Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPetrus Willemsen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Informatiebijeenkomst Sociale Kaart
2
Digitale ontwikkelingen & de 1e lijns zorg
Agenda Inleiding Digitale ontwikkelingen & de 1e lijns zorg Vinden en gevonden worden? Wat vinden we belangrijk? De Sociale Kaart in de regio van Stichting Oogg Pauze Inventarisatie wensen en vragen vanuit uw praktijk 04/04/2017
3
Er gebeurt een hoop digitaal…
6
Uitgangspunten inzet digitale media
Wat is het doel? Voor welke doelgroep? Waarom komt iemand naar een/je website? En hoe? 90% consumenten komt via zoekmachine Niet op homepage maar specifieke pagina’s Veelal via portals en verzamelplaatsen En verwijzers? Internet heeft verschillende functies – wat is voor jou belangrijk? En hoe organiseer je dat zo efficiënt mogelijk? Internet als communicatie/presentatie medium Internet als medium voor optimalisatie van processen 04/04/2017
7
Verschil in doel & doelgroep Vindbaarheid? Patiënt of Verwijzer?
Waar iemand vandaan komt is minder relevant. De juistheid van informatie & minimale administratieve last telt!
8
Verschil in doel & doelgroep
Proces optimalisatie? Patiënt of Verwijzer? Wat helpt u in de verbetering van de kwaliteit en efficiëntie van uw dienstverlening?
9
Verschil in doel & doelgroep Vindbaarheid? Patiënt of Verwijzer?
Welke informatie is relevant? Ook hier weer uniformiteit, actualiteit en zo weinig mogelijk inspanning
10
Verschil in doel & doelgroep
Proces optimalisatie? Patiënt of Verwijzer? Gericht op verwijzen, samenwerken, andere toepassingen?
11
Hoe vindt u nu uw weg in de zorg? Welke bronnen gebruiken u?
04/04/2017
12
Wat wilt u eigenlijk weten?
Van wie? Welke informatie is belangrijkst? Regionaal/landelijk/wijk? Ketenzorgprojecten? Anders? 04/04/2017
13
Sociale Kaart Oogg/Verwijskompas
Voor & door zorgverleners – wie doet wat, waar? Kwalitatieve detail informatie, actueel Regionaal & landelijk Beperking administratieve lasten voor u – centraal informatie management 1 plaats onderhouden, uniformiteit, regie Actieve redactie Oogg/Verwijskompas Kostenbesparing zorgbreed Momenteel minimaal 16 miljoen euro kosten per jaar (!!) 04/04/2017
14
Waarom een Sociale Kaart? Noodzakelijk voor een sterke eerste lijn
Begin van de mogelijkheid tot samenwerking Dat kan alleen indien de informatie compleet, (zorginhoudelijk) relevant en goed vindbaar is Startpunt van beveiligde communicatie mogelijkheden Dat vraagt om een inspanning van iedereen in het veld Niet alleen adresgegevens Zo compleet mogelijk 04/04/2017
15
Wat is Verwijskompas? Opgezet door twee Amsterdamse huisartsen: ontstaan vanuit de praktijk, gericht op de professional. Kernwaarden Doel is een volledige, up2date sociale kaart Gezamenlijk, voor & door zorgverleners Eénmalig opvoeren en op meerdere plaatsen publiceren (ipv op vele plaatsen gegevens updaten) U blijft eigenaar van uw gegevens, u beslist altijd zelf over publicatie Onafhankelijk: Geen commerciële inmenging 04/04/2017
16
Wat houdt de sociale kaart van Verwijskompas in?
