De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost

Verwante presentaties


Presentatie over: "Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost"— Transcript van de presentatie:

1 Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost
SSSt-ruimte Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost

2 Snoezelen Stiepelen Sherborne SSSt-ruimte

3 Waarom snoezelen in de SSSt-ruimte?
snoezelmobiel…

4 Snoezelen Wat is snoezelen? snuffelen doezelen

5 Snoezelen Waar en hoe is snoezelen ontstaan?
1966: sensorisch cafetaria te Nederland  prikkelen zintuigen 1978: activiteitentent te Nederland  ontstaan snoezelen  snoezelruimte 1980: succes in Vlaanderen

6 De doelstellingen van snoezelen:
zintuiglijke waarneming d.m.v. prikkels sfeer van rust eigen tempo woordenschat uitbreiden verwondering contactbevorderend genieten affectief contact

7 Snoezelen is een proces
opbouw van sfeer opbouwen van een affectief contact uitbreiden van het waarnemingsveld

8 Waarom stiepelen in de SSSt-ruimte?
verder gaan dan snoezelen een breder publiek aantrekken door contact met het Dominiek Savio instituut

9 Stiepelen Wat is stiepelen? stimulerend spelen

10 Waar en hoe is stiepelen ontstaan?
In het Dominiek Savio Instituut in Gits, B.O. type 4. hoe? probleem: motorische beperkingen van type 4-kinderen  achterstand sensomotoriek oplossing: exploratie van zintuigen  sensomotoriek beter laten ontwikkelen

11 Op welke pedagogische achtergronden is stiepelen gebaseerd?
spelen ervaringsgerichte ontwikkeling sensomotorische integratie

12 Spelen Waarom kiezen kinderen om te spelen?
hoofddoel van spelen = plezier maken, niet iets leren  vrijheid en fantasie Wat betekent spelen voor de ontwikkeling van het kind? spelen = iets doen wat je plezierig vindt spelen = iets wat bijdraagt tot de algemene ontwikkeling van het kind

13 Op welke pedagogische achtergronden is stiepelen gebaseerd?
spelen ervaringsgerichte ontwikkeling sensomotorische integratie

14 Ervaringsgerichte ontwikkeling
het begrip “ervaring” 4 manieren om ervaringen te ordenen lichaamsgebonden associatief structurerende ordening vormgevende ordening verband met stiepelen

15 Op welke pedagogische achtergronden is stiepelen gebaseerd?
spelen ervaringsgerichte ontwikkeling sensomotorische integratie

16 Sensomotorische integratie
wat? sensorische prikkels motorisch competent zijn structurerende ordening vormgevende ordening verband met stiepelen

17 Sherborne Waarom Sherborne in de SSSt-ruimte?
snoezelen en stiepelen  IK-relatie Sherborne  WIJ-relatie!

18 Sherborne Wat is Sherborne? uitgangspunt: je lekker in je vel voelen
stichtster: Veronica Sherborne

19 De filosofie van Sherborne:
basisveiligheid ik-bewustzijn sociaal zijn

20 De doelstelling van Sherborne:
een stevig basisvertrouwen en een creatieve zelfexpressie bij kinderen bevorderen wordt bereikt door te werken aan: lichaamsbewustzijn ruimtebewustzijn relaties

21 Mogelijke resultaten bij het kind :
Sherborne Mogelijke resultaten bij het kind : grotere communicatiedrang verhoogd zelfbeeld en zelfvertrouwen aandachtsverbetering betere relatievorming verbeterde psychomotorische ontwikkeling verhoogde concentratie emotioneel stabieler en expressiever het kind kan meer genieten soepelere bewegingen

22 Mogelijke resultaten bij de begeleider :
Sherborne Mogelijke resultaten bij de begeleider : plezier beleven leren spelen inzicht in non-verbale communicatie meer observeren zelfontplooiing rustiger worden relaties met kinderen verbeteren

23 De soorten bewegingen:
Sherborne De soorten bewegingen: lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn bewustworden van de ruimte bewustworden van anderen

24 Lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn
Bewustworden van de romp Bewustworden van de gewichtsdragende lichaamsdelen de knieën het bekken Bewustworden van de perifere lichaamsdelen de voeten de handen het hoofd

25 De soorten bewegingen:
Sherborne De soorten bewegingen: lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn bewustworden van de ruimte bewustworden van anderen

26 Bewustworden van de ruimte
de persoonlijke ruimte de algemene ruimte

27 De soorten bewegingen:
Sherborne De soorten bewegingen: lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn bewustworden van de ruimte bewustworden van anderen

28 Bewustworden van anderen
met-elkaar-relaties tegen-elkaar-relaties samen-relaties


Download ppt "Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost"

Verwante presentaties


Ads door Google