Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdriaan Wauters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Haalbaarheid Overslagterminal of multifunctionele binnenhaven omgeving Almere
2
Aanleiding Eerder ingediende moties van D66 en VSP. Eerder ingediende moties van D66 en VSP. TNO rapport Blue Ports in opdracht van de vereniging van Binnenhavens (NVB) eind 2005 TNO rapport Blue Ports in opdracht van de vereniging van Binnenhavens (NVB) eind 2005 De verwachte groei van transport via containers van 50 tot 70 % de komende 10 jaar (bureau voorlichting binnenvaart) De verwachte groei van transport via containers van 50 tot 70 % de komende 10 jaar (bureau voorlichting binnenvaart) Milieudoelstelling regeerakkoord Milieudoelstelling regeerakkoord Afsluiten Hollandse brug voor vrachtverkeer Afsluiten Hollandse brug voor vrachtverkeer
3
Blue Ports 389 Nederlandse binnenhavens= 389 Nederlandse binnenhavens= Werkgelegenheid 66.400 werknemers Werkgelegenheid 66.400 werknemers Overslag van 380 miljoen ton goederen Overslag van 380 miljoen ton goederen Toegevoegde waarde 5.7 miljard euro. Toegevoegde waarde 5.7 miljard euro. Maar ook in Flevoland?
4
Groei goederen vervoer Bureau voorlichting binnenvaart verwacht een groei van containervervoer van 50 tot 70%, dus ook in Flevoland. Bureau voorlichting binnenvaart verwacht een groei van containervervoer van 50 tot 70%, dus ook in Flevoland. Dat gaat allemaal over de weg! Dat gaat allemaal over de weg! Of misschien toch niet? Of misschien toch niet?
5
Er is een alternatief
6
Milieudoelstelling regeerakkoord In aanvulling daarop strengere EU normering. Uit het statistisch jaarhandboek blijkt dat verschil tussen schepen en trucks goed uit te rekenen. Een binnenschip verbruikt gemiddeld 0,4 MJ/tonkilometer en een vrachtauto 5 MJ/tonkilometer. Slechts 24% van alle goederen vervoer vindt over binnenwateren plaats.
7
Afsluiting Hollandse brug Kwetsbaarheid vrachtverkeer aangetoond door afsluiting brug. Kwetsbaarheid vrachtverkeer aangetoond door afsluiting brug. Economische schade voor de sector Economische schade voor de sector Maar misschien belangrijker; imagoschade voor het vestigingsklimaat. Maar misschien belangrijker; imagoschade voor het vestigingsklimaat. Een kans om ons college daarin te helpen.
8
Wat is de oplossing? start met een tijdelijke container overslag terminal in Pampushaven. Zorg dat er een visie over bedrijventerreinen komt. Zoek naar een duurzame locatie voor een vaste terminal. Gelet op ontsluiting zou Stichtsekant/brug het meest voor de hand liggen.
9
Neveneffecten Aantrekkende werking op bedrijven Aantrekkende werking op bedrijven Werkgelegenheid Werkgelegenheid Afvalcontainers via de binnenvaart Afvalcontainers via de binnenvaart Qua milieu een betere en duurzamer leefomgeving. Qua milieu een betere en duurzamer leefomgeving. Kan in conflict komen met bijvoorbeeld een kustvisie. Kan in conflict komen met bijvoorbeeld een kustvisie. Fase III van de Stichtsekant wijzigen bestemmingplan. Fase III van de Stichtsekant wijzigen bestemmingplan.
10
Hoe verder? Rapport dat in opdracht van het college is gemaakt, delen met de raad. Rapport dat in opdracht van het college is gemaakt, delen met de raad. De mening van de fracties over dit onderwerp bespreken De mening van de fracties over dit onderwerp bespreken Motie behandelen in carrousel. Motie behandelen in carrousel. Debat/besluitvorming. Debat/besluitvorming.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.