De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Project 3DZ Dynamische Duurzame Delta Zeeland Hogeschool Zeeland en InnovatieNetwerk Groene Ruimte en Agrocluster.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Project 3DZ Dynamische Duurzame Delta Zeeland Hogeschool Zeeland en InnovatieNetwerk Groene Ruimte en Agrocluster."— Transcript van de presentatie:

1 Project 3DZ Dynamische Duurzame Delta Zeeland Hogeschool Zeeland en InnovatieNetwerk Groene Ruimte en Agrocluster

2 Aanleiding Veranderingen in groene ruimte economische dynamiek verlies landschappelijke kwaliteit Jongeren toekomst is voor jongeren frisse ideeën participatie pull ontbreekt

3 AanpakAanpak Markt van Verbeelding OntwerpatelierOntwerpatelier WerkconferentieWerkconferentie AanbestedingAanbesteding InnovatieagendaInnovatieagenda MonitoringMonitoring

4 Jongeren  Gevarieerde amenstelling samenstelling LeeftijdLeeftijd Opleiding/werkOpleiding/werk GeografischeGeografische spreiding BindingBinding aan Zeeland  Werving Persoonlijk,Persoonlijk, direct

5 Project 3DZ n Coalitie vorming jongeren-openbaar bestuur n van idee naar uitvoering samen aannemer vinden

6 Resultaten WENSBEELD PROJECTENCATALOGUS PROJECT’ADOPTIE’

7 Project 3DZ Verrassend l Jongeren meer Zeeuw dan jong l Zeer bewust van omgeving l Grote waardering voor groene ruimte l én én denken l Wel vernieuwend, niet zichtbaar l Aantrekkelijk voor jongeren = doen

8 Opvallend l Veiligheidsdenken geen issue l Water geen issue l Duurzaamheid is vanzelfsprekend l Mobiliteit is belangrijk

9 Wat doet samenleving er nu mee? (Markt en Aanbesteding) l Grote belangstelling l Enthousiaste reacties l Vier projecten in voorbereiding l Innovatieagenda?

10 Statenleden Rolwisseling Enthousiaste deelname (ontwikkelen en verkopen) Acties in statenzaal?

11 Maatschappelijke partijen Rolinvulling verrassend vrijwillig maar niet vrijblijvend niet betrokken bij voortraject verantwoordelijk voor uitvoering Verwachting versus haalbaarheid

12 Jongeren LeerervaringLeerervaring positief werken in heterogene groepen projectmatig ontwerpen inhaalslag kennis in aanbesteding WaarderingWaardering voor serieuze behandeling

13 Reflectie n 3DZ blauwdruk voor jongerenparticipatie? Jongeren zapcultuur, kortstondige aandacht Processen duren te lang om dezelfde jongeren betrokken te houden n Integratie in bestaande trajecten n Onderwijs n Overheid n Bedrijfsleven

14 Project 3DZ Aanbevelingen voor jongerenparticipatie Tijd voor werving en selectie Tijd voor werving en selectie Duidelijkheid vooraf Duidelijkheid vooraf Variatie in werkvormen Variatie in werkvormen Stel eisen/uitdaging aan de jongeren Stel eisen/uitdaging aan de jongeren Kleine stappen, grote climax Kleine stappen, grote climax Jongeren serieus nemen Jongeren serieus nemen Persoonlijke benadering Persoonlijke benadering Zelf geloven in traject Zelf geloven in traject

15

16 River 21 Internationaal onderwijs in toekomstvisies voor grensoverschrijdende riviersystemen in Europa Dr. Anja de Groene Lector Duurzaamheid Hogeschool Zeeland

17 Methode voor visieontwikkeling Ontwikkelen van gewenste toekomstbeelden en gedeelde visies voor stroomgebied van de Schelde

18

19 Internationaal: - Hogeschool Zeeland - Universiteit van Antwerpen - Universiteit van Lille - Universiteit van Gent - Universiteit van Wageningen - Universiteit van Arlon - Universiteit van Montpellier 25 studenten Disciplines: elektrotechniek, agronomie, sociologie, watermanagement, rechten, civiele techniek 2 aaneengesloten weken (snelkookpan)

20 Aanpak Week 1 : probleemanalyse en systeemanalyse rondreis vanaf bron van Schelde tot monding problematiek leren door bezoeken, lezingen experts, informatie van belangengroepen, etc. (bij voorkeur georganiseerd door groep studenten) Week 2: vision en scenariobuilding gewenste toekomstbeelden en schrikbeelden “trumpet of uncertainty”

21

22

23 Bevindingen studenten erg enthousiast leren samenwerken en communiceren snelkookpan is essentieel geest uit de fles methodiek is essentieel, op systematische wijze werken studenten zijn (te) weinig getraind in deze manier van denken denken op hoog abstractieniveau, buiten bestaande kaders is nieuw (studenten denken snel aan maatregelen)

24 studenten verwarren doel en middelen, oorzaak en gevolg ontstaan van gemeenschappelijk vocabulaire verder gaan dan alleen visie, gaandeweg behoefte aan verdere stappen ook toepassingsmogelijkheden voor andere groepen en in andere settings Bevindingen


Download ppt "Project 3DZ Dynamische Duurzame Delta Zeeland Hogeschool Zeeland en InnovatieNetwerk Groene Ruimte en Agrocluster."

Verwante presentaties


Ads door Google