Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJozef Bakker Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
CROSS MEDIA
3
Wat lever je 15 oktober op? Cross Media plan voor Museumnacht (hardcopy) –Medialandschap –Doelgroep (en) –Communicatiedoelstelling –Communicatiestrategie –Communicatie-instrumenten –Creatieve ontwikkelingen
4
Waarom Cross Media?
5
3 trends 1.Any time, any place any where (onafhankelijk van tijd, plaats, of ruimte gebruik maken van mediadiensten.) 2.Toenemende interactiviteit 3.Grenzen tussen media vervagen
6
Cross Media overkoepelende boodschapkruisbestuiving van verschillende media zoals theater, film, televisie, radio, print, internet, games, mobiele devices en live-events, waarbij de verschillende media informatie communiceren, die deel uitmaken van een overkoepelende boodschap.
7
Vandaag Doelgroepen (wie) Doelstellingen (wat) Strategie (hoe)
8
Doelgroep (wie) Op wie ga je je richten Wie wil je bereiken; Wat zijn de kenmerken van de doelgroep; Wat is de belangrijkste doelgroep.
11
De doelgroep is dat deel van de bevolking/gemeenschap waarbij een (door mediamemakers gewenste ) gedragsverandering tot stand zou moeten komen. Vaak betreft het een groep mensen die een aantal relevante kenmerken gemeenschappelijk hebben. Doelgroep
12
Campagnevoorbeeld
13
Doelstelling (wat) MC - doelstelling Basis MC - strategie
15
Goede afstemming tussen MC- instrumenten z.a.: Reclame Sponsoring Sales promotie Direct Marketing Doelstelling
16
Doelstellng Onmisbare schakel bij MC-strategie Postionering Productfasen
17
Doelstelling Inspiratiebron conceptontwikkeling
18
Communicatie-effectdoelstellingen
19
Categoriebehoefte De primaire vraag naar een product vergroten.
20
Categoriebehoefte Google Android
21
Merkbekendheid Het vergroten van de actieve en passieve merkbekendheid. Bij actieve merkbekendheid kan de consument het merk opnoemen en bij passieve merkbekendheid herkent de consument het merk.
22
Merkbekendheid
24
Merkkennis Er voor zorgen dat de consument de relevante eigenschappen van een merk kan noemen.
25
Merkkennis
26
Merkattitude De houding ten opzichte van het merk, of de merkvoorkeur vergroten.
27
Merkenattitude (off-line)
28
Merkenattitude (online)
29
Gedragsintentie Vergroten van de merkintentie
30
Gedragsintentie
31
Gedragsfacilitatie Verschaffen van informatie over hoe het product gekocht kan worden d.m.v. faciliteren.
32
Gedragsfacilitatie
33
Gedrag Kan bestaan uit het vergroten van het koop- en gebruiksgedrag.
34
Gedrag Open propositie is erop gericht om de consument informatie te laten aanvragen. Bij gesloten propositie is het feitelijke koopgedrag de doelstelling.
35
Gedrag Gedragsbehoud is het behouden van een bepaald gedrag.
36
Gedrag Een andere doelstelling is het vergroten van de aankoopfrequentie.
37
Gedrag De laatste doelstelling is het beïnvloeden van het afdankgedrag ten behoeve van het milieu.
38
Co-creatie Bij co-creatie worden producten en diensten samen met derden (klanten, eindgebruikers) ontwikkeld en verbeterd
39
Co-creatie Vindt soms plaats in kleine focusgroepen, waarin een beperkt aantal deelnemers brainstormt over nieuwe ideeën. De laatste jaren gebeurt co-creatie vooral via internet en heet het ook wel ‘crowd sourcing’ http://factory.lego.com
40
Co-creatie
41
Strategie (hoe?)
42
Positionering is de belofte van een merk t.o.v. andere merken in de perceptie van de doelgroep.
44
Mogelijkheden om de belofte te ondersteunen – Informationele positionering – Transformationele positionering – Tweezijdige positionering – Uitvoeringspositionering
45
Informationele positionering Voordelen (nieuwe manier van tv kijken) Probleemoplossend karakter (eén druk op de knop) –USP richt zich naar jouw smaak, jouw voorkeuren en interesses
46
Transformationele positionering Imago (lifestyle) –Bezittingen en gedragingen –Model in campagne –Voordelen van merk verbinden met lifestyle doelgroep
48
Tweezijdige positionering ‘Life on Board’ Volvo Campagne. –Functionele producteigenschap pen (Duurzaam) –Productvoordelen (Veilig)
49
Uitvoeringspositionering Merk wordt gekoppeld aan symbool, of uniek element –Doutzen (Repeat) –Slogan heineken –Noem voorbeelden.....
50
Belang van een goede strategie Welke boodschap (propositie) wordt gecommuniceerd. Pampers ‘droge billetjes’ Ariel ‘verwijderen hardnekkige vlekken’ Blue Band ‘zorg voor opgroeiende kinderen’
51
Propositie Wat belooft Jouw stadsdeel de doelgroep?
52
Propositie is geen slogan
53
Strategie voor een nieuw product Communiceren: Essentie product De voordelen van het product. De voordelen voor de consumenten als ze het nieuwe product gaan gebruiken.
54
Strategie volwassen product Felle concurrentie; Betere prestatie benadrukken; Zelfde prestatie lagere prijs Versterken psychosociale betekenis (belevenis) Bevestigen tevredenheid.
55
Strategie prod. eindfase Ingrijpende productaanpassing communiceren Nieuwe toepassingsmogelijk heden communiceren Nieuwe doelgroepen aantrekken
56
Vragen?
57
Huiswerk –Doelstelling Welke effectdoelstelling wil jouw stadsdeel bereiken? –Positionering: Wat belooft jouw stadsdeel te bieden aan hun doelgroep. Licht dat toe. –Propositie Welke boodschap wordt door jouw stadsdeel gecommuniceerd en waarom? –Strategie In welke fase bevindt jouw stadsdeel zich en waarom?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.