De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Voorbereidend bezoek Comenius project rond duurzame energie, levenscyclus en technologie in de kleuterschool Göteburg 3 tot en met 6 februari 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Voorbereidend bezoek Comenius project rond duurzame energie, levenscyclus en technologie in de kleuterschool Göteburg 3 tot en met 6 februari 2013."— Transcript van de presentatie:

1 Voorbereidend bezoek Comenius project rond duurzame energie, levenscyclus en technologie in de kleuterschool Göteburg 3 tot en met 6 februari 2013

2 Een impressie van Göteborg

3

4 Voorstelling scholen  Elk land schetst zijn  geografische,  culturele,  multiculturele  onderwijskundige achtergrond  voorstelling eigen school  Visie  Dagindeling  Focus  Genomen acties rond milieu educatie en energiebesparing

5 Bezoek aan de kleuterschool in Västra Hisingen  60 kinderen van 1 tot 5 jaar  12 personeelsleden  3 lktn. per groep van 12 kleuters  3 ruimtes per klasgroep  Inclusie  4 weken zomervakantie in juli  Feestdagen + 10 dagen naar keuze

6

7 Deelnemende landen  Gastland Zweden Göteborg  United Kingdom Bradford  IJsland  Rejkjavik  Spanje  Caravaca de la Luz  België  Antwerpen  Niet aanwezig maar willen deelnemen  Letland  Cyprus

8 Doelstellingen bepalen  1.Op school- en Europees niveau: Onderzoek hoe de verschillende scholen/landen werken met kleuters rond duurzame energie : focus op levenscyslus en energie  2. Op leerkrachtniveau: Schoolteam enthousiasmeren, nascholing volgen, uitdiepen van kennis, doelstellingen koppelen aan methodes,acties bedenken en vaardigheden verfijnen m.b.t. energie en levenscysclus in de kleuterschool

9 Doelstellingen bepalen  3.Op leerlingniveau : kleuters bewust maken dat hun eigen acties een invloed uitoefenen op het milieu en de maatschappij  4. Op leerkracht- en leerlingniveau: culturele nieuwsgierigheid en bewustwording aanscherpen  Welke acties kunnen we aan elke doelstelling koppelen om het doel te bereiken?  Verantwoordelijkheden bepalen? Mogelijke samenwerkingsverbanden vastleggen ?  Spreiden van de acties over de looptijd van het project = mobiliteiten bespreken

10 From tiny ecoarns mighty oak trees grow!

11 Communicatie en evaluatie Schoolintern: via werkgroep en PV Gebruik maken van filmpjes, foto’s, beeldend materiaal AGSO: Via COLDI scholengemeenschap West Via schooloverkoepelende vergaderingen georganiseerd door Nadine Delannoy Op Europees niveau: Via blog (Spanje) leerkrachten Via dropbox ( Spanje) leerkrachten Via Skype leerkrachten en kleuters Via e- survey ( Zweden) directies

12 Acties + werkverdeling gespreid over 2 schooljaren  Juli- augustus 13: EPOS geeft goed- of afkeuring van het project. Projectsamenstelling wordt definitief  Sept 13: schoolinterne acties inventariseren rond levenscyclus, duurzame energie, milieubewustzijn en technologie  Werkgroep opstarten, ouders en kinderen informeren  Infomuur opstarten  opstarten blog en dropbox ( tips and tricks)  Acties, vragen, moeilijkheden rond levenscyclus inventariseren

13 Herfst 2013: bezoek UK Levenscyclus in de KS  Hoe en waarom werken we rond levenscyclus in de kleuterschool?  Elk land geeft een presentatie (ppt, foto’s, filmpjes,…)van concrete voorbeelden uit de klaspraktijk rond levenscyclus ( planten, dieren,mensen).  Bezoek aan Britse KS.  De blog en de dropbox worden getoond.  De E-survey voor directies rond evaluatie, vragen en problemen wordt op poten gezet  Lanceren logo ontwerp: per school met gerecycleerd materiaal een passend logo ontwerpen  Voorbereiding thema: energiebesparing, groeivoorwaarden

14 Feb 14: bezoek Cyprus Energiebesparing Hoe, waar en waarom groeien planten?  logo voorstellen + proces visualiseren  energiebesparing;: concrete schoolacties  Leren van elkaar: Kritische vragenronde  Hoe, waar en waarom groeien planten?  Bezoek aan kleuterscholen  Voorbereiding thema: visuele, auditieve en tactiele waarnemingen in de natuur

15 Mei 14: bezoek Spanje Horen, zien en vinden in de natuur  Beelden, geluiden en vondsten in de natuur detecteren, determineren en gebruiken : praktijkvoorbeelden  Evolutie plantexperimenten  Evolutie energiebesparingsacties  Bezoek kleuterschool  Voorbereiding thema: technologie, wetenschap en duurzaamheid

16 Okt14: bezoek België Technologie,wetenschap en duurzaamheid  Technologie, wetenschap en duurzaamheid: praktijkvoorbeelden  Evolutie plantexperimenten  Evolutie natuurvondsten ( geluiden, beelden, …)  Evolutie energiebesparing  Bezoek kleuterscholen Musica en Kameleon  Voorbereiding thema: ecologische voetafdruk en recyclage

17 Feb 15: bezoek Letland Verkleinen ecologische voetafdruk en recyclage  Ecologische voetafdruk en recyclage : praktijkvoorbeelden  Evolutie plant- en energiebesparende experimenten  Bezoek kleuterschool  Kritische vragenronde  Voorbereiding: eindevaluatie focusgroep en E-survey

18 Mei 15: Bezoek IJsland Eindevaluatie  Evaluatie van het project:  acties kritisch onder de loep nemen  Presentatie van focus en E-survey groepen  Presentatie van de verzamelde tips and tricks rond de thema’s  Discussie: hoe bedden we deze thema’s verder in in de dagelijkse klaspraktijk?  Bezoek aan de kleuterschool  Internationaal voedselfestijn  Olievlekprincipe : hoe maken we het project kenbaar aan de buitenwereld?


Download ppt "Voorbereidend bezoek Comenius project rond duurzame energie, levenscyclus en technologie in de kleuterschool Göteburg 3 tot en met 6 februari 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google