De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie."— Transcript van de presentatie:

1 GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie

2 Basisonderwijs schoolbevolking (%)

3 Basis- en secundair onderwijs Achterstand per graad en geslacht 2010-2011 (%)

4 Basis- en secundair onderwijs Zittenblijven per graad en geslacht 2010-2011 (%)

5 Secundair onderwijs Zittenblijven per leerjaar, onderwijsvorm en geslacht 2010-2011 (%)

6 vaststelling: verschillen manifesteren zich vanaf secundair onderwijs en nemen dan toe sociologische verklaring? - identiteitsontwikkeling adolescent - ontwikkeling adolescente subcultuur: - (heteroseksuele) populariteit bepaalt status jongeren - maar wat maakt iemand populair?  presteren niet

7 MAAR peergroep / populariteit: verschil tussen jongens & meisjes  geslachtsspecifieke jongerenculturen studiegerichte meisjescultuur weinig studiegerichte jongenscultuur (‘cool’)  studiecultuur bepaalt prestaties- socialisatie - sociale druk  invloed vooral bij jongens meisjes: interpersoonlijke relaties jongens:groep, imago

8 Secundair onderwijs: attitudes naar geslacht (2004-2005, N = 11.872, 85 scholen)

9 Secundair onderwijs: studiebetrokkenheid naar geslacht en onderwijsvorm (2004-2005, N = 11.872, 85 scholen)

10 Secundair onderwijs: anti-school-indicatoren naar geslacht (2004-2005, N = 11.872, 85 scholen)

11 Secundair onderwijs: anti-school-indicatoren naar geslacht en onderwijsvorm (2004-2005, N = 11.872, 85 scholen)

12 strategieën op school: - jongens:“effortless attainment” in functie van imago - meisjes:flexibel en gedeisd in gemengde scholen bevinding: proportie meisjes ↑  prestaties jongens én meisjes ↑

13 leerkrachten - interactie  jongens:meer contact en feedback meer controle en discipline - verwachtingen  meisjes: hogere normatieve verwachtingen hogere cognitieve verwachtingen meer vertrouwen 6.66 7.85 9.04 10.23 11.42 vertrouwen mannenvrouwen 10% meisjes 25% meisjes 75% meisjes 90% meisjes

14 Secundair onderwijs: ambities naar geslacht en onderwijsvorm (2004-2005, N = 11.872, 85 scholen)

15 Secundair onderwijs: schoolbevolking derde graad naar geslacht en onderwijsvorm (%) 2010-2011

16 Hoger onderwijs: inschrijvingen 2010-2011 naar geslacht (%)

17

18 Mannen en vrouwen in bacheloropleidingen per faculteit (%) UGent – 2011-2012

19 Mannen en vrouwen in bacheloropleidingen per studiegebied (%) UGent – 2011-2012

20 verklaring horizontale seksesegregatie? - vooropleiding?  meer uren wiskunde  prestaties voor wiskunde

21 maar! invloed vooropleiding vooral bij jongens ongeacht secundair onderwijs kiezen meisjes vaker ‘gendertypisch’ belangrijker  interesses en motieven jongens:prestige, status, inkomen meisjes: zorg, combinatie gezin

22 Conclusie -ook in Vlaanderen duidelijke genderkloof -manifesteert zich vooral vanaf secundair onderwijs -gevolgen voor hoger onderwijs -maar: - op hoogste niveau vrouwen toch weer in de minderheid - horizontale seksesegregatie in secundair en hoger onderwijs


Download ppt "GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie."

Verwante presentaties


Ads door Google