Download de presentatie
1
Politieonderwijs 2.0
2
Veranderen? Herijkte beroepsprofielen Evaluaties politieonderwijs Andere ritmiek Nieuwe onderwijskundige methode
3
Altijd een opdracht overeenkomstig de opdrachten in de praktijk
Beroepsauthentiek Altijd een opdracht overeenkomstig de opdrachten in de praktijk Vanuit de kerntaak Vanuit wat goed politiewerk is Actuele ontwikkelingen Didactische model van Ploegman en de Bie Belangrijkste kenmerk van onderwijskundige visie / De Bie
4
Politieonderwijs PO 2002 PO 2.0 Duur Ritmiek Aantal instroom- momenten
4 jaar 3 jaar Ritmiek 12 weken school, 12 weken korps Eerste jaar: 28 weken school, 4 weken korpsstage, 16 weken korps Aantal instroom- momenten vier (week 5,17,33,45) drie (week 5, 21, 41) Structuur 22 kernopgaven 5 kerntaken → beroepstaken Nog aanvullen
5
Opbouw en structuur: Ritmiek
Drie instroommomenten blauw is korps Vanaf hier verwijzen naar de opleidingsgids, zodat de schema’s voor iedereen leesbaar zijn en bekeken kunnen worden.
6
Kenmerken Politieonderwijs 2.0
Competentiegericht Contextgebonden Complementair Toenemende zelfstandigheid Leerproces centraal P v B Beroepsauthentieke opdrachten Beroepstaken Kerntaken
7
Opleidingsinhoud
8
Opleidingsstructuur Nb: orienatie politie is 2 weken, niet 4
Dit is een fout in de dia’s
9
Opleidingsstructuur
10
Opleidingsstructuur Basis Allround
11
Beoordeling docent/coach Onafhankelijke beoordeling
Examenstructuur Beoordeling docent/coach Onafhankelijke beoordeling
12
Bewijs- /Proeve van bekwaamheid, Portfolio-opdracht
Onafhankelijke examinator uit het korps/PA Planning door PA Bewijs van bekwaamheid Onafhankelijk examinator uit het korps/PA Planning door het korps/PA Portfolio-opdracht Praktijkbegeleider Voortdurend
13
Studieadvies Examenresultaten: Houding en gedrag: 60 credits
100% positief studieadvies 75% (>45 credits) positief studieadvies (rest 1 jr en 6 mnd) < 75% negatief studieadvies (einde opleiding) Houding en gedrag: Portfolio-opdrachten HRM
14
Politieonderwijs 2.0 Samenhang
15
Behandel hulpverleningsvragen
S: Treed op bij verkeersongeval C:Verantwoord je optreden bij rouw en verlies T: Zwemmend redden T: Verleen hulp bij hoog letselrisico
16
Behandel hulpverleningsvragen
S: Treed op bij plaats incident
17
Behandel handhavingsverzoeken
I: Treed op bij overlastsituaties met enkelvoudige problematiek C: Bemiddel bij conflicten
18
Behandel handhavingsverzoeken
I: Treed op bij overlastsituaties met meervoudige problematiek C: Verantwoord je optreden bij psychische en verslavingsproblematiek T: Treed op bij ordeverstoringen
19
Behandel opsporingsverzoeken
S: Treed op bij vermogensdelict C: Verantwoord optreden bij geweldsