Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCecilia Jansen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
The new Amazon is cloudy Groep 2 Easy Intuitive Clean Powerful Tags User friendly
2
Key Word Search Eenvoudig Intuïtief B.v. Google
3
Facetted Search Gerichter zoeken Zoekresultaten verfijnen “Categorieën” Ervaren gebruikers
4
Gevaren Uit eerste think alouds [2dehands.be] : Facetted search soms handig Vaak onduidelijk voor nieuwe gebruiker Facetted search aanbieden op zo’n manier dat: Een nieuwe gebruiker zich niet zo voelt
5
Te vermijden
6
Een nieuwe Amazon Doelpubliek = ? Amazon.com –verkoopt alles –en aan iedereen => 2 grote groepen klanten
7
Groep 1: Weten wat ze willen weten meestal zelfs perfect wat ze willen vlugste zoekmethode: keyword search eventueel later verfijnen –op basis van categorieën –op basis van related tags
8
Groep 2: Iets/niets kopen misschien iets kopen, maar wat? deze mensen helpen zodat ze toch iets kopen bij ons zoeken d.m.v. –“categorieën” –trefwoorden (tags) willen vooral : –geen overweldigende indruk –geen massa’s opties
9
Dus niet:
10
Brainstorm Tag Based Search
11
Tag based search geen strikte categorieën / indelingen elk item heeft beschrijvende tags –Vb. DVD van 300: DVD, 300, war, Frank Miller, … geef meer populaire tags groter weer meerdere manieren om zelfde item te vinden tag cloud
12
Last.fm bij elke band hoort aantal tags visueel voorgesteld als een “tag cloud”
13
Last.fm tag ‘trip hop’ aangeklikt nieuwe tag cloud met tags die iets te maken hebben met trip hop
14
Tag cloud search van tag cloud naar tag cloud browsen nieuwe cloud bestaat uit –populairste tags –geassocieerd met de reeds geselecteerde tags stuurt mensen (die niet weten wat ze willen) in bepaalde richting
15
Wie weet wat hij wil … wordt niet vergeten zoekbox centraal
16
¿ Tags: Que es ? niet iedereen kent –tags –tag clouds maar, niet nodig –op onze site wordt ‘tag’ nergens vermeld mensen klikken graag op blauwe tekst
17
Proces Schermtransitiediagram 2 papieren prototypes 1 digitale versie
18
Schermtransitiediagram
19
Papieren prototype v1
20
Papieren prototype v2
21
Digitale prototype http://amazon.athreon.mine.nu:8000/ Even geduld…
22
Lessons learned Paper prototyping Web browsing behaviour –Back-button –“View” tab No fancy effects People are lazy Banner blindness
23
Paper prototyping + –voor eerste evaluatie(s) –snel, geen PC nodig –testbaar op PC-leken - –sommige types problemen blijven onopgemerkt Bv. persoon die PC speelt legt stukken bij / neemt stukken weg => vestigt aandacht gebruiker => op echte site: onopgemerkte verandering aan pagina
24
Back-button Op Search-tab klikken = ? –Wij dachten: vorige cloud, met geselecteerde tags –Gebruikers verwachtten: nieuwe search, begin-cloud Terug naar vorige cloud? back-button
25
View tab Oorspronkelijk 4 tabs –Search –View –Cart –MyAmazon View verwijderd –door niemand gebruikt –door niemand gemist
26
No fancy effects Om tag te verwijderen uit zoekopdracht –Oorspronkelijk idee: o hover met muis over tag o tag verandert van kleur en wordt doorstreept o op tag klikken == tag verwijderen
27
No fancy effects Aangepast, want te verwarrend: –vervangen door eenvoudig kruisje –op kruisje klikken == tag verwijderen –op tag klikken == enkel op die tag zoeken
28
People are lazy Testpersonen –verkiezen klikken boven typen Geen probleem, resultaat wordt gevonden –want “databank” heel klein Ervaren gebruikers : sneller typen
29
Banner Blindness = users never fixate their eyes on anything that looks like a banner ad due to shape or position on the page Op openingsscherm geen “resultaten” o want door sommigen aanzien als reclame Resultaatpagina heel basic gehouden “People ignore anything that looks like an advertisement” Jakob Nielsen
30
Demo http://amazon.athreon.mine.nu:8000/
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.