Download de presentatie
GepubliceerdPetra Moens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap
Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis en een verstandelijke handicap. Kind & Adolescent Praktijk, 3(3), DOI /BF
2
Inleiding Vroeger: Recente studies:
Autistische kinderen vermogen missen om hechting te vormen Recente studies: Autistische kinderen/ kinderen met verstandelijke beperking hechting met verzorgers Minder duidelijkheid kwaliteit hechting
3
De eerste gehechtheidsrelatie en de kwaliteit van de gehechtheidsrelatie
hechting = ontwikkeling affectieve band gehechtheidsrelatie kinderen eerst gehechtheidsrelatie dan kwaliteit aanduiden. Hechtingsfiguur
4
De eerste gehechtheidsrelatie en de kwaliteit van de gehechtheidsrelatie
Typen gehechtheidsrelatie: Type A: angstig vermijdend gehecht kind geen vertrouwen in de beschikbaarheid van de hechtingsfiguur en vermijdt contact. geen gevoel van veiligheid en geborgenheid. Type B: veilig gehecht kind vertrouwen in de beschikbaarheid van de hechtingsfiguur en vindt nabijheid van ouder prettig. gevoel van veiligheid en geborgenheid
5
De eerste gehechtheidsrelatie en de kwaliteit van de gehechtheidsrelatie
Type C: angstig ambivalent gehecht kind onzeker over de beschikbaarheid van de hechtingsfiguur en is boos en angstig, zelfs in de nabijheid van de hechtingsfiguur. geen gevoel van veiligheid en geborgenheid.
6
De kwaliteit van de hechting bij kinderen met een autistische stoornis
Klassieke A-B-C verdeling Meerderheid D-Classificatie Gedesorganiseerde of gedesoriënteerde reactiepatroon = geen doelgericht reactiepatroon = ouder bron gevaar en onrust bron reduceren angst kind niet weten hoe reageren
7
De kwaliteit van de hechting bij kinderen met een autistische stoornis
Autisme en gedesorganiseerde gehechtheid Probleem in innerlijk werkmodel meer moeite met opbouw D-classificatie gegeven aan kinderen met combinatie van autisme en verstandelijke beperking
8
schema Hechting Onveilig gehecht Angstig vermijdend gehecht
Angstig ambivalent gehecht Veilig gehecht Gedesorganiseerde gehechtheid reactie schema
9
Het Utrechtse onderzoek
Onduidelijkheid over D-Classificatie Reactiepatroon of symptoom Onderscheid hechtingsgedrag Stressvolle situatie en ontspannen situaties
10
Het Utrechtse onderzoek
Resultaten: Kinderen verstandelijke beperking achterstand sociaal-emotionele ontwikkeling. kinderen met een autistische stoornis en een verstandelijke beperking scoren hoger op contact vermijden dan kinderen met alleen een verstandelijke beperking
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.