Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdValentijn Goossens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Human Ambience Van mensenkennis naar een begrijpende omgeving Tibor Bosse
2
Vraagstellingen bij Human Ambience Hoe ben je op tijd bij hartproblemen? Hoe help je iemand bij een depressie? Hoe bied je mensen op straat meer veiligheid? Hoe help je iemand uit de criminaliteit? Hoe voorkom je dronken automobilisten? Hulp uit de omgeving!
3
De Aanpak bij Human Ambience 1.Oog hebben voor mensen en hun behoeften 2.Kennis opdoen over menselijk functioneren (biomedisch, psychologisch, sociaal) 3.Precies opschrijven hoe ondersteuning geboden kan worden 4.Beschrijving verwerken in hulpmiddelen in de omgeving
4
MyHeart project, onder leiding van Philips. Methoden tegen hart- en vaatziekten. Sensoren in onderkleding meten vitale lichaamsfuncties. Gezondheid slecht? Arts wordt gewaarschuwd! Dagelijkse Zorg voor je Gezondheid
5
Grip op je Dip Ontwikkeld door VU - faculteit Psychologie. Online cursus: www.gripopjedip.nl Psychische toestand wordt bijgehouden op basis van deelname aan de cursus. Depressie? Hulp wordt aangeboden!
6
Luisterende en Begrijpende Camera’s Bedrijf “Sound Intelligence”. Beveiligingscamera’s met microfoons. Gewoon geluid wordt onderscheiden van serieuze dreigingen. Serieus? Politie wordt ingeschakeld!
7
Geen Dronken Bestuurders! Nieuwe auto van Toyota. Sensors/camera’s registreren: –zweet aan de handen –blikrichting en oogbewegingen –rijgedrag van de bestuurder. Dronken? Auto stopt vanzelf!
8
Human Ambience: Menselijke Omgeving Menselijke omgeving: omgeving van de mens wordt zelf menselijk De omgeving begrijpt het functioneren van de mens en kan daardoor goede zorg en ondersteuning geven.
9
Mensenkennis als Startpunt Eerst: zelf leren hoe mensen functioneren in biomedisch psychologisch sociaal opzicht. Vakken: 60% van de opleiding
10
Mensenkennis in Omgeving Daarna: kennis verwerken in hulpmiddelen in de omgeving. Gevolg: omgeving krijgt zelf mensenkennis Uitgebreide modelleervakken.
11
De Ingredienten modelleren sociaal biomedischpsychologisch
12
Integratie modelleren sociaal biomedischpsychologisch
13
Integratie modelleren sociaal biomedischpsychologisch
14
Integratie modelleren sociaal biomedischpsychologisch
15
Integratie Human Ambience
16
Aandacht voor Aandacht Een gezamenlijk project: VU - TNO
17
Het Probleem Situatie: mens zit achter een scherm met heel veel bewegende objecten. Moeilijk om alles tegelijk in de gaten te houden.
18
De Oplossing Kennis verkrijgen over waar mensen aandacht voor hebben. Die kennis in de omgeving stoppen. Omgeving de mens laten ondersteunen.
19
Waarschijnlijk de rode cirkel. Welke cirkel valt meer op?
20
Welk vierkant valt meer op? Waarschijnlijk het linker vierkant.
21
Visuele Aandacht voor een Object Verschillende aspecten spelen een rol: Kleur Intensiteit Contrast Beweging Positie
22
Visuele Aandacht van een Persoon Verschillende aspecten spelen een rol: Blikrichting Belasting Vermoeidheid Stress Onder invloed zijn
23
Bepalen van Hoeveelheid Aandacht toestand object toestand persoon kleur intensiteit contrast beweging positie blikrichting belasting vermoeidheid stress onder invloed
24
Bepalen van Hoeveelheid Aandacht toestand object toestand persoon geschatte aandacht van persoon voor object kleur intensiteit contrast beweging positie blikrichting belasting vermoeidheid stress onder invloed 8 5 1 9 8 6 7 2 8 4 6.2 5.8 5.4
25
Experiment Opzet: –deelnemer zit voor scherm – moet proberen vliegtuigjes te volgen – oogbewegingen gemeten met ‘eyetracker’
26
Demo (1)
27
Vervolgens De resultaten in het model stoppen: – input 1: kenmerken van de vliegtuigjes –input 2: informatie van persoon (oa eyetracker) – output: grafiek met aandachtsverdeling toestand object toestand persoon geschatte aandacht van persoon voor object kleur intensiteit contrast beweging positie blikrichting belasting vermoeidheid stress onder invloed
28
Demo (2)
29
Het Resultaat Waarom doen we dit? –begrijpen welke objecten worden genegeerd – computer kan die zelf in de gaten houden – en daarmee de mens ondersteunen = Human Ambience!!!
30
Organisatorische zaken
31
Het Studieprogramma 3-jarig programma (Bachelor) (daarna eventueel nog 2 jaar Master) Instroomeisen: –Natuur en Gezondheid –Economie en Maatschappij –Cultuur en Maatschappij –Natuur en Techniek
32
Het Onderwijs 4 blokken van 8 weken –veel werkgroepen & praktica –soms hoorcollege & tentamen 2 blokken van 4 weken –project Verdien studiepunten per blok
33
Het Eerste Jaar (1) Inleiding Psychologie Medische Fysiologie 1 Puzzels en Logica Inleiding Computergebruik Probleemoplossen Sociale Psychologie Inleiding Modelleren Kennissystemen
34
Het Eerste Jaar (2) Functieleer Basiswiskunde 1 Geestelijke gezondheid en Psychopathologie Basisinformatica Encyclopedie Project jaar 1
35
Onderzoekspartners Philips TNO Andere afdelingen VU (psychologie, criminologie, …) NSCR PICOWO PHI International Ragility
36
Wat kun je ermee? Verder studeren (Master) Bedrijven: –Philips –PHI International –… Onderzoek: –Universiteit –TNO –…
37
Waar staat Human Ambience?
38
Wat is het niet? Apparaatjes bouwen Computerprogramma’s maken Computer wordt gebruikt als middel, niet als doel!
39
Wanneer is dit iets voor jou? Interesse in het functioneren van mensen –biomedisch –psychologisch –sociaal Bijdragen aan maatschappelijke thema’s –voorkomen van ziekte –zorg voor ouderen –omgaan met criminaliteit
40
Waarom de VU? Unieke combinatie van disciplines Goede organisatie Goed bereikbare campus Goede studiebegeleiding Brede expertise bij staf Veel contacten bij bedrijven
41
Een Dagje Studeren 23 Maart 2007 Zelf colleges volgen / opdrachten maken Aanmelden: www.vu.nl/dagjestuderen
42
Nog Vragen? Kom langs bij onze stand! Kijk op: www.few.vu.nl/onderwijs/studiekiezers.html
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.