De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De meerwaarde van een herstelgerichte schoolcultuur

Verwante presentaties


Presentatie over: "De meerwaarde van een herstelgerichte schoolcultuur"— Transcript van de presentatie:

1 De meerwaarde van een herstelgerichte schoolcultuur
Herstelrecht

2 Algemeen Nieuwe manier van kijken naar en omgaan met grensoverschrijdend, schadeberokkenend gedrag Straf staat niet centraal, maar teweeg gebrachte schade Schoolcultuur als oplossing

3 1. Herstelrecht: een succesvol alternatief?
Dreigen of sanctioneren met straffen averechts effect belet geen recidivisme zorgt voor groter isolement, meer problemen Nieuwe aanpakwijze (herstelgericht groepsoverleg, bemiddeling en time out )

4 2. De herstelrechtelijke filosofie
Voorrang op psychologische, emotionele en sociale dimensie Uitgebreide rol aan slachtoffers + omgeving Eist verantwoordelijkheid van daders + omgeving Toegebrachte schade herstellen Samenleving of schoolgemeenschap betrekken

5 Procedure van herstelbemiddeling:
Neutrale tussenpartij Eerst contact met de dader Akkoord dader = aanspreken slachtoffer Niet akkoord dader = verlaten bemiddelingspiste Betekenisvolle derden betrekken Gesprek op neutrale bodem Eindconclusies op papier + ondertekend Afronding met een feestelijk moment

6 Voordelen en doelen: Daders: - Toegebrachte leed onder ogen te zien - Gedrag of houding corrigeren Slachtoffers: - Vragen stellen - Antwoorden en begrip krijgen Schoolgemeenschap: Waarden en verwachtingen te expliciteren

7 Toepassingen: Peermediation of peerbemiddeling
Herstelgericht groepsoverleg (op school): HERGO’s Time-out Herstelgericht kringgesprek Vertrouwensleerlingen Herstelgerichte berisping ‘No-blame’-aanpak

8 3. Inbedding in schoolcultuur
Herstelgerichte schoolcultuur onderscheidt zich door: Mensen kunnen conflicten positief hanteren Zoeken naar respectvolle uitwegen, inclusieve maatregelen Omgangscultuur van respect en erkenning Nadelige gevolgen kunnen rechtzetten of compenseren Investeren in sociale en emotionele vaardigheden

9 Social Discipline Window:
Bestraffend: ‘afzetten’ tegen dader + tot de orde roepen Herstelgericht: samenwerking + aanspreking Beschermend: dader in bescherming, te jong om te straffen Onverschillig: laat zich niet in met wat er fout is gegaan

10 Bouwstenen voor een herstelgerichte schoolcultuur:

11 Referentie: Onderwijs Vlaanderen (2008). De meerwaarde van een herstelgerichte schoolcultuur. Rapport (PDF-document). Geraadpleegd op 19 november 2010, op KL-hefboom pdf


Download ppt "De meerwaarde van een herstelgerichte schoolcultuur"

Verwante presentaties


Ads door Google