De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

dé Action Learning business school

Verwante presentaties


Presentatie over: "dé Action Learning business school"— Transcript van de presentatie:

1 dé Action Learning business school
BSN Nederland dé Action Learning business school

2 EINDDOEL

3 Doel start up dag (1) Nader kennismaken met:
BSN Nederland, set, en set adviser Studieopzet en studiemateriaal Action Learning, leerstijlen Functie set adviser

4 Doel start up dag (2) En: Subsets: kennismaken door presentatie subsetdeelnemers en hun bedrijf Ontvangst studiemateriaal Eerste huiswerkopdracht Alle subsetafspraken maken Afsluiting met diner

5 Kennismaken (1) Structuur Stel jezelf voor adhv een tekening
Interview in tweetal (15 – 20 minuten per tweetal) Interviewer presenteert verkregen informatie aan set Zie opdracht kennismaken

6 Structuur bijeenkomsten (EX)
A OM-2 HRM-1 S T R U P OM-1 ALP’EN M O MM-1 MM-2 HRM-2 OM-3 MM-3 HRM-3 3 weken 5 weken 5-15 weken

7 Voorafgaand en tussendoor
m Snel lezen: 7 april uur Veranderkunde 1 dag 9 mei 09.30 – uur 1e subset bijeenkomst (in Buren) 22 maart 09.30 – uur O M A m O M ALP (RFC) uitleg 13 juni 19.00 – uur plenair

8 Majors Plenair met andere sets: De kleurentheorie van Leon de Caluwé
Sales (26, 27 okt 2006), Leiderschap (30 nov 1 dec 2006), Veranderkunde (7, 8 dec 2006), Insurance (11, 12 jan 2007) Verzwaart het studieprogramma niet. 2 dagen les Managementpaper betreffende vakgebied Managementpaper Strategisch Management (geen ALP, wel lessen volgen en voorbereiden) Dissertation: gericht op majoronderwerp

9 Smart Reading 7 april 2006 (evt. 18 april 2006)
1 dag (Schouten en Nelissen) Facultatief 350 Euro

10 Studiewijzer / opbouw materiaal
Visie Het bereiken van een algemeen perspectief van het onderwerp. Instrumenten Bepaalde methoden, instrumenten of werkwijzen aanreiken. Integratie Onderwerp niet langer als geïsoleerd beschouwen: in samenhang brengen met andere onderwerpen

11 Subsetbijeenkomsten Voorzitter/notulist Bespreek huisactiviteiten
Subsetopdrachten Vertaalslag eigen organisatie Vragen/thema’s voor docenten Gebruik eigen praktijk (stellingen) Zelf plannen op de eerste na!

12 7 Action Learning Projecten
Operations Management (concept + definitief) Marketing Management HRM Informatie Management Financieel Management Strategisch Management International Management MWM2

13 ALP-voorbereiding Vandaag erg algemeen
Tijdens OM; zeker bij dag 2: Instrumenten (methodologie) Tijdens MM en HRM: Projectrapportage W. Egberink RFC (na blok 2):10 januari 2006, uur ALP intervisie set 54-A: 2 februari uur

14 ALP-Inhoud Plan van aanpak Onderzoek en analyse
Genereren en beoordelen alternatieven Implementatie Reflectie

15 ALP-voorstel Is het onderwerp niet te breed? ( kaderen ! )
Is het waarschijnlijk dat het knelpunt door de student opgelost kan worden (niet te hoog gegrepen) Is het waarschijnlijk dat de oplossing geïmplementeerd gaat worden voorstel is NIET een plan van aanpak Probleemstelling is geen doelstelling voorstel is huiswerk 3e CC

16 ALP-procedure ALP voorstel toezenden aan docent en set adviser
Goedgekeurd ALP-voorstel met aanwijzingen docent gaat naar: - set adviser en - administratie ALP digitaal sturen naar: - (=RFC ) en - of (= adm. BSN) code: Hofstra240450HRM (hard copy mag ook zowel naar RFC als BSN ) Goedgekeurd ALP voorstel opnemen in de bijlage van de ALP Beoordeling RFC via BSN naar student

17 Producties derde fase Organisatieanalyse - cultuur, structuur, hrm
EML 2: leerervaringen; leren te leren Dissertation - literatuuronderzoek en - master’s project

18 Logboek Action Learning
Reflectiedocument Wat wil je leren Wat heb je geleerd Obstakels Hoe daarmee omgegaan Hoe te veranderen Leerstijlentest/kleuren denken – kleuren doen/Belbin

