Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMaarten Goossens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Voorzien in verbeteringen Pakket onafhankelijke logistieke veranderingen door voeren met Lerende Logistiek
2
Leerervaringen o ‘Nieuwe software kan noodzakelijk zijn voor verbeteringen maar is op zich nooit voldoende’. o ‘Nieuwe software voegt alleen waarde toe als zij een bestaande beperking overwint EN als wij mensen onze oude gewoontes aanpassen’
3
Probleemstelling o Implementaties ERP-systemen (SCM-projecten) mislukken steeds om dezelfde vier redenen 1. Communicatieproblemen 2. Samenwerkingsproblemen 3. Vertrouwenscrises 4. Gebrekkige betrokkenheid Tussen klant, gebruiker en softwareleverancier Tussen top-, middelmanagement en uitvoering Tussen bedrijfsfuncties, locaties en onderdelen
4
Wat niet helpt.. o Harder praten of een zachtere aanpak o Nieuwe visie of meer feiten o Concessies aan kwaliteit of aan tijdigheid o Meer mensen op het project of minder consultants o Een ander pakket …. o Successen belonen (= komt bij niet-betrokkene) of mislukkingen straffen (= treft onschuldige)
5
Wat wel helpt: Toepassen van Lerende Logistiek! Probleemgerichte benadering: o Communiceren over resultaten o Samenwerken in taakverdeling o Vertrouwen op doorlooptijden o Betrokkenheid bij afspraken
6
Wat is Lerende Logistiek? 1. Leren van fouten 2. Samenhang in logistieke verbeteringen 3. Faciliteren als wijze van veranderen 4. Pragmatische aanpak van verbeteringen – Meetbare resultaten – Wat werkt werkt – Met elkaar
7
1. Leren van fouten o Paradox: we kunnen niet leren van onze fouten om fouten te voorkomen o Als alles goed gaat, hebben we niets geleerd o Gezamenlijke sessies om fouten te bespreken – After Action Reviews – Oorzaak/gevolg analyse – Project Reviews
8
1. Leren van fouten: paradigma o Action Research – Praktijk, gericht op bevorderen veranderingen (= action) – Vergroot de kennis van systeem van onderzoeker en betrokkenen ( = research)
9
1. Leren van fouten: methodologie o Process evaluation – Samen begrijpen welke hulpbronnen en acties welke effecten hebben – Bekijk de effecten om doelen te stellen (en daarmee effecten te verbeteren) – Reflectie op doelen om idealen te bereiken (en daarmee het bekijken van doelen te verbeteren)
10
1. Leren van fouten: methode o Faciliteren van besluitvorming – Groep heeft ideeën over problemen plus oplossingen – Constructieve acceptatie van ideeën zoeken – Ideeën uitvoeren, resultaten bekijken en reflecteren
11
Leren van fouten Idealen Doelen Effecten Hulpbronnen Activiteiten Vrij naar Dick, Bob (1993) Visieontwikkeling Strategie Oorzaak/gevolg AAR Gefaciliteerde bijeenkomsten
12
Uitgangspunten o Intentionaliteit basis menselijk handelen o Interactie tussen mensen is anders dan interactie tussen mensen en technologie o Individuele en collectieve ontwikkeling o Individuele en culturele verschillen
13
1. Pragmatische aanpak Twee logistieke vragen: 1. Wanneer is het nodig? (toegezegd, beloofd, gepland, gevraagd … ) 2. Wanneer beginnen? (inkopen, produceren, assembleren, transporteren ….)
14
Samenhang in fouten o Verkeerde doorlooptijd verkeerde capaciteit verkeerde prioriteit verkeerde afspraken verkeerde doorlooptijd o Geen communicatie geen vertrouwen geen betrokkenheid geen samenwerking o Hangt dit samen?
