Respect op school Geen VOET om op te staan.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Respect op school Geen VOET om op te staan."— Transcript van de presentatie:

1 Respect op school Geen VOET om op te staan

2 Beginanalyse

3 Beginanalyse Probleem: Respect op school Beginsituatie: School
Verschillende projecten Twee verschillende instanties Schooltype B

4 Beginanalyse Beginsituatie: VOET-thema Leerkrachten Leerlingen
Positieve motivatie Leerlingen Enthousiasme Weinig generalisatie op lange termijn Gemengde houding t.o.v. het thema RESPECT VOET-thema

5 Methode Integratie van vier programma’s vanwege:
Geen bestaande projecten rond RESPECT Gebrek aan betrokkenheid van alle partijen

6 1. Sociale vaardigheden: Conflicten

7 2. Pesten en geweld op school: Handleiding voor een daadkrachtig schoolbeleid

8 3. Samen Slim Surveilleren: Omgaan met afwijkend gedrag op school

9 4. Gewoon... Anders

10 Implementatie Werkgroep Vragenlijsten Samenstelling: 8 leden
Rapporteren aan directielid Verantwoordelijkheden Vragenlijsten Vragenlijst personeel (leerkrachten, directie, ondersteunend personeel) Vragenlijst leerlingen De bedoeling is dat de timing verwerkt wordt tijdens de presentatie van de verschillende onderdelen. Vb.: ‘Als eerste is het belangrijk om een werkgroep op te richten…’ ,‘Vervolgens geven we vragenlijsten mee…’, enz… De vragenlijst van het personeel moet toegelicht worden (mondeling), en van de vragenlijst van de leerlingen volgt er een voorbeeld op de volgende slide (benoemen dat dit slechts 1 element is dat bevraagd zal worden bij de leerlingen, aangezien het enkel op respect t.o.v. ondersteunend personeel gaat!)

11

12 Implementatie Opleidingsdag personeel Doelstellingen:
Het project voorstellen Samen Slim Surveilleren: omgaan met afwijkend gedrag op school Klastitularissen voorbereiden Vergeet timing niet te vermelden: laatste week van augustus! Als je op de cartoon klikt, opent het filmpje over slim surveilleren. Je kan dus een stukje van dit filmpje laten zien ter illustratie van het project, maar zeker niet volledig want het duurt vijf minuten.

13 Implementatie Inleiding van het project in de klas
Op basis van de vier programma’s Concreet: Filmpje Brainstorm In groepen werken rond cartoon Begrippen – stellingen Mindmap Rollenspel Timing vermelden: eerste dag van het schooljaar! Alle elementen kort toelichten. Daarna volgt toepassing: twee stellingen (Kathleen zorgt voor 20 rode en groene kaartjes)

14

15 Akkoord of niet akkoord?
Implementatie Stelling: Tegen leerkrachten moet je altijd Algemeen Nederlands praten. Akkoord of niet akkoord?

16 Akkoord of niet akkoord?
Implementatie Stelling: Het ondersteunend personeel verdient evenveel gehoorzaamheid dan leerkrachten. Akkoord of niet akkoord?

17 Implementatie Infomoment ouders Lesvoorstellen
Toegepast binnen verschillende vakken Vier lessen: Conflictsituatie beschrijven + opdracht Rollenspel + evaluatie Perspectievenoefening Kwaliteitenspel Timing niet vergeten te vermelden! Perspectievenoefening: zie screenshot op volgende slide. Kwaliteitenspel: Elfie brengt dit mee om rond te laten gaan en in te kijken. Maar als opdracht kunnen we zeggen: Geef je buur een positieve boodschap. Daarna stellen we de vraag: wie vond dit moeilijk, wie niet? Vragen waarom ze dit moeilijk (of niet) vonden.

18

19 Implementatie Evaluatie Algemene reflectie
Product: vragenlijsten opnieuw afnemen Proces: werkgroep – aandachtspunten Algemene reflectie Het onderwerp RESPECT Het groepswerk Het resultaat Het stukje over evaluatie wordt nog door Kathleen uitgewerkt en op de wiki gesplaatst!


Download ppt "Respect op school Geen VOET om op te staan."
Ads door Google