19 Rol set adviser (1 ) Praktische zaken, proces begeleider en beoordelaar: Openen / sluiten setbijeenkomst / aan- afwezigheid Praktische zaken aanspreekpunt / doorverwijzen Voorlichter studieaangelegenheden Alert op proces van individu en set qua voortgang / kwaliteit / relatie docent Aandacht voor: proces van inleveren PvA en Alpen Bespreking voortgang studie

20 Rol set adviser (2) Voorzitter bijeenkomsten: 1e subset, intervisies 2e en 3e fase Beoordelaar EML1 en EML2, OV en OA, Adviseur proposal OA, Dissertation en EML Adviseur / coordinator internal-external Voorzitter examen: Viva Voce

21 Rol set adviser (3) Wanneer/hoe:
Vaak via informele momenten, zoals lunch, diner en op afspraak Lage drempel Primaire verantwoordelijkheid ligt bij student. NB: Wisseling na 2 1 / 2 jaar en geen proposal

22 Bekendmaking subsetindeling (concept) Kennismaking

23 Action Learning (1) Kennis opdoen is onvoldoende (L = P + Q + I + R)
Al doende leert men Gezamenlijk leren Docent in andere rol Persoonlijk netwerk: set + subset

24 Action Learning (2) Tijdens studie werken aan echte problemen
Risico’s durven nemen Verantwoordelijkheid organisatie Voorkomen “bekwame onbekwaamheid” Reflection in Action

25 Leerstijlen Activist Opdoen van nieuwe ervaringen
Observator Nader beschouwen van die ervaringen Theoreticus Onderzoek en conclusies Pragmatist Geleerde in de praktijk brengen

26 Subset bijeenkomst (1) Kennismaking met subsetleden
Action Learning (tekst) Leerstijlen (H2 en H3) Vragen stellen/discussie na presentatie 2 uur Naast leerstijlen kun je als subset ook naar rolverdelingen kijken op basis van bijv. de teamrollen van Belbin of de kleurentheorie van De Caluwé

27 Subset bijeenkomst (2) Bedrijfspresentaties
Max 30 minuten per persoon in subset Groepspresentatie per subset Vragen stellen/discussie na presentatie

28 Bedrijfspresentaties (1)
Individuele presentatie binnen de subset : Opbouw organisatie, historie, missie, visie,beleid, Aard van het product, dienstverlening of levensbehoefte Aktuele thema’s Ontwikkelingen binnen de organisatie of markt Knelpunten

29 Bedrijfspresentaties ( 2 ) individuele presentatie binnen de subset :
Cultuur: formeel, informeel, macht-, taak-, rol-, personencultuur Human Resource Management Eigen plek/eigen rol, (on)mogelijkheden Uitdagingen voor organisatie, student als werknemer of als individu (persoonlijk) Mogelijkheden voor ALP’en Wat haalt en brengt de student bij BSN

30 Bedrijfspresentaties Plenair
Plenaire Inhoudelijke subset-presentatie: Verschillen tussen de bedrijven Grootste gemene deler Algemeen beeld/drives/karakteristieken/commitment Tijd presentatie: 5 minuten Vragen stellen/discussie na presentatie

31 Huiswerk Lezen: artikel: “What is IMC’s philosophy?” artikel: AL, een moderne visie op Management Development Lezen: boek over leerstijlen Voorbereiding OM1 (visie): huisactiviteiten ( artikelen lezen / vragen maken ) In subset: Formuleren vragen/casuistiek op format subsetbijeenkomsten (site BSN Nederland) Mailen naar docent, set adviser en subset Kwaliteit vragen Eén week van te voren

32 Websites (1) Inloggen: - gebruikersnaam: mbaBSNnl - wachtwoord: VoorStudenten (google)

33 Websites (2) www.kb.nl www.menscentraal.nl (HRM)
(modellen / gratis inschrijven)

34 Evaluatieformulieren: - elke lesdag; nu niet Wat heb je nog gemist?
Evaluatie start up dag Evaluatieformulieren: - elke lesdag; nu niet Wat heb je nog gemist?

35 Bij vragen Jolanda Westrum, set adviser BSN Nederland “De Raadskamer”
Herenstraat 25 4116 BK Buren Tel: 0344 –

36 EINDDOEL


Download ppt "dé Action Learning business school"

Verwante presentaties


Ads door Google