Volledige sociale kaart: Overzicht van up to date adressen Overzicht van aandachtsgebieden en specialisaties Overzicht van ketenzorgprojecten Eerste én de tweede lijn Lokaal overzicht én bovenregionale aanbod (landelijk) Voor de beroepsgroep: besloten, met intercollegiale gegevens (aandachtsgebied) én openbare publicaties. 04/04/2017
17
Aanpak Samen met de ROS (Regionale Ondersteuningsstructuur) en de koepels actieve opzet van de regionale Sociale Kaart met zorgprofielen Samenwerking met 1ste Lijn Amsterdam, ZONH, Lijn 1 Haaglanden, REOS Zorg, Elann, ProGez, Oogg, Caransscoop, Roset, ROS Friesland; opmaat naar landelijk Introductie Centraal Zorgmutatieformulier voor zorgverleners, aansluiten partijen voor deelname mutatieservice (‘verhuisservice’) Actieve redactie & geavanceerd ICT platform 04/04/2017
18
Basis Datamodel Waar Wie Wat Regio Organisatie Discipline Medewerker
Specialisatie Medewerker Beroep Functie Specialisatie Persoon
19
Architectuur overzicht
REDACTIE PROFILERING PUBLICATIE Vrijgegeven Wijziging of Nieuw Zorginzicht.nl CRM NIEUW ACTIEF SOAP Publicatie Mgmt Load (interval) Andere website.nl Wijziging of Nieuw Verwijskompas.nl Overige publicaties (Gidsen) Redactie ZMF (zorg mutatie formulier CRM (zuster CRM) Identificatie & autorisatie Uitnodiging Functionaliteiten: Verwerkt nieuwe-gewijzigde zorgaanbieders Verwerkt wijzigingen zorgaanbieders Zoekt selecteert naar relationeel model Accordeert wijzigingen/nieuw Pusht data naar ACTIEF in TRANSACTIE omgeving Data structuur: Relationeel: De redactie vertaalt de input vanuit zorgaanbieders naar het VK model. Functionaliteiten: Autorisatie/login beheer Wie publiceert wat? Triggert publicatie naar Online Data push (ACTIEF) naar publicatie omgevingen Webform: Zorgmutatieformulier (ZMF): Creeer en Update informatie Informatie kan tussentijds bewaard blijven Triggert push NIEUW naar Redactie, na <VERZENDEN> Data structuur: ACTIEF: Relationeel (als REDACTIE systeem) NIEUW: Semi-relationeel - De gebruiker wijzigt de info, maar zoekt/selecteert niet uit de database. DISCIPLINE en MEDEWERKER zijn wel relationeel. Functionaliteiten: Search (openbaar/inter-collegiaal) Display (openbaar/inter-collegiaal) Triggert ZMF/ Identificatie Data structuur: NIET Relationeel: Zo plat mogelijk, weinig/geen intelligentie
20
Zorgmutatie formulier
21
04/04/2017
22
Wie voldoet er aan uw zoekcriteria: indeling in Medische, Paramedische, Bovenregionale of Overige pagina’s. 04/04/2017
23
Naar de pagina van de zorgaanbieder: bereikbaarheid, aandachtsgebieden, verwijsindicatie en registraties. 04/04/2017
24
Ketenzorgprojecten: deelnemers, protocollen, downloads.
04/04/2017
25
04/04/2017
26
Opbouw Sociale Kaart in de regio van Stichting Oogg
Informatie verzameling, eerste presentatie op en via iPhone en Layar mobiele telefoon apps (openbare informatie) – zie volgende slides Na afronding verzamelproces, presentatie op de nieuwe website van Verwijskompas.nl (nu in ‘verbouwing’) – najaar 2012 (openbare informatie + intercollegiale informatie, incl. ‘intelligent zoeken’) Nieuwe website bevat een visuele kaart inclusief zoeken op tekst. Vormen van gerichte / gestandaardiseerde zoek ‘strings’ zijn mogelijk (doorontwikkeling) – bv jeugd GGZ 04/04/2017
27
04/04/2017
28
04/04/2017
29
04/04/2017
30
Verwijskompas op de mobiele telefoon - Layar
04/04/2017
31
Verwijskompas op de mobiele telefoon - iPhone
04/04/2017
32
Financieel / Continuïteit
Opbouw van de Sociale Kaart is gefinancierd door Menzis/Oogg/Verwijskompas Partijen die aansluiten regionaal en landelijk delen mee in kosten voor onderhoud & doorontwikkeling Redactie & presentatie services Zorgverlener bepaalt informatie deling – actieve rol in doorverwijzen Publiek / Private samenwerking vanuit ROS netwerk Verwachte besparing zorgbreed: minimaal 14 miljoen euro per jaar (bij verschillende organisaties) 04/04/2017
33
Vul het formulier in! Vandaag nog! Zo compleet mogelijk
Hoe verder? Vul het formulier in! Vandaag nog! Zo compleet mogelijk Andere praktijken krijgen per mail en post het formulier Eerste inventarisatieronde & publicatie op zorginzicht.nl Daarna tweede inventarisatieronde Eind publicatie Sociale Kaart op Verwijskompas.nl Start doorlopende update & jaarlijkse contactrondes 04/04/2017
34
Pauze! 04/04/2017
35
Samenwerking andere organisaties
Welke organisaties vragen nu om informatie? Met welke organisaties zou u willen dat Oogg/Verwijskompas gaat samenwerken voor informatie uitwisseling? Met welke organisaties absoluut niet? Hoe staat u tegenover een Raad van Toezicht voor informatie uitwisseling en mandaat? 04/04/2017
36
Dank voor uw hulp om de Sociale Kaart tot een succes te maken!
Vragen? Dank voor uw hulp om de Sociale Kaart tot een succes te maken! 04/04/2017
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.