De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CURVE STOPPEN LEREN INCIDENTEEL PESTEN STRUCTUREEL PESTEN

Verwante presentaties


Presentatie over: "CURVE STOPPEN LEREN INCIDENTEEL PESTEN STRUCTUREEL PESTEN"— Transcript van de presentatie:

1 CURVE STOPPEN LEREN INCIDENTEEL PESTEN STRUCTUREEL PESTEN
SOCIALE VAARDIGHEID SOCIALE VEILIGHEID FRUSTRATIE PESTEN IMPULS PESTERS constructief destructief emoties uiten reactieve agressie openlijk gesloten EXPERIMENTEEL PESTEN veilig ? zwarte schaap onveilig PESTERS MEE grenzen verkennen proactieve agressie ONMOGELIJK MAKEN MOGELIJK MAKEN helpers BOTSEN PLAGEN krachten meten LEREN STOPPEN HOOFD PESTERS proactieve agressie leiders OPGROEIGEDRAG WANGEDRAG sdfsdf 80% = INCIDENTEEL PESTEN 20% STRUCTUREEL PESTEN DE GRENS 1000 uur per jaar in de klas 3600 vrije situaties p/j

2 M5 Traject Inhoud Kernbegrippen Doel 1 Voortraject 2
presentatie M5 visie, aanpak en middelen informatiebijeenkomsten afspraken maken en stuurgroep instellen voorlichting nieuwe inzichten/aanpak geen verliezers en schuldigen duurzaam oplossen breed draagvlak bij bestuur, leiding en team kiezen, go no go 2 Implementatietraject klassenrondes 3x start - midden -eind deskundigheidsbevordering thema ouderavond MeldBox (pest-meldsysteem) activeren kinderen informeren en motiveren ouders engageren en geruststellen hulpmiddelen installeren melden opstarten en blijven stimuleren sluitende aanpak mogelijk maken onzichtbare zichtbaar maken motivatie versterken door de feiten ingrijpen mogelijk maken 3 Hersteltraject structurele pesters onderscheiden alle veel-pesters kennen en stoppen extra hulp notoire pesters/slachtoffers structurele pesters vroeg signaleren doorpesten onmogelijk maken hulp en maatregelen op maat sociale veiligheid in orde maken structureel pesten onmogelijk maken recht doen aan onrecht 4 Borgingstraject gestopte pesters re-integreren in de groep 100% pakkans handhaven, geen vrij veld meer doorpakken op notoire veelpesters iedereen hoort erbij en mag er zijn acceptatie onderlinge verschillen grens trekken en ook handhaven schoolsysteem veilig houden samen - leven - samen - leren samen - vallen - samen - opstaan 5 Nazorg eenmaal per jaar bespreking stand van zaken briefing nieuwe mensen, personeel opname in M5 schoolregister melden actief en levend houden aanpak vitaal houden beloftes aan de kinderen nakomen sociale veiligheid waarborgen betere burgerschapsvorming betere schoolprestaties

3


Download ppt "CURVE STOPPEN LEREN INCIDENTEEL PESTEN STRUCTUREEL PESTEN"

Verwante presentaties


Ads door Google