De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?"— Transcript van de presentatie:

1 Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Missie, visie, strategie Abell van je organisatie/historie? Welk (marketing)concept wordt toegepast? Doelen, omzet, winst Concurrenten Soorten plannen? Hoe komen ze tot stand? Rol/positie van marketing/verkoop?

2 1. Wat is Marketing Groepeeropdracht.
Wat zijn de specifieke, uiterlijke, kenmerken en vooral verschillen tussen onderstaande groepen van bedrijven/producten? 1. Dirk vd Broek, Aldi, Tele2 2. Wehkamp, BOL.nl, Amazon.com 3. Achmea, Heineken, Unilever 4. Madonna, Ronald Giphart, Rolling Stones 5. Jaguar, Lexus, Rolex, Nike 6. Je kapper

3 Definitie Marketing = Op de markt afgestemde ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere activiteiten om planmatig transacties te bevorderen, een reputatie te creëren en duurzame relaties met klanten op te bouwen, waarbij alle partijen hun doelstellingen verwezenlijken.

4 Marketing Mix, de 4 P’s (Kotler)
Product Prijs Plaats (distributie) Promotie (communicatie, verkoop, acties) en soms 5 of 6 P’s Personeel/People Personalisatie/relatie (diensten) Planet (maatschappelijke marketing) Presentatie (detailhandel) Lees het interview met Kotler: klik hier

5 Business is based on mutual profit
en de 3 R’s (van Storm) Ruil Reputatie Relatie Met name voor dienstenmarketing van belang Ruil speelt in op: behoeften (needs): aangeboren, instinct wensen (wants): cultureel/aangeleerd Business is based on mutual profit

6 Plaatsbepaling Algemene economie Bedrijfseconomie
Commerciële economie = marketing

7 Niveaus van marketing:
Macromarketing (land) Mesomarketing (bedrijfstak) Micromarketing (bedrijf)

8 Historische ontwikkelingen (1)
van Verkopersmarkt (schaarste, sellersmarkt) naar Kopersmarkt (overvloed, buyersmarkt)

9 Historische ontwikkelingen (2)
van massa, bulkstrategie naar maatwerk

10 Historische ontwikkelingen (3)
van productieconcept (zo goedkoop mogelijk maken) naar productconcept (elk goed product/kwaliteit verkoopt zichzelf) verkoopconcept, concurrentie analyse (als ik maar genoeg push verkoopt het wel, agressief) marktconcept, marktonderzoek (uitgaan van behoeften klant/markt) tot uiteindelijk maatschappelijk/societal-marketingconcept (welzijn, integraal kringloop denken, ecologisch, milieu, maatschappelijk verantwoord)

11 Tevreden klanten leidt tot trouwe klanten, herhalingsaankopen
positieve klanten, mond-op-mond reclame

12 Geïntegreerde marketing filosofie
klant/markt doordrenkt alle handelen versus hiërarchie, ivoren toren, hokjesgeest, productoriëntatie, aanbod georienteerd, push

13

14 Toepassingen van marketing
Consumentenmarketing, B-to-C, (o.a. FMCG) B-to-B, industriële marketing. Doelgroepen: Industriële markt (nodig voor productie) Institutionele markt (grootverbruik door bedrijven en instellingen van niet-duurzame consumptiegoederen, met name t.b.v. kantines), grote analogie met industriële marketing Overheidsmarkt Intermediaire markt (wederverkopers) Multi-level marketing (netwerkmarketing) Detaillisten marketing (dealer marketing, of trade marketing: van met name fabrikanten gericht op de detailhandelsbedrijven) Detailhandelsmarketing, retailmarketing: van detailhandel gericht op consumenten Dienstenmarketing Internationale marketing Directmarketing, directwriters, telemarketing, Database marketing Demarketing (afbouwen) Interne marketing Non-profit marketing

15


Download ppt "Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?"

Verwante presentaties


Ads door Google