaltest Test van het eindproduct in zijn geheel Acceptatietest Totaaltest na installatie in de werkomgeving © Thomas W. de Boer 2005

12 Testen Controleren van (deel)producten op afwijkingen Controle van
technische eigenschappen functionaliteit speciale wensen van de klant Controle aan de hand van ‘normale’ èn ‘abnormale’ gevallen Bijhouden in het testlogboek … aan de hand van testformulieren © Thomas W. de Boer 2005

13 Testformulier Probleem opgelost of veranderingen doorgevoerd? (ja/nee)
Indien ja: Naam: Datum: Indien nee: Reden voor niet wijzigen Uitvoering van een test Naam tester: Datum: Getest deelproduct Nummer Naam Versie Nummer van de test: Test geslaagd? (ja/nee) Indien niet geslaagd, wat was het probleem?: (probleem vermelden - niet de oplossing) Suggestie voor oplossing: Gemeld aan: Naam: © Thomas W. de Boer 2005

14 Procedure Stel per deelproduct een testwerkgroep samen
De testwerkgroep … nodigt mensen uit voor Inspectie Testen … bedenkt zo nodig testen … regisseert de uitvoering ervan Bijhouden in het testdraaiboek © Thomas W. de Boer 2005

15 Testdraaiboek Nummer van de test Beoogde tester Beoogde datum
Werkelijke tester Werkelijke datum Resultaat van de test Indien nodig: datum verandering gereed Nummer van de hertest na verandering © Thomas W. de Boer 2005

16 Praktijk! Maak de opdrachten bij hoofdstuk 6
Bepaal welke onderdelen in aanmerking komen voor kwaliteitsbewaking Stel een kwaliteitsplan op Neem een bepaald onderdeel en werk draaiboeken en logboeken uit voor kwaliteitsbewaking. © Thomas W. de Boer 2005


Download ppt "Hoofdstuk 6 Kwaliteitsbewaking"

Verwante presentaties


Ads door Google