Download de presentatie
GepubliceerdLeen Meyer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Leerprincipe 2 Jouw vragen zijn belangrijker dan de antwoorden
2
Wat zie je?
3
Leerstijlen van Jan Vermunt
Reproductiegericht Betekenisgericht Toepassingsgericht Ongericht
4
Leerstijlkenmerken Regulatie-activiteiten Motivatiebronnen
Leeractiviteiten Opvatting over leren
5
Reproductiegerichte leerstijl
Regulatie: extern gestuurd Motivatie: toets en diplomagericht Activiteiten: stapsgewijze verwerking; reproduceren en memoriseren Opvatting: verzamelen van kennis STRUCTUUR
6
Werkvormen voor reproductiegerichte leerlingen
Meer aandacht voor memoriseren Uitleggen en herhalen Stap voor stap, alinea na alinea Stampen (ritme en muziek) Categoriseren Samenvatten Acroniemen (TVTAS)
7
Betekenisgerichte leerstijl
Regulatie: zelfgestuurd Motivatie: persoonlijke interesse Activiteiten: diepteverwerking; structureren en samenhang ontdekken Opvatting: opbouw van kennis Keuzevrijheid
8
Werkvormen voor betekenisgerichte leerlingen
Meer aandacht voor verbanden leggen: Voorkennis activeren De vorige les ophalen Verband met andere hoofdstukken Verband met andere vakken Aandacht voor de grote lijn Verhalen vertellen
9
Toepassingsgerichte leerstijl
Regulatie: zowel zelf- als extern gestuurd Motivatie: toepassings- en beroepsgericht Activiteiten: concretiseren en toepassen Opvatting: gebruik van kennis Concretisering
10
Werkvormen voor toepassingsgerichte leerlingen
Meer aandacht voor concretiseren: voorbeelden beelden gebruiken doe-activiteiten simulaties en rollenspellen samenwerken aansluiten bij de actualiteit objecten gebruiken
11
Ongerichte leerstijl Regulatie: stuurloos
Motivatie: afhankelijk van anderen Activiteiten: nauwelijks leeractiviteiten; herhaald doorlezen Opvatting: ambivalent Vangnet
12
Aandacht voor ongerichte leerlingen
Meer aandacht voor studiebegeleiding: oorzaak ongerichtheid achterhalen weekplanningen maken achterstanden inhalen verbeteren leeropvatting ontwikkelen leeractiviteiten aan motivatie werken
13
Bij het leren gaat het om leggen van verbindingen
Bedenk bij alle werkvormen dat het ophalen van voorkennis door de leerling ZELF van cruciaal belang is!!
14
De hersenen bestaan immers uit netwerken van zenuwcellen…..
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.