Download de presentatie
GepubliceerdMartina Kok Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
Arjan Dieleman en Cyrilla van der Donk VELON & VELOV congres 2010
2
Inleiding De gerichtheid van onderzoek Motieven voor praktijkonderzoek
Definitie van praktijkonderzoek in de school Kernactiviteiten van praktijkonderzoek Aandachtspunten Verkenning van standpunten Meer informatie
3
De gerichtheid van onderzoek
Generaliseerbaar Contextafhankelijk Theorievorming Verbetering van de eigen praktijk
4
Motieven voor praktijkonderzoek
Individuele ontwikkeling Kennis Onderzoeksvaardigheden Visie Collectieve ontwikkeling Oplossing van het praktijkprobleem
5
Definitie praktijkonderzoek in de school
Praktijkonderzoek in de school is onderzoek dat wordt uitgevoerd door leraren, waarbij op een systematische wijze in interactie met de omgeving antwoorden verkregen worden op vragen die ontstaan in de eigen onderwijspraktijk en gericht zijn op verbetering van deze praktijk. (Van der Donk & Van Lanen, 2009)
6
Kernactiviteiten van praktijkonderzoek
7
Aandachtspunten Reflectie, interactie en participatie van belanghebbenden Eigenaarschap bij de docent en de school Onderzoek als middel Systematiek Dubbelrol Onderzoek als geïntegreerde activiteit
8
Verkenning van standpunten aan de hand van casuïstiek
Eigenaarschap De dubbelrol van de leraaronderzoeker Diepgang probleemoriëntatie
9
A.Dieleman@han.nl Cyrilla.vanderDonk@han.nl
Meer informatie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.