Download de presentatie
GepubliceerdJulia Pieters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost
SSSt-ruimte Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost
2
Snoezelen Stiepelen Sherborne SSSt-ruimte
3
Waarom snoezelen in de SSSt-ruimte?
snoezelmobiel…
4
Snoezelen Wat is snoezelen? snuffelen doezelen
5
Snoezelen Waar en hoe is snoezelen ontstaan?
1966: sensorisch cafetaria te Nederland prikkelen zintuigen 1978: activiteitentent te Nederland ontstaan snoezelen snoezelruimte 1980: succes in Vlaanderen
6
De doelstellingen van snoezelen:
zintuiglijke waarneming d.m.v. prikkels sfeer van rust eigen tempo woordenschat uitbreiden verwondering contactbevorderend genieten affectief contact
7
Snoezelen is een proces
opbouw van sfeer opbouwen van een affectief contact uitbreiden van het waarnemingsveld
8
Waarom stiepelen in de SSSt-ruimte?
verder gaan dan snoezelen een breder publiek aantrekken door contact met het Dominiek Savio instituut
9
Stiepelen Wat is stiepelen? stimulerend spelen
10
Waar en hoe is stiepelen ontstaan?
In het Dominiek Savio Instituut in Gits, B.O. type 4. hoe? probleem: motorische beperkingen van type 4-kinderen achterstand sensomotoriek oplossing: exploratie van zintuigen sensomotoriek beter laten ontwikkelen
11
Op welke pedagogische achtergronden is stiepelen gebaseerd?
spelen ervaringsgerichte ontwikkeling sensomotorische integratie
12
Spelen Waarom kiezen kinderen om te spelen?
hoofddoel van spelen = plezier maken, niet iets leren vrijheid en fantasie Wat betekent spelen voor de ontwikkeling van het kind? spelen = iets doen wat je plezierig vindt spelen = iets wat bijdraagt tot de algemene ontwikkeling van het kind
13
Op welke pedagogische achtergronden is stiepelen gebaseerd?
spelen ervaringsgerichte ontwikkeling sensomotorische integratie
14
Ervaringsgerichte ontwikkeling
het begrip “ervaring” 4 manieren om ervaringen te ordenen lichaamsgebonden associatief structurerende ordening vormgevende ordening verband met stiepelen
15
Op welke pedagogische achtergronden is stiepelen gebaseerd?
spelen ervaringsgerichte ontwikkeling sensomotorische integratie
16
Sensomotorische integratie
wat? sensorische prikkels motorisch competent zijn structurerende ordening vormgevende ordening verband met stiepelen
17
Sherborne Waarom Sherborne in de SSSt-ruimte?
snoezelen en stiepelen IK-relatie Sherborne WIJ-relatie!
18
Sherborne Wat is Sherborne? uitgangspunt: je lekker in je vel voelen
stichtster: Veronica Sherborne
19
De filosofie van Sherborne:
basisveiligheid ik-bewustzijn sociaal zijn
20
De doelstelling van Sherborne:
een stevig basisvertrouwen en een creatieve zelfexpressie bij kinderen bevorderen wordt bereikt door te werken aan: lichaamsbewustzijn ruimtebewustzijn relaties
21
Mogelijke resultaten bij het kind :
Sherborne Mogelijke resultaten bij het kind : grotere communicatiedrang verhoogd zelfbeeld en zelfvertrouwen aandachtsverbetering betere relatievorming verbeterde psychomotorische ontwikkeling verhoogde concentratie emotioneel stabieler en expressiever het kind kan meer genieten soepelere bewegingen
22
Mogelijke resultaten bij de begeleider :
Sherborne Mogelijke resultaten bij de begeleider : plezier beleven leren spelen inzicht in non-verbale communicatie meer observeren zelfontplooiing rustiger worden relaties met kinderen verbeteren
23
De soorten bewegingen:
Sherborne De soorten bewegingen: lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn bewustworden van de ruimte bewustworden van anderen
24
Lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn
Bewustworden van de romp Bewustworden van de gewichtsdragende lichaamsdelen de knieën het bekken Bewustworden van de perifere lichaamsdelen de voeten de handen het hoofd
25
De soorten bewegingen:
Sherborne De soorten bewegingen: lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn bewustworden van de ruimte bewustworden van anderen
26
Bewustworden van de ruimte
de persoonlijke ruimte de algemene ruimte
27
De soorten bewegingen:
Sherborne De soorten bewegingen: lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn bewustworden van de ruimte bewustworden van anderen
28
Bewustworden van anderen
met-elkaar-relaties tegen-elkaar-relaties samen-relaties
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.