Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDina Molenaar Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
WERKVELD ARBEIDS- en ORGANISATIEPSYCHOLOGIE 2006-2007 LES Marktonderzoek OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Catherine Schepers
2
werkveld arbeids- en organisatiepsychologie2 LESSENREEKS CASUSGESTUURD LES 1: VDAB LES 2: VDAB (vervolg) en start de ‘uitzendwereld’ LES 3: ‘de uitzendwereld’ (vervolg) en HR-adviesbureaus LES 4: HR-adviesbureaus (vervolg) en de interne HR-afdeling LES 5: Marktonderzoek + monitoraat
3
werkveld arbeids- en organisatiepsychologie3 Wat is een marktstudie? Informatie verzamelen en analyseren met subjectieve en objetieve onderzoeksmethodes. Deze informatie vormt de basis om een marketingstrategie te definïeren, te evalueren en bij te sturen. De informatie gaat over: gedrag houding motivatie Moet de marketeer in staat stellen gefundeerde marketingbeslissingen te nemen
4
werkveld arbeids- en organisatiepsychologie4 welke rol spelen studiebureaus? NIVEAU 1: - Geeft advies i.v.m. analyse van het probleem - Keuze van werkwijze, methodologie NIVEAU 2: - Fieldwork - Deskresearch NIVEAU 3: verwerking van de verzamelde gegevens NIVEAU 4: adviesverstrekking
5
werkveld arbeids- en organisatiepsychologie5 Welke soorten studies bestaan er? Volgens de doelstelling: –Beschrijvend –Verklarend –Kwantitatief/ kwalitatief Volgens de geanalyseerde sector: –Studies die een markt analyseren –Sociale studies –Mediastudies –Marketing-actiestudies
6
werkveld arbeids- en organisatiepsychologie6 Welke technieken? Kwantitatief –Face to face interviews (met/zonder CAPI) –Telefonische enquêtes (met/zonder CATI) –Enquêtes per post –CASI – Computer Assisted Self Interviewing –Enquêtes met behulp van nieuwe technologieën Kwalitatief –Individuele diepgaande interviews –Groepsdiscussies/ focusgroepen
7
werkveld arbeids- en organisatiepsychologie7 Hoe werkt een studiebureau? Uitwerking van de enquête –Directie, projectleiders, onderzoeksassistenten De productie –Verantwoordelijken van het kwantitatieve, kwalitatieve en telefonische field Uitvoering op het terrein –Enquêteurs Uiteindelijke analyse van de resultaten –Directie, projectleiders, onderzoeksassistenten
8
werkveld arbeids- en organisatiepsychologie8 OPZOEKVRAGEN (1) OPZOEKVRAAG 1: Het management van Concentra wil graag weten wat het lezersprofiel is van hun kranten (GvA en BvL). –Welk soort onderzoek is dit? Leg uit. –Waarom is dit belangrijk om weten? OPZOEKVRAAG 2: Lees hier de resultaten van Dove onderzoek.hier –Verklarend of beschrijvend? –Kwantitatief of kwalitatief
9
werkveld arbeids- en organisatiepsychologie9 OPZOEKVRAGEN (2) OPZOEKVRAAG 3: Generatie Y Het resultaat van welk soort studie? Nuttige site! www.febelmar.bewww.febelmar.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.