Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBernard Mulder Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Ecodesign en efficiënt materiaalgebruik in nieuwe voertuigen
Jean-Paul HEINE FEBIAC 12 november 2013
2
Inleiding Life-cycle analysis of passenger cars
Transport sector contribution to total GHG emissions, 2009 (EEA-32) Bron: European Environment Agency
3
Inleiding auto = complex product auto = geen potlood!
diversiteit van materialen
4
Grootste potentieel voor verbetering
Levenscyclusanalyse Grootste potentieel voor verbetering Bron: VW
5
Gebruiksfase Verbetering door het gewicht te reduceren Bron: Audi
6
Gebruiksfase Verbetering door het gewicht te reduceren :
Cylinderinhoud verminderen leidt tot lager gewicht en dus lager verbruik; Glas wordt meer en meer door kunststof vervangen (bv. : koplampen); Koetswerk bestaat uit verschillende materialen en/of dikte (dunner waar enkel cosmetisch en dikker waar er nood aan weerstand is); Nieuwe materialen ontwikkelingen (CFRP); Motorsteunen van kunststof …
7
Gebruiksfase Verbetering door het ontwikkelen van nieuwe technologieën
Groot aanbod van geëlektrificeerde wagens: Hybride benzine en diesel; Plug-in Hybride; Elektrisch met range extender. 100% elektrisch; Waarschijnlijk een tussenstap naar waterstof brandstofcel … Aardgas heeft ook een belangrijk rol te spelen.
8
Gebruiksfase Verbetering door het ontwikkelen van nieuwe technologieën
Bron: Toyota
9
Gebruiksfase Verbetering door het ontwikkelen van nieuwe technologieën
Bron: Audi
10
4 5 8 6 Levenscyclus Design en ontwikkeling Gebruik Recyclage
=> 23 jaar tussen Design en Recyclage!
12
Conclusie Recyclage fase is onder controle;
Niet enkel focussen op de gebruiksfase; Want productiefase zal aan belang winnen; Voor de volgende 15 jaar zal de samenstelling van onze wagen niet veranderen (min. 75% metaal) Recyclage kan geen rem op innovatie zijn!
13
EVENWICHT vinden en REALISTISCH blijven
Ecodesign ……. Design for recycling EVENWICHT vinden en REALISTISCH blijven Recyclage doelstellingen (95%) Rentabiliteit ……. Duurzame ontwikkeling Veiligheidstest (Euro NCAP) ……. Kosten en baten analyse Emissies doelstellingen (CO2 + Euro norm) ……. Levenscyclusanalyse
14
Contact: jph@febiac.be
Dank u voor uw aandacht Contact:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.