Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLaurens Vink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
2
Twee vragen wie heeft het nu beter dan zijn/haar ouders toen zij net zo oud waren als u nu? Wie verwacht dat zijn/haar kinderen het straks net zo goed zullen hebben als U?
3
Het probleem is onze footprint
DPA Frugi Venta 6 maart 2012
4
H2O voetafdruk (watergebruik)
1 kg rundvlees 1 liter melk 1 kop koffie 1 glas bier 1 boterham liter water 1000 liter water 140 liter water 75 liter water 40 liter water
5
1 miljard mensen hebben obesitas
1 miljard mensen hebben dagelijks honger
6
Wat heeft dit met mvo te maken?
Andere titel? Wat wordt hier gezegd? Verband emo / ratio? Ander beeld zou zijn: iets waarbij dat heel goed samenkmt.. Maar kan even niks bedenken
7
MVO gaat over geld en gevoel
+
8
PeoPle + PLANET = pROFIT/prosperity
9
Feike Sijbesma (CEO DSM)
Mvo 2.0 Feike Sijbesma (CEO DSM) “Wereldvraagstukken zoals klimaat-verandering, gezondheid en biodiversiteit bepalen onze strategische agenda” Animatie: tekstblokken verschijnen 1 voor 1: na klik “Als DSM deze ‘people and planet’ problemen helpt oplossen dan maken wij winst (profit)”
10
HARVARD 2011 WAARDEONTWIKKELING ´MVO BEDRIJVEN´
11
Harvard: waardeontwikkeling $1 (1993-2010)
High Sustainability Companies presteren jaarlijks 4,8% beter dan Low Sustainability Companies High Sustainability companies $ 22,6 Low Sustainability companies $ 15,4
12
Enkele belangrijke trends
MVO als kostenpost verleden tijd Sterke stijging MVO in B2B-markt door duurzaam inkopen Consument wil duurzaam maar wordt kritischer Energiebesparing ,CO2 reductie scoort hoog Footprint reductie, circulaire economie Transparantie en communicatie worden belangrijker (keurmerken, ISO 26000) Meer focus op factor mens (leiderschap, diversiteit, sociale innovatie, HNW) Samenwerking en nieuwe coalities
13
Hoe ver zijn we al opweg met MVO
Ondanks de toegenomen aandacht voor MVO staan we pas aan begin van veranderingscurve In 1971 voor het eerst aandacht voor rol bedrijfsleven bij oplossen maatschappelijke problemen
14
MVO = een integrale benadering
visie & missie normen & waarden strategie communicatie- beleid investerings- en financieel beleid producten/diensten distributie- interne bedrijfsvoering personeelsbeleid inkoopbeleid MVO in de praktijk
15
Mvo Strategieën Kansen Omzetgroei, innovatie & merkwaarde
Kostenreductie & efficiency Risicomanagement & compliance Risico’s Ambitie MVO Drechtsteden 8 maart 2012
16
Aan de slag met MVO (strategie)
Bepaal wat MVO voor uw bedrijf betekent Formuleer een visie op MVO in uw bedrijf Stel haalbare doelen met ambitie Creëer draagvlak binnen uw bedrijf MVO in alle bedrijfsprocessen in uw bedrijf Communiceer over behaalde resultaten Evalueer de voortgang
17
Aan de slag met MVO (uitvoer)
Inventariseer wat je al doet Koop duurzaam in Voorkom verspilling en streef naar hergebruik Energiebesparing en duurzame energie Zet je medewerkers centraal Daag leveranciers en klanten uit mee te denken Communiceer wat je doet
18
MVO ook in tijden van recessie
MVO loont Kostenbesparingen op materialen, grondstoffen, energie, transport, verpakking, ziekteverzuim, etc MVO moet Klanten, vooral B2B en overheden, vragen/eisen steeds vaker MVO; ook publieke opinie en regelgeving dwingen tot MVO MVO inspireert Medewerkers vinden MVO leuk en het maakt je aantrekkelijk als werkgever MVO innoveert Nieuwe producten/diensten, nieuwe partners en nieuwe coalities Kortom, MVO loont en is leuk!
19
WIE VERDIENT ER AL GELD MET MVO?
20
MVO loont door innovatie
Waardoor verdienen bedrijven met MVO? MVO loont door innovatie
21
MVO loont door oplossingen voor de toekomst
22
MVO loont door gesloten kringlopen
24
MVO begint bij jezelf en doe je altijd samen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.