Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFranciscus Kok Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Ronde tafel 22 oktober 2009
2
‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
3
Lotte Ruijs
4
Inleiding Theorie Onderzoek Resultaten Implicaties voor onderwijs Discussie
6
Feitelijke competentieGevoel van competentie Vermogen dat kennis, houdings- en vaardigheidsaspecten omvat, om in concrete taaksituaties doelen te bereiken. Luken & Schokker (2002) Ideeën over het eigen vermogen de eigen activiteiten zodanig te organiseren en uit te voeren, dat het gewenste resultaat wordt bereikt. Bandura (1977, 1986)
7
Cognitie Gedrag Leren & presteren Motivatie Gevoel van competentie
8
De mate van inspanning De mate van betrokkenheid Volharding bij tegenslag Hulpzoekend gedrag
9
De gebruikte leerstrategie: aan de oppervlakte blijven of de diepte in De inzet van metacognitieve vaardigheden: plannen, monitoren, reguleren, evalueren en reflecteren
10
De mate van interesse De waarde die student aan taak hecht Emotie die student toeschrijft aan de taak
11
De mate waarin een student wil voldoen aan de opleidingseisen voor een beroep De mate waarin een student bij uitdagingen aangaat t.b.v. zijn carrière
12
Van belang dat gevoel van competentie overeenkomt met de feitelijke competentie ◦ Onderschatting feitelijke competentie: bange student ◦ Overschatting feitelijke competentie: overmoedige student
13
Hoe nemen studenten SPH uit studiejaar 1, 2, 3, & 4 zelf hun competentie waar en hoe hangt dit samen met de feitelijke competentie van studenten?
14
Gevoel van competentie hangt positief samen met feitelijke competentie Gevoel van competentie bij start opleiding hoog, neemt af en vervolgens weer toe Bij fouten in de eigen beoordeling van de competentie, zijn studenten geneigd hun eigen kunnen te overschatten Er is per (beroeps)competentie verschil in competentiegevoel
15
Feitelijke competentie: resultaten summatief assessment Gevoel van competentie: vragenlijst Hoeveel vertrouwen heb je erin dat je…..?
16
Competentiegevoel SPH-studenten naar studiejaar
17
Geen verband tussen feitelijke competentie en competentiegevoel Inschatting eigen competentie Per (beroeps)competentie is er verschil in competentiegevoel Correcte inschatting Overschatting Hoofdfase 154%43% Hoofdfase 370%15%
18
Het is gunstig dat studenten aan het begin van hun opleiding hun competentie overschatten
20
Eigen prestaties Prestaties van anderen Verbale overtuiging door anderen Fysieke en emotionele toestanden
21
Geef opdrachten die uitdagend zijn en met de nodige inspanning kunnen leiden tot succes Beoordeel studenten zo min mogelijk ten opzichte van medestudenten Zorg voor inzicht in de eigen competentie door kwalitatieve feedback Laat zien dat de student competentie kan ontwikkelen
23
Bandura, A. (1977). Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215. Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman. Holden, G., Meenaghan, T., Anastas, J., & Metrey, G. (2002). Outcomes of Social Work Education: The case for social work self- efficacy. Journal of Social Work Education, 38 (1), 115-133 Linnenbrink, E. A. & Pintrich, P. R. (2003). The role of self-efficacy beliefs in student engagement and learning in de classroom. Reading and writing quarterly, 19, 119 – 137. Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research and applications. 2: nd ed. Englewood Cliffs, NJ: Merrill Prentice-Hall. Sundström, A. (2006) Beliefs about perceived competence. A literature review. Universiteit Umea, Sweden, EM 55.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.