Download de presentatie
GepubliceerdChrista Coppens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Margret Hintze 2e Welzijn in de Zorg Event, Zwolle
2
Wat is er veranderd? Normen verantwoorde zorg
4 domeinen (meer aandacht voor welzijn) De mens is meer dan zijn lichaam Wensen en behoeften staan voorop Cliënt houdt de regie Sterke vergrijzing bezuinigingen op zorgkosten 2e Welzijn in de Zorg Event, Zwolle
3
Financiële situatie in zorgland
2e Welzijn in de Zorg Event, Zwolle
4
Belemmeringen? Nee, uitdagingen!
2e Welzijn in de Zorg Event, Zwolle
5
Vroeger en nu Organisatie bepaalde welke activiteiten voor iemand geschikt waren. Veel groepsactiviteiten (verenigingsleven) Persoonlijke wensen en behoeften staan centraal Minder collectief, meer op maat Cliënt is zelf aan zet 2e Welzijn in de Zorg Event, Zwolle
6
2e Welzijn in de Zorg Event, Zwolle
7
Uitdaging Verstevigen van de positie van AB’ers in de organisatie toegevoegde waarde voor cliënten Samenwerking met zorgpersoneel en het sociale netwerk (mantelzorgers en vrienden), inschakelen van vrijwilligers Nieuwe rol: coördinatie van activiteiten, organisatorische vraagstukken Integraal aanbod, afgestemd op wensen en behoeften van cliënten 2e Welzijn in de Zorg Event, Zwolle
8
Activiteiten in de huiskamer
2e Welzijn in de Zorg Event, Zwolle
9
Samenwerken met verzorgenden
Wat is de gezamenlijke ambitie en visie? Welke doelen hebben wij, wat willen wij met elkaar bereiken? Wat is de meerwaarde voor de cliënt? Welke activiteiten kunnen de medewerkers in de zorg organiseren? 2e Welzijn in de Zorg Event, Zwolle
10
Individuele aandacht 2e Welzijn in de Zorg Event, Zwolle
11
Samenwerken met vrijwilligers
Aansturen van het proces Relatie opbouwen: geen competitie maar waardering Faciliteren van randvoorwaarden Overbrengen van informatie: bijvoorbeeld omgaan met bepaalde ziektebeelden, omgaan met gedrag, organiseren van activiteiten Goede communicatie: afstemmen over zaken rond om de cliënten 2e Welzijn in de Zorg Event, Zwolle
12
Activiteiten in groepsverband
2e Welzijn in de Zorg Event, Zwolle
13
En het sociale netwerk? Zonder hen gaat het niet!
Waardevolle informatiebron Stimuleren van activiteiten: heet hen welkom 2e Welzijn in de Zorg Event, Zwolle
14
Droom of werkelijkheid?
2e Welzijn in de Zorg Event, Zwolle
15
Nieuwe rol van de activiteitenbegeleider
Cultuurverandering (transitie) van zorg naar dienstverlening Verbinden van zorg en welzijn Aandacht creëren en ondersteuning bieden Coördineren mantelzorg/vrijwilligers Niet concurreren, maar samenwerken Delen van kennis Samenwerking met andere partijen: verbinding tussen buiten en binnen Aansluiten bij activiteiten in de buurt, buitenwereld binnen halen 2e Welzijn in de Zorg Event, Zwolle
16
2e Welzijn in de Zorg Event, Zwolle
17
Vaardigheden Profileren: versterken van je positie binnen en buiten de organisatie Netwerken: wie of wat is nodig rond om de cliënt? Ondernemerschap: dienstverlening, kostprijsbewustzijn Spin in het web: hoe kun je invulling geven aan je nieuwe rol? 2e Welzijn in de Zorg Event, Zwolle
18
Als ik zo oud geworden ben
Als ik zo oud geworden ben, dat ik geen mens herken. En niet eens jouw naam meer weet, pak dan mijn hand even beet. En zeg me gedag, laat me voelen dat je me mag. Wellicht dat ik het gevoel herken, dat ik voor iemand, Iemand ben. 2e Welzijn in de Zorg Event, Zwolle
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.