Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLien Sanders Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Mediatheken dichter bij het onderwijs
van de UB Sietske Douna Hilleke van der Reijden
2
Hogeschool Utrecht 35.000 studenten 3.200 medewerkers 6 faculteiten
2 vestigingssteden: Utrecht en Amersfoort 100 opleidingen 50 lectoren
3
Koers 2012 Groeiende, jonge stad Diverse studentenpopulatie
Kennissamenleving Kennistekort Prioriteiten onderwijs: Flexibiliteit Toetsing Kennisbasis
4
Mediatheken 6 faculteits-mediatheken 9 locaties
regie op beleid en HU-brede projecten 50 fte
5
Positioneren De mediatheken willen een herkenbare rol krijgen als partner bij onderwijs en onderzoek. Hoe kunnen informatiespecialisten een bijdrage leveren aan de kennisbasis van competentiegericht onderwijs?
6
Kans Speerpunt Kennisbasis: Speerpunt Flexibiliteit:
Mediatheken vanaf begin betrokken Speerpunt Flexibiliteit: Brede Bacheloropleiding
7
Projectopdracht Vanuit de rol van bronnenexpert een bijdrage leveren aan de kennisbasis van competentiegericht onderwijs van de nieuwe opleiding Leefstijl Arbeid & Gezondheid (LAG)
8
Afgeleide doelstellingen
Competentieontwikkeling van informatiespecialisten Inzicht in de inzet van mensen en middelen die nodig is bij een dergelijke rol t.a.v. het onderwijs
9
Projectgroep 4, later 5 informatiespecialisten Steunpilaren Coach
Bijscholing Vaste werkplek en -tijd
10
En toen …
11
Nieuw voor mij Betrokken zijn bij onderwijsontwikkeling
Stevigere rol als partner in het onderwijs Officieel hogeschoolbreed pilotproject
12
Fasen Grip krijgen Kost veel tijd en communicatie… PvA
Verdelen rollen/taken Zicht krijgen op onderwijsprocessen Contacten leggen binnen onderwijsveld Body of Knowledge Hoe ziet het product eruit? Kost veel tijd en communicatie…
13
Rolverdeling en taken Projectleider op afstand: sturing door coördinator Communicatiedeskundige Kartrekker SharePoint Bronnen verzamelen door iedereen voor eigen specialisatie (uitstroomprofiel)
14
Leermoment Onderwijsontwikkeling anders dan gedacht
Project op werkwijze van onderwijs aangepast
15
Kennisbank Een database waarin specialistische kennis opgeslagen wordt t.b.v. de beroepsbeoefenaar Leefstijl, Arbeid & Gezondheid (LAG) Bevat de kennisbasis van de opleiding, gebaseerd op de definitie van de Body of Knowledge van Sector HEO Communications (basiskennis, visies, trends)
16
Interne perikelen Tijdgebrek Op één lijn komen met elkaar
Wisseling van projectleden halverwege project Cultuurverschillen onderling
17
Leermoment Blijf communiceren, zorg ervoor dat je het over hetzelfde hebt. Denk niet aan een half woord genoeg te hebben. Advies: besteed hier veel tijd aan
18
Chemie Chemie tussen de projectleden, hun enthousiasme en motivatie waren de sleutels tot het bereiken van een succesvol eindproduct. SleutelsBron: www3.memlane.com/gromboug/P15MvFur.htm
19
Samenwerking met het onderwijs
Meer zicht op onderwijskundige principes en onderwijsvisie Communicatie van beide kanten Onduidelijke rol Afhankelijkheid Wachten
20
Verder nog geleerd… Projectvaardigheden Flexibiliteit
Buiten eigen kaders denken Creativiteit ICT-kennis Communicatie Het kost allemaal veel tijd….
21
Het resultaat Een gestructureerde kennisbank waarin actuele literatuur en specialistische informatie opgeslagen is De kennisbank is i.s.m. het onderwijs voortdurend in ontwikkeling Informatiespecialisten die competenties hebben ontwikkeld en verdiept meer contacten binnen het onderwijsveld Belangstelling van andere faculteiten voor een volgend project
23
Aanbevelingen Besteed tijd en aandacht aan COMMUNICATIE
En aan de CHEMIE in de groep
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.