Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRosa Jonker Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Faciliteren van het leren van hoogopgeleide (top)professionals Wat wil ik toevoegen aan mijn kennis en die van anderen? Werkgroep HOP’s d.d. 16 september 2010 Esther Backbier, Adviseur Leren en Veranderen/Programmamanager Justitie Beleidsacademie, Ministerie van Justitie, Den Haag
2
Aanleiding Observaties in mijn werkomgeving Verzuchtingen in mijn werkomgeving Eigen ervaringen: – Opdrachtnemer/ontwikkelaar – Leerprocesbegeleider – Deelnemer/cursist Opmerkingen en actuele thema’s in vakliteratuur
3
(Hoe) kan het anders en beter? Wat is de essentie van medewerkers die leren en de organisaties die dat leren willen/moeten faciliteren?: Medewerkers die geschikt zijn voor hun huidige werk; toekomstige vacatures; toekomstige taken, toekomstige functies Dus: de dynamische ontwikkel-/leeressenties van de medewerkers in hun dagelijkse werkzaamheden en werkcontext centraal Én: ruimte om te leren en reflecteren!!!!!!!
4
Hoog opgeleide (top)Professionals (Koopmans, 2006) Professionals zijn werknemers die een complex takenpakket hebben waarvoor een hoog niveau van kennis en vaardigheden is vereist. – Verantwoordelijkheid dragen, zelf anticiperen op veranderingen, zelf instaat hun eigen ontwikkeling vorm te geven – Kennisintensief: leren maakt onderdeel uit van de functie van de professional – Kennisproductiviteit; kennis omzetten in gedrag(suitingen) (Kwakman, 2001) Professional: iemand die dienstverlenende en complexe werkzaamheden verricht – Adviseren, ontwerpen, doceren, begeleiden, ondersteunen, managen, leidinggeven of verzorgen staat centraal – Regelmatig problemen oplossen die niet op een standaardwijze – en dus niet routinematig- zijn op te lossen
5
Faciliteren van het leren Faciliteren: – Vergemakkelijken – Faciliteiten verlenen voor – Door het vervullen van randvoorwaarden mogelijk maken Leren – Leren (i.p.v. opleiden) – Lerende medewerkers/professionals (i.p.v. cursisten) – Leervermogen (leren te leren, leerblokkades en -belemmeringen wegnemen) – Leervoorwaarden (i.p.v. leerdoelen) – Leerrendement (i.p.v. toets of aanwezigheidsregistratie)) – Leermiddelen en leervormen – Leerlandschap i.p.v. opleidingsplan/opleidingsgids – Leerinterventies en leertrajecten (i.p.v. standaard een cursus, opleiding)
6
Hoe hiermee verder komen? 1.Interviews/gesprekken HOP’s over leerervaringen 2.Interviews/gesprekken leerprofessionals HOP’s 3.Literatuur onderzoek 4.Werkgroep Ingangen: Succesvolle en niet succesvolle leerervaringen Leerstrategieën/leerwegen Leren Leerblokkades Leervoorwaarden Methoden om het leren te faciliteren Ruimte om te leren
7
Welke producten/ambities? Artikel vakblad Boek voor vakgenoten (in opleiding) Bijdrage aan NVO2 werkgroep conferentie Bijdrage aan opleiding/bijscholing voor leerprofessionals Advisering eigen en andere organisaties
8
Vragen aan werkgroep 1.Wat herken je uit mijn verhaal? 2.Wat zie/ervaar je anders? 3.Toevoegingen? 4.Tips v.w.b. literatuur, invalshoeken, gesprekspartners, zoekrichtingen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.