Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEsmée Brouwer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Basisset Kwaliteitscriteria Lisenka van Loon (projectleider NFK) 6 juni 2011
2
Kwaliteitscriteria Wat? Waarom? Wat levert het op? Voor patiëntenorganisatie Voor patiënten/ naasten Hoe te ontwikkelen? Hoe is ‘basisset’ te gebruiken?
3
Wat? “Kwaliteitscriteria vanuit patiëntenperspectief” De wensen en eisen van patiënten
4
Waarom? Overheid Zorgverzekeraars Zorgverleners Patiëntenorganisaties: Wat is ‘goede kwaliteit van zorg’ vanuit perspectief van de patiënt?
5
Wat levert het op? 1.Input voor beleid/ speerpunten; 2.Basis voor belangenbehartiging;Basis voor belangenbehartiging 3.Informatie voor patiënten en naasten.Informatie voor patiënten en naasten
6
Wat levert het op? Basis voor belangenbehartiging: Zorgaanbieders patiëntgerichte zorgverbeteringen; Zorginkopers inkopen van zorg van goede kwaliteit; Regionaal overleg met zorgaanbieders, patiëntenorganisaties en zorgverzekeraars; Zorgstandaard, richtlijn, ‘keurmerk’ of patiënteninformatie.
7
Wat levert het op? Informatie voor patiënten en naasten: Informatie over “wat u mag verwachten van de zorg”; Input voor gesprek met behandelend arts, verpleegkundige, huisarts,…
8
Wat biedt de Basisset Kwaliteitscriteria?
9
Meerwaarde Basisset Kapstok. Matrixmodel helpt om: Matrixmodel te inventariseren wat je al weet te categoriseren te inventariseren wat je nog niet weet Uniformiteit herkenbaarheid
10
Matrixmodel Fasen van het ziekteproces of zorgcontinuüm voor patiënten met een chronische aandoening 12345 Vroege onderkenning & preventieDiagnostiek Individueel zorgplan en behandeling Begeleiding, revalidatie, re- integratie, participatie en relapspreventie Laatste levensfase en palliatieve zorg Thema's 1Regie over de zorg 2Effectieve zorg 3Toegankelijke zorg 4Continuïteit van zorg 5Informatie, voorlichting en educatie 6Emotionele ondersteuning, empathie en respect 7Patiëntgerichte omgeving 8Veilige zorg 9Kwaliteit van zorg transparant 10Kosten transparant
11
Matrixmodel Vijf fasen: 1.Vroege onderkenning & preventie 2.Diagnostiek 3.Individueel zorgplan en behandeling 4.Begeleiding, revalidatie, re-integratie, participatie en relapspreventie 5.Laatste levensfase en palliatieve zorg
12
Matrixmodel Tien thema’s: 1.Regie over de zorg 2.Effectieve zorg 3.Toegankelijke zorg 4.Continuïteit van zorg 5.Informatie, voorlichting en educatie 6.Emotionele ondersteuning, empathie en respect 7.Patiëntgerichte omgeving 8.Veilige zorg 9.Kwaliteit van zorg transparant 10.Kosten transparant
13
Totstandkoming Gebaseerd op kennis en ervaringen Bronnen, o.a.: Bestaande sets kwaliteitscriteria Model zorgstandaarden Onderzoek CKZ naar patiëntenperspectief www.deeljezorg.nl www.consumentendezorg.nl
14
Totstandkoming Consultatieronde (zomer 2010) Andere PGO’s 13 zorgbelangorganisaties KNMG, Orde, LVG, NHG, V&VN, KNFG NVZ, NFU ZN, Agis, Menzis, Uvit, CZ IGZ, CBO, Nza, Vilans
15
Van model naar toepassing
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.