Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLudo de Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De meerwaarde van een herstelgerichte schoolcultuur
Herstelrecht
2
Algemeen Nieuwe manier van kijken naar en omgaan met grensoverschrijdend, schadeberokkenend gedrag Straf staat niet centraal, maar teweeg gebrachte schade Schoolcultuur als oplossing
3
1. Herstelrecht: een succesvol alternatief?
Dreigen of sanctioneren met straffen averechts effect belet geen recidivisme zorgt voor groter isolement, meer problemen Nieuwe aanpakwijze (herstelgericht groepsoverleg, bemiddeling en time out )
4
2. De herstelrechtelijke filosofie
Voorrang op psychologische, emotionele en sociale dimensie Uitgebreide rol aan slachtoffers + omgeving Eist verantwoordelijkheid van daders + omgeving Toegebrachte schade herstellen Samenleving of schoolgemeenschap betrekken
5
Procedure van herstelbemiddeling:
Neutrale tussenpartij Eerst contact met de dader Akkoord dader = aanspreken slachtoffer Niet akkoord dader = verlaten bemiddelingspiste Betekenisvolle derden betrekken Gesprek op neutrale bodem Eindconclusies op papier + ondertekend Afronding met een feestelijk moment
6
Voordelen en doelen: Daders: - Toegebrachte leed onder ogen te zien - Gedrag of houding corrigeren Slachtoffers: - Vragen stellen - Antwoorden en begrip krijgen Schoolgemeenschap: Waarden en verwachtingen te expliciteren
7
Toepassingen: Peermediation of peerbemiddeling
Herstelgericht groepsoverleg (op school): HERGO’s Time-out Herstelgericht kringgesprek Vertrouwensleerlingen Herstelgerichte berisping ‘No-blame’-aanpak
8
3. Inbedding in schoolcultuur
Herstelgerichte schoolcultuur onderscheidt zich door: Mensen kunnen conflicten positief hanteren Zoeken naar respectvolle uitwegen, inclusieve maatregelen Omgangscultuur van respect en erkenning Nadelige gevolgen kunnen rechtzetten of compenseren Investeren in sociale en emotionele vaardigheden
9
Social Discipline Window:
Bestraffend: ‘afzetten’ tegen dader + tot de orde roepen Herstelgericht: samenwerking + aanspreking Beschermend: dader in bescherming, te jong om te straffen Onverschillig: laat zich niet in met wat er fout is gegaan
10
Bouwstenen voor een herstelgerichte schoolcultuur:
11
Referentie: Onderwijs Vlaanderen (2008). De meerwaarde van een herstelgerichte schoolcultuur. Rapport (PDF-document). Geraadpleegd op 19 november 2010, op KL-hefboom pdf
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.