De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleiding Cultuurmecenaat en het 8 Stappenplan Peter Inklaar, programmaleider Programma Cultuurmecenaat 2 oktober 2009 Kunstraad Groningen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleiding Cultuurmecenaat en het 8 Stappenplan Peter Inklaar, programmaleider Programma Cultuurmecenaat 2 oktober 2009 Kunstraad Groningen."— Transcript van de presentatie:

1 Inleiding Cultuurmecenaat en het 8 Stappenplan Peter Inklaar, programmaleider Programma Cultuurmecenaat 2 oktober 2009 Kunstraad Groningen

2 Waar gaat het over vandaag  Wat is cultuurmecenaat?  Wat zijn de ervaringen?  Hoe pak je het aan?

3 Wat is cultuurmecenaat?  Belangeloos schenken aan kunst en cultuur.  Motivatie niet alleen economisch van aard.  Mecenaat is als een vriendschap, niet vastgelegd wat en wanneer je iets terugkrijgt.  Vandaag gaat het over particulier mecenaat. Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

4 Verschillen tussen sponsoring en mecenaat (Bedrijfs)sponsoring  Cultuur als middel  Doelgroep bereiken  Marketing en relaties  Zakelijk  Tegenprestaties Cultuurmecenaat  Cultuur als doel  Cultuur stimuleren  Passie, betrokkenheid  Persoonlijk  Erkenning Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

5 Cultuurmecenaat in Nederland en buitenland  Nederland: lange traditie mecenaat en opdrachtgeverschap.  Na WO II werd deze rol overgenomen door overheid.  USA: mentaliteit anders, rijk zijn is geen schande, vragen ook niet, wordt met paplepel ingegoten.  UK: Jaren ’80 geldkraan dicht tegelijkertijd stimulans voor doneren via belastingvoordeel. Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

6 Motieven voor geven  Persoonlijke motieven: betrokkenheid, goed gevoel.  Maatschappelijke motieven: iets (terug) doen, verantwoordelijkheid openbaar kunstbezit.  Culturele motieven: aanbod vergroten, kwaliteit verbeteren, iets mogelijk maken.  Leeftijd, geslacht, klasse, sociale factor, … Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

7 Voorwaarden voor geven  Betrouwbare organisatie, transparantie, goed management.  Betrokkenheid bij artistiek product en identificatie met de organisatie (missie).  Overtuiging dat geld echt nodig is, het verschil maken (value for money). Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

8 Redenen waarom iemand niet geeft  Persoonlijk: wantrouwen over motieven organisatie, gebrek aan kennis over de mogelijkheden van geven.  Over de organisatie: wantrouwen over de organisatie en slechte ervaring met geven in verleden.  Over de maatschappij: overheidstaak, charitatieve doelen belangrijker, idee dat geld niet nodig is.  De persoonlijke ‘klik’ ontstaat niet. Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

9 Fiscale mogelijkheden Nederland heeft fiscaal gunstig klimaat voor geven:  Een eenmalige schenking is aftrekbaar van de inkomstenbelasting, met drempel en maximum.  Periodieke schenkingen zijn onbeperkt aftrekbaar, als minimaal 5 jaar hetzelfde bedrag wordt geschonken.  Culturele instellingen betalen geen schenkingsrecht (ANBI!).  Brochure ‘Geven aan cultuur, de fiscale voordelen van uw gift’ voor iedereen beschikbaar. Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

10 Het 8 Stappenplan (Bron: Individual Giving Manual, Arts & Business, Philip Spedding) 1.Bereid je voor 2.Identificeer je doelgroep 3.Doe onderzoek 4.Plan je aanpak 5.Creëer betrokkenheid 6.Stel de vraag 7.Sluit de afspraak 8.Houd contact Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

11 Stap 1: Bereid je voor  Geld: budget, doelstelling, planning  Mensen: bestuur, raad, vrijwilligers  Middelen: administratie, database Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

12 Stap 2: Identificeer je doelgroep  Doelgroep identificeren en segmenteren –Bezoekers: bekend en betrokken –Kennissen: bekend maar nog niet betrokken –Aspiranten: niet bekend, mogelijk betrokken  Focus op potentiële begunstigers en laat de rest voor wat het is! Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

13 Stap 3: Zoek uit wat de doelgroep interesseert  Individuen en groepen: geschiedenis, rijkdom, interessegebieden, achtergrond, verbintenissen, netwerk etc.  Zoek persoonlijke klik-factor  Onderzoek betekent opbouwen van netwerk  Continue bezigheid Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

14 Stap 4: Plan je aanpak  Middelen  Tegenprestaties  Case for support: berichtgeving  Ambassadeurs, intern en extern  Timing van aanpak  Cash flow en targets Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

15 Stap 5: Creëer betrokkenheid  Waarom vindt de potentiële begunstiger de organisatie interessant  Huidige betrokkenheid  Toekomstige (gewenste) betrokkenheid  Koppelen aan passende activiteiten Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

16 Stap 6: Stel de vraag  Hoe, wanneer en door wie?  Impuls vraag, overdachte vraag  Via drukwerk of een ontmoeting  Vijf elementen van iedere vraag: - duidelijk; - specifiek; - directe noodzaak; - doelgericht; - makkelijk. Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

17 Stap 7: Rond de afspraak af  Belofte omzetten in een gift  Bepaal dankbetuiging  Pas op voor ‘kopers spijt’  Elementen dankbetuiging: - bedank; - benadruk verschil; - benoem voordeel begunstiger; - hoe begunstiger contact op kan nemen. Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

18 Stap 8: Houd contact  Contact houden: banden aanhalen  Op de hoogte houden van alles dat speelt  Opnieuw begunstiger vragen om te steunen! Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

19 Stap voor stap Voorbereiden van je organisatie Doelgroep, wie ga je benaderen? Onderzoek, wat interesseert hen? Plan je aanpak, details uitwerken Betrek de doelgroep Vraag om steun Seal the Deal Houd contact! Cultuurmecenaat Ervaringen 8 Stappenplan

20 Kunst & Zaken Programma Cultuurmecenaat www.cultuurmecenaat.nl

21

22 uitdagingen  Wat heeft jouw instelling te bieden aan een mogelijke mecenas?  Waarvoor kun jij morgen iemand uitnodigen om aan bij te dragen?  Wie kun je het beste benaderen? Cultuurmecenaat


Download ppt "Inleiding Cultuurmecenaat en het 8 Stappenplan Peter Inklaar, programmaleider Programma Cultuurmecenaat 2 oktober 2009 Kunstraad Groningen."

Verwante presentaties


Ads door Google