15
betrokken zijn + samenwerken + vertrouwen communiceren + + - Uitgaven Taken + - + Capaciteiten + Omzet + Voorraden Doorlooptijden - + - © 1998 LOGI SENS, reproduction without written consent prohibited Afspraken Aflever betrouwbaarheid + + + 4C-model©
16
betrokken zijn + samenwerken + vertrouwen communiceren + + + Prioriteiten / capaciteiten + Omzet + Communiceren in 4C- model © De omzet is onze prestatie indicator (observabele). De capaciteiten en prioriteiten zijn prestatie variabelen. Communiceren, vertrouwen, samenwerken en betrokkenheid versterken, of verzwakken, elkaar. We communiceren heel veel, maar waar het eigenlijk omgaat is hoe we prioriteiten en capaciteiten afstemmen om onze omzetdoelen te halen. Het (tijdig) halen van doelen bevordert communiceren (bijv.: dat kan nog beter, hier leren we van …). Het niet halen van doelen vermindert communiceren (bijv.: smoezen, beschuldigingen, verklaringen, ….) Goede afstemming van prioriteiten en capaciteiten bevordert omzet (throughput) groei.
17
betrokken zijn + samenwerken + vertrouwen communiceren + + Voorraden Doorlooptijden - + - Vertrouwen in 4C-model © De omzet is onze prestatie indicator (observabele). De capaciteiten en prioriteiten zijn prestatie variabelen. Communiceren, vertrouwen, samenwerken en betrokkenheid versterken, of verzwakken, elkaar. We communiceren heel veel, maar waar het eigenlijk omgaat is hoe we prioriteiten en capaciteiten afstemmen om onze omzetdoelen te halen. Het (tijdig) halen van doelen bevordert communiceren (bijv.: dat kan nog beter, hier leren we van …). Het niet halen van doelen vermindert communiceren (bijv.: smoezen, beschuldigingen, verklaringen, ….) Goede afstemming van prioriteiten en capaciteiten bevordert omzet (throughput) groei.
18
Samenwerken in 4C-model © De omzet is onze prestatie indicator (observabele). De capaciteiten en prioriteiten zijn prestatie variabelen. Communiceren, vertrouwen, samenwerken en betrokkenheid versterken, of verzwakken, elkaar. We communiceren heel veel, maar waar het eigenlijk omgaat is hoe we prioriteiten en capaciteiten afstemmen om onze omzetdoelen te halen. Het (tijdig) halen van doelen bevordert communiceren (bijv.: dat kan nog beter, hier leren we van …). Het niet halen van doelen vermindert communiceren (bijv.: smoezen, beschuldigingen, verklaringen, ….) Goede afstemming van prioriteiten en capaciteiten bevordert omzet (throughput) groei. betrokken zijn + samenwerken + vertrouwen communiceren + + - Uitgaven Taken + -
19
Betrokkenheid in 4C- model © De afleverbetrouwbaarheid is onze prestatie indicator (observabele). De afspraken zijn prestatie variabelen. Communiceren, vertrouwen, samenwerken en betrokkenheid versterken, of verzwakken, elkaar. We zijn betrokken, maar waar het eigenlijk omgaat is dat we betrokken zijn bij de afleverbetrouwbaarheid naar de kant. Een hoge afleverbetrouwbaarheid bevordert betrokkenheid (bijv.: dankbaarheid klant, tevredenheid resultaat …). Lage afleverbetrouwbaarheid vermindert betrokkenheid (bijv.: beschuldigen van anderen, nog meer red tape, ….) Goede afspraken bevorderen de afleverbetrouwbaarheid. betrokken zijn + samenwerken + vertrouwen communiceren + + Afspraken Aflever betrouwbaarheid + + +
20
1. Pragmatische aanpak Computersysteem: o Geheelonthouder o Garbage in = garbage uit Informatie: o De gebruiker bepaalt
21
1. Pragmatische aanpak Projectverloop:
22
Business Balanced CardScore Visie Omzet (T) Uitgaven (OE) Voorraden (I) Afleverbetrouwbaarheid (CLIP) Strategie Leveran- ciers Klanten Aandeel- houders Missie Mede- werkers Afleverbetrouwbaarheid; Winst = T-OE; Efficiëntie = OE/I; Turn Over Ratio = T/I; Return On Investment = (T-OE)/I Bedrijfsactiviteiten MT
23
JIT-cycle MRP-cycle TQM-cycle TOC-cycle betrokken zijn + samenwerken + vertrouwen communiceren + + - Uitgaven Taken + - + Capaciteiten + Omzet + Voorraden Doorlooptijden - + - © 1998 LOGI SENS, reproduction without written consent prohibited Afspraken Aflever betrouwbaarheid + + + 4C-model ©
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.