De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leerkansen voor alle leerlingen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leerkansen voor alle leerlingen"— Transcript van de presentatie:

1 Leerkansen voor alle leerlingen
Thema 3 Leerkansen voor alle leerlingen Emile Claeys – VSKO Walter Van Dam – St.A.M. Dirk Janssens - Onderwijsinspectie

2 Emile Claeys Begeleiding VSKO

3 Resultaten optiegroepen SO

4 Resultaten optiegroepen SO
Peiltoetsen Frans, IVV, Biologie, Wiskunde Identiek beeld Uitzondering: basisoptie IW

5 Resultaten BaO ???

6 Nood aan differentiëring
Stroom 1: meer uitdaging Stroom 2: geen problemen Stroom 3: (re)mediëring Stroom 4: aangepast traject Stromen ≠ Interesses (basisopties) A-stroom B-stroom

7 Walter Van Dam St.A.M

8 Positief omgaan met verschillen bij het leren
Over droom en daad en alles daartussen … Walter Van Dam (Studiegroep Authentieke Middenscholen)

9 Twee soorten eerste graden?
De cognitief sterken et les autres Hoog-laag-sterk-zwak:voldoende kansen voor iedereen? Studiekeuze en waterval? Excellence vs equity: een dilemma?

10 Een brede en oriënterende eerste graad?
Al 12 maar ook nog maar 12 … School: spiegel van de samenleving? Dus ..? heterogeniteit in de school? basisvorming en belangstellingsgebieden? kunnen/mogen groeien in studiekeuze?

11 Een brede en oriënterende eerste graad?
Maar ..? Verzoening equity – excellence zonder te nivelleren? Studiekeuze bevrijd van hoog-laag? En wat dan met ..? Klassamenstelling A-stroom? Gemeenschappelijke basisvorming en verschillende leerlingen?

12 Heterogeniteit in de klas?
Sereniteit gevraagd Onderzoek, definities en criteria Voordelen – nadelen: geen zwart-wit-verhaal, maar verhaal van doelen en keuzes van de school Praktijkervaringen met ‘kop-midden-staart’-klas? Middengroep: meer uitgedaagd, betere resultaten Kopgroep: niet als vanzelfsprekend beschouwen Staart: zelfbeeld bewaken Kansen om hoog-laag-denken te doorbreken Vaardigheden en ondersteuning leraar

13 Gemeenschappelijke basisdoelen en verschillen?
Keuze voor kwalitatieve differentiatie = verschillende beheersingsniveaus t.o.v. dezelfde doelen A-stroom ELEMENTAIR en BASIS mag verwacht worden van alle leerlingen VERDIEPING aangeboden aan maar niet steeds haalbaar voor alle leerlingen en/of alle leerstofonderdelen

14 Kwalitatieve differentiatie en de leraar?
Leerplannen? Leermateriaal? Binnenklasdifferentiatie: realiteitszin en vaardigheden Ondersteuning: scholing, begeleiding, vakgroepwerking, schoolbeleid

15 Kwalitatieve differentiatie en evaluatie?
Evalueren en apart rapporteren van beheersingsniveaus? Hoe omgaan met evaluatiegegevens? Beeld van de leerling voor leraar, ouders en … de leerling zelf? Indicatoren positief bruikbaar in leer- en studiekeuzeproces?

16 Kwalitatieve differentiatie en studiekeuze?
Beheersingsniveaus als genuanceerde indicatoren inbrengen … in gestructureerd traject van studieloopbaanbegeleiding zelfbeeld leerling (en ouders) in professioneel onderbouwd oriënterings- en deliberatiebeleid adviezen en attesten

17 Wonderoplossing? Structuren (op landelijk en op schoolniveau)
Onmiskenbare invloed op het denken en doen Volstaan niet op zich Kwalitatieve differentiatie Biedt inzichten en mogelijkheden om positief om te gaan met verschillen bij het leren en kiezen Maar tussen droom en daad … ligt het geheim en het wonderlijke uiteindelijk in de klas

18 Dirk Janssens Onderwijsinspectie basis en secundair

19

20

21

22

23 Elementen voor het debat
3a Onderwijstijd 3b Minimum 3c Organisatie 3d Inhoud van het curriculum


Download ppt "Leerkansen voor alle leerlingen"

Verwante presentaties


Ads door Google