Download de presentatie
GepubliceerdSilke Timmermans Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
COMMUNICATIEMIX van een onderneming
Isabelle Bolluyt 2011
2
F Y I Mobiel internet verandert communicatiegedrag jongeren
Van de jongeren zegt 95% hun telefoon bijna altijd of altijd aan te hebben staan. Tevens geven ze aan hoe belangrijk het is om ‘always connected’ te zijn. 9 op de 10 geeft aan altijd mobiel bereikbaar te willen zijn voor vrienden, en maakt zich wel eens zorgen als vrienden niet reageren.
3
MOOI….. Of? /81419
4
COMMUNICATIE Dichotomie Maatschappij GENERATIE EINSTEIN
5
MANIPULATIE YpU
6
MERKIMAGO Het beeld dat consumenten van een merk, dienst en of persoon hebben. Zowel uit eigen ervaring als uit de MCM opgemaakt. MERK: Onderscheid Continuiteit Hogere prijs Betere productintroductie Meer onafhankelijkheid van de detailhandel.
7
CONSUMENT Onderscheid Herkenning Gemak Psychosociale functies
8
STERKE MERKEN …2010
9
COMMUNICATIE binnen een onderneming
11
Corporate en Marketingcommunicatie
Communicatie is altijd gericht op het beïnvloeden van kennis, de attitude of gedrag van personen in deze doelgroepen Moet een onderscheid worden gemaakt tussen corporate én marketingcommunicatie
12
Corporate Gaat het om de onderneming of organisatie als geheel
MISSIE & VISIE Corporate communicatie of bedrijfscommunicatie overkoepelt drie hoofdvormen van communicatie: - managementcommunicatie - marketingcommunicatie - organisatiecommunicatie
13
MISSIE van bekende merken
LEGO APPLE TOYOTA IKEA Door CC kunnen meningen worden gevormd die af kunnen wijken van de identiteit Verschillende doelgroepen kunnen ook verschillende meningen hebben
14
: Managementcommunicatie
Managementcommunicatie is letterlijk communicatie door managers. Managers zijn leidinggevenden in alle lagen van een bedrijf of organisatie. Ze plannen, organiseren, leiden en controleren. In elk van die stappen is het uitermate belangrijk dat medewerkers impliciet of expliciet op de hoogte worden gebracht van de strategie en het doel.
15
Marketingcommunicatie
Marketingcommunicatie wordt vaak gescheiden van corporate communicatie, omdat het bij marketingcommunicatie om merken op product- en dienstenniveau gaat. Daarbij zie je vaak een onderscheid tussen 'above' en 'below the line'. Above heeft betrekking op print, tv en radio (reclame). Below heeft te maken met direct mail, sales promotion, sponsoring, ...
16
Organisatiecommunicatie
Organisatiecommunicatie is de verzamelterm voor heel wat disciplines. Het gaat om communicatie naar verschillende doelgroepen: public relations (pers), public affairs (overheid), investor relations (investeerders), arbeidsmarktcommunicatie (toekomstige werknemers), corporate advertising (alle stakeholders), milieucommunicatie (overheid en maatschappij) en interne communicatie (werknemers).
17
DOEL Vertrouwen kweken Het bedrijf achter het merk profileren
MCM beinvloedt wel de corporate communicatie Neem NIKE Sterk concurrentiewapen Wanneer concurrentie oprukt, is corporate communicatie wat het verschil kan maken
22
CREATIEVE ONTWIKKELING
Na het kiezen van de juiste strategie Start de Creatieve Ontwikkeling Er is een keuze gemaakt tussen een informationele dan wel transformationele positionering En hieruit volgt de propositie.
24
PROPOSITIE WAT beloven we de consument? Impliciet of expliciet?
WAT is het onderscheidende voordeel? WAAROM zou een consument ons product of merk kopen? WAT wordt de klant er beter van? WELKE waarden willen we met ons merk associeren? Hierbij wordt wel al een comunnicatieadviesbureau ingeschakeld.
26
COMMUNICATIE advies? Een mediabureau is een adviesbureau dat bedrijven adviseert op het gebied van communicatie, media en middelen, om hen te helpen in contact te komen met (potentiële) klanten ofdoelgroepen. "Het aanbod van zowel media als reclame is de afgelopen decennia enorm gegroeid, wat er toe heeft geleid dat de consument ruim vier keer zoveel reclame krijgt aangeboden als tien jaar geleden. Deze groei in aanbod gaat echter niet gepaard met een evenredige groei in mediaconsumptie." (Olsthoorn, 2003) Hierdoor wordt gerichte communicatie met de consument steeds moeilijker. Omdat een mediabureau vaak wordt afgerekend op het effectief en efficiënt bereiken van de doelgroep, van de adverteerder, is het mediabureau specialist geworden op dit gebied. Om de adverteerder te helpen om de doelgroep te bereiken is het voor een mediabureau nodig om een inzicht te hebben in het merk, de marketing, communicatie en doelgroepen van deze adverteerder. Vervolgens kan er op basis van deze inzichten een communicatie/mediastrategie ontwikkeld worden. Een professioneel mediabureau is in staat om breder te adviseren dan de traditionele media alleen, en is ook deskundig op gebieden als public relations (PR), evenementen en sponsoring, interactieve reclame, mond tot mond reclame en direct mail.
28
SWITCH 9s2z29_12d4pp9gd5
29
IJKPERSOON
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.