Download de presentatie
GepubliceerdHidde Gerritsen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Governance van de informatievoorziening
Hoe het management de regie pakte Beurs Overheid en ICT, 22 april 2009
2
Even voorstellen Nico de Groot, Gemeentesecretaris Neder-Betuwe
Rob van Doorn, Directeur BentoSpino Rolf Meursing, Directeur Odinfo Introductie Neder-Betuwe, BentoSpino en Odinfo/SKA Rol Roel Schroot benoemen
3
Dienstverlening van Odinfo
Het maken van een informatiestrategie Het inrichten van een I&A in het kader van fusie of samenwerking Invoeren NUP Interim I-management Het implementeren van applicaties Het verbeteren van het informatiemanagement Egem-i gecertificeerd T (020)
4
Deze sessie … De realisatie van een informatieplan voor de gemeente Neder-Betuwe Vindt in interviewvorm plaats Ook u bent uitgenodigd om vragen te stellen We hopen dat situaties herkenbaar zijn en onze oplossingen u helpen
5
Wat was de vraagstelling van de gemeente Neder-Betuwe?
6
GRAND CANYON Client server ITIL NORA Object oriëntatie Windows
e-commerce Client server ITIL NORA groupware Object oriëntatie Windows Data warehouse Thin client Management ICT- management Midoffice RAD Capability maturity model Servicebus Legacy systemen
7
Stappenplan Informatiestrategie Huidige situatie / doelen Projecten
Hoe? Wat? Wie? Bedrijfs- architectuur Informatie- Technische organisaties diensten producten processen medewerkers applicaties berichten gegevens informatie uitwisseling technische componenten gegevens- opslag netwerk Visie, missie en strategie Informatiestrategie Huidige situatie / doelen Landelijke projecten Projecten prioriteiten Projectenkalender
8
Interview
9
Kijk op (informatie)proces
Visie van de gemeente gegevens informatie dienst, service proces mensen ICT productiefactoren
10
Wie was opdrachtnemer?
11
Wat waren zijn stappen?
12
Met welke vraag ging het project van start?
13
De vraag opnieuw geformuleerd
Maak de inrichting van de informatievoorziening inzichtelijk in tijd en geld voor de organisatie. Houd daarbij rekening met de komst van een Shared Service Center (SSC) en een Klantcontactcentrum (KCC). Betrek managers en medewerkers bij het formuleren van lange- en kortetermijnwensen rond de informatievoorziening. Betrek de accountant bij dit proces; hij geeft dit najaar een oordeel over de status van de informatievoorziening. Zorg dat afdelingen en management zicht krijgen op wat ICT doet en kan betekenen voor de gemeente, zodat zij beter sturing kunnen geven aan de inrichting van de informatievoorziening.
14
Welke aanpak werd gekozen?
15
Stappenplan Informatiestrategie Huidige situatie / doelen Projecten
Hoe? Wat? Wie? Bedrijfs- architectuur Informatie- Technische organisaties diensten producten processen medewerkers applicaties berichten gegevens informatie uitwisseling technische componenten gegevens- opslag netwerk Visie, missie en strategie Informatiestrategie Huidige situatie / doelen Landelijke projecten Projecten prioriteiten Projectenkalender
16
‘60 dagen plan’ 20 5 10 5 3 5 3 5 3 10 10 Vooronderzoek Opzet project
incl. besluitvorming In kaart brengen huidige ICT 10 Definiëren ‘business view’ Strategie en doelen: ws 1 5 Bedrijfsarchitectuur en wensen: ws 2 3 5 3 5 Informatiearchitectuur en projecten: ws 3 3 10 Projectenkalender: ws 4 10 Plannen implementatie
17
Hoe verliep het proces?
18
Wat was het resultaat van het traject?
19
Wat gebeurde er tijdens de presentatie in het MT-overleg?
20
Realisatie doelstellingen door een aantal projecten
Totaal zijn 55 projecten en activiteiten over 4 jaar vastgesteld. De projecten kennen een totale investering van € en een inzet van 13 fte. Er was € gebudgetteerd. Er moet een keuze gemaakt worden in de extra investeringen… Scenario 1 Wettelijk Scenario 2 Wettelijk + Collegeprogramma Scenario 3 Alle doelstellingen realiseren
21
Wat is nu de stand van zaken?
22
Status Neder-Betuwe Projectenkalender in uitvoering
Informatiemanager niet ingevuld, wel stagiair Extra 1,5 formatieplaatsen I&A Verbeterd beheer I&A Actie starten om dienstverlening te verbeteren Managers verantwoordelijk voor de uitvoering Aanpassen projectenkalender op NUP; gaat nu naar de Raad
23
Wat is Neder-Betuwe hiermee opgeschoten?
24
Informatiehuishouding
Belangen Raad B&W Uitvoering van collegeprogramma Geen kostenoverschrijdingen I&A Makkelijk te beheren Informatiehuishouding Gebruikers Makkelijk te bedienen Geen storingen Management Beheersen processen en projecten Burger E-dienstverlening
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.