De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Collectief portfolio groep 3

Verwante presentaties


Presentatie over: "Collectief portfolio groep 3"— Transcript van de presentatie:

1 Collectief portfolio groep 3

2 Ontwikkelonderwerpen
indicator 4: activerende directe instructie indicator 5: strategieën voor denken en leren indicator 6: systematisch volgen van vorderingen indicator 7: afstemmen van instructie en verwerking

3 Opdracht: Aan het eind van het schooljaar (juni 2011):
zijn de verschillende fasen van directe activerende instructie te onderscheiden tijdens de instructie van de leerkrachten wordt tijdens de instructies (klassikaal en in groepjes) duidelijk ingespeeld op de leerstrategieën is er een eenduidig systeem waarin de differentiatieacties op basis van methodegebonden toetsen wordt weergegeven worden de instructies dusdanig gefaseerd aangeboden zodat die recht doen aan het niveau van de leerlingen

4 Terugkoppeling aan collegae
Bij elke indicator hebben we essentiële aandachtspunten (kapstokken) geformuleerd

5 Indicator 4: Activerende Directe Instructie
De fasen van het ADI: Terugblik Voorkennis activeren Uitleg Begeleide inoefening Zelfstandige verwerking Evaluatie Vooruitblik

6 Hoe ging dat rekje ook alweer
Oriëntatie Blik terug op de vorige les Onderzoek voorkennis: Wat weten we al? Waar denk je aan bij dit onderwerp? Wat verwacht je te gaan leren? Bespreek het doel van de les en maak dat zo mogelijk zichtbaar Hoe ging dat rekje ook alweer

7 Uitleg Uitleggen in kleine stapjes De uitleg moet kort en krachtig
Voordoen is een belangrijke stap Open vragen stellen laat kinderen denken Valkuil is dat wij werken en lang aan het woord zijn en de kinderen passief luisteren

8 Begeleide oefening: Beginnen met kleine stapjes en maak het steeds moeilijker Wie al kan beginnen met de verwerking mag alvast door

9 Zelfstandige verwerking
Wat zou hij denken? Maar ook hoe! Een belangrijke fase in de les Hier komen de kinderen erachter of ze het nu echt snappen Van fouten leer je….. dus fouten maken moet?! Tijd voor extra instructie (ook daar is het ADI nuttig)

10 Evaluatie: Voor de kinderen is dit een belangrijk leermoment
Samen nakijken is een manier van evalueren Het werk aan elkaar presenteren ook In ieder geval veel interactie nodig (wat hebben ze geleerd?) Kijk vooruit naar de volgende les

11 Indicator 5: Strategieën voor denken en leren
Stel vragen die kinderen aanzetten tot denken Stel interactieve ondersteunende vragen

12 Strategieën voor denken en leren
Gebruik coöperatieve werkvormen en samenwerkend leren

13 Strategieën voor denken en leren
Zorg voor leren van elkaar

14 Strategieën voor denken en leren
Verwoord als leerkracht wat je ziet dat kinderen doen; en laat kinderen verwoorden wat ze doen “hond is een regelwoord; als je niet weet of er een –d of een –t aan het eind komt moet het woord langer maken.”

15 Strategieën voor denken en leren
Werk met stappenplannen en schema’s

16 Indicator 6: Systematisch volgen van vorderingen
Registreer toetsen, nakijkwerk en observaties; Stel vast waar kinderen op uitvallen.

17 Indicator 6: Systematisch volgen van vorderingen
Stel vast waar kinderen op uitvallen.

18 Systematisch volgen van vorderingen
Analyseer en reageer

19 Indicator 7: Afstemmen van instructie en verwerking
Cluster het aanbod in groepjes leerlingen met gelijke onderwijsbehoeften

20 Afstemmen van instructie en verwerking
Compacten en verrijken voor de A/B kinderen

21 Afstemmen van instructie en verwerking
Geef extra instructie (beter een aantal keer kort dan 1 keer lang) Remedieer op basis van het laatst gemaakte werk (toets)

22


Download ppt "Collectief portfolio groep 3"

Verwante presentaties


Ads door Google