Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoost Beckers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
leerprocessen en handelingstheorie
vygotsky-galjperin leerprocessen en handelingstheorie
2
Zone van de Naaste Ontwikkeling
3
aansluiten bij de belevingswereld
4
leerdoelen student heeft kennis van de zone van de naaste ontwikkeling en kan dit hanteren in de praktijk; student kent de theorie van Vygotsky aangaande het leerproces; student kent het verschil tussen volgend en ontwikkelend onderwijs; student kent het begrip “scaffolding” en kan dit toepassen in de praktijk; student kent het principe van het trapsgewijs leren en de vorming van mentale handelingen;
5
Moeder: Kijk eens Kaatje?
Kaatje: Kijke….. M: Kijk eens , wat doet die beer? K: Wat doet die beer? M: Ja, wat doet die beer? K: koekjes? M. Ja hij eet koekjes, en wat doet ie nog meer? K: doet ie nog…… M: Hij drinkt limonade en wat doet ie nog meer? K : nade drinke….
6
tellen interiorisatie
mediatieproces van fasen fylogenetisch domein( biologie) sociogenetisch domein( omgeving) Ontogenese ( Domein van bewustijn, taal, denken en teken)= hogere mentale functies
7
mediatie
8
Galjpering
9
analyse wat herken je van de visie van Vygotsky?
Waar wijkt het af van de visie van Vygotsky? Waar zie je de opvattingen van Galjperin? gebruik begrippen als: Volgend of leidend onderwijs, Functie van taal? , Rolmodel, orienteringsbasis, materieel, verbaal handelen en interiorisatie
10
dimentie niveau uitvoerig heid beheersingsgraad generalisatiegraad
fase niveau beheersingsgraad generalisatiegraad uitvoerig heid
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.