Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPetra Vink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Theory of the firm: Michael C. Jensen William H. Meckling
Nathalie Daems 2de Bachelor Sociologie
2
Theory of the firm: an empty box?
Theorie van de markten Adam Smith “Black Box” Black box beperkingen conflicten tussen objecten in evenwicht? Pogingen nieuwe theorie te maken Theory of the firm is ongeschikt voor het verklaren van bestuurlijk gedrag
3
Agency Costs Theory of the firm problemen agency costs
Agency relationship = organisatorische relaties Wat? Agency costs Wat? Agency costs Hoe? Algemeen probleem van de organisatie
4
Some general comments on the definition of the firm
Ronald Coase economie geen goede theorie om bindingen van bedrijven te verklaren Alchain en Demsetz contracten = vrijwillige ruil Contractuele relaties = essentie van bedrijf
5
“Legal fictions” kunstmatig construct die toelaat bedrijven te behandelen als individuen Wat?
Voorbeeld Private bedrijven Geen onderscheid wat in het bedrijf is en uit het bedrijf is Realiteit = menigte van complexe relaties Bedrijf is geen individu = “legal fiction” = helpt complexe processen
6
The agency costs of outside equity
Bedrijf = volledig van eigenaar = beslissingen reflecteren in geldelijke en niet-geldelijke ondernemingscapaciteiten Optimale vermenging marginaal nut = elke niet-geldelijke item & marginaal nut na koopkracht Eisen = organisatiekosten = afwijking van belangen Uitgave van hulpbronnen = bezit van stock Belangen tussen manager en aandeelhouders verschilt prijs reflecteert in kosten
7
Welzijnskosten stijgen als het eigenaarschap niet rechtvaardig is
Werkingsconflict = managers neiging voor extraatjes Belangrijkste conflicten = aansporing nieuwe activiteiten Simpele vermijding ‘Total gross agency costs’ = kosten van splitsing van eigenaarschap en controle
8
Agency costs = onvermijdelijk resultaat van organisatorische relaties
conclusie: werkingskosten moeten efficiënt en optimaal zijn, aangezien ze onvermijdelijk zijn in onze samenleving.
9
Factors affecting the size of the differgence from ideal maximinazation
Organisatorische kosten = verschil tussen bedrijven voorbeelden Grootte van de kosten worden gerelateerd tot de manager Managers mogelijkheid bedrijf te verkopen Andere managers kunnen organisatorische kosten doen verdwijnen
10
Conclusion Organisatie = sociale uitvinding
Groei in gebruik van corporaties investeerders niet te vrede zijn met resultaten Contracten = producten van een historisch proces voor min. van werkingskosten Alternatieve toch markttest overleeft
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.