Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJonathan Maes Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie
2
Basisonderwijs schoolbevolking (%)
3
Basis- en secundair onderwijs Achterstand per graad en geslacht 2010-2011 (%)
4
Basis- en secundair onderwijs Zittenblijven per graad en geslacht 2010-2011 (%)
5
Secundair onderwijs Zittenblijven per leerjaar, onderwijsvorm en geslacht 2010-2011 (%)
6
vaststelling: verschillen manifesteren zich vanaf secundair onderwijs en nemen dan toe sociologische verklaring? - identiteitsontwikkeling adolescent - ontwikkeling adolescente subcultuur: - (heteroseksuele) populariteit bepaalt status jongeren - maar wat maakt iemand populair? presteren niet
7
MAAR peergroep / populariteit: verschil tussen jongens & meisjes geslachtsspecifieke jongerenculturen studiegerichte meisjescultuur weinig studiegerichte jongenscultuur (‘cool’) studiecultuur bepaalt prestaties- socialisatie - sociale druk invloed vooral bij jongens meisjes: interpersoonlijke relaties jongens:groep, imago
8
Secundair onderwijs: attitudes naar geslacht (2004-2005, N = 11.872, 85 scholen)
9
Secundair onderwijs: studiebetrokkenheid naar geslacht en onderwijsvorm (2004-2005, N = 11.872, 85 scholen)
10
Secundair onderwijs: anti-school-indicatoren naar geslacht (2004-2005, N = 11.872, 85 scholen)
11
Secundair onderwijs: anti-school-indicatoren naar geslacht en onderwijsvorm (2004-2005, N = 11.872, 85 scholen)
12
strategieën op school: - jongens:“effortless attainment” in functie van imago - meisjes:flexibel en gedeisd in gemengde scholen bevinding: proportie meisjes ↑ prestaties jongens én meisjes ↑
13
leerkrachten - interactie jongens:meer contact en feedback meer controle en discipline - verwachtingen meisjes: hogere normatieve verwachtingen hogere cognitieve verwachtingen meer vertrouwen 6.66 7.85 9.04 10.23 11.42 vertrouwen mannenvrouwen 10% meisjes 25% meisjes 75% meisjes 90% meisjes
14
Secundair onderwijs: ambities naar geslacht en onderwijsvorm (2004-2005, N = 11.872, 85 scholen)
15
Secundair onderwijs: schoolbevolking derde graad naar geslacht en onderwijsvorm (%) 2010-2011
16
Hoger onderwijs: inschrijvingen 2010-2011 naar geslacht (%)
18
Mannen en vrouwen in bacheloropleidingen per faculteit (%) UGent – 2011-2012
19
Mannen en vrouwen in bacheloropleidingen per studiegebied (%) UGent – 2011-2012
20
verklaring horizontale seksesegregatie? - vooropleiding? meer uren wiskunde prestaties voor wiskunde
21
maar! invloed vooropleiding vooral bij jongens ongeacht secundair onderwijs kiezen meisjes vaker ‘gendertypisch’ belangrijker interesses en motieven jongens:prestige, status, inkomen meisjes: zorg, combinatie gezin
22
Conclusie -ook in Vlaanderen duidelijke genderkloof -manifesteert zich vooral vanaf secundair onderwijs -gevolgen voor hoger onderwijs -maar: - op hoogste niveau vrouwen toch weer in de minderheid - horizontale seksesegregatie in secundair en hoger onderwijs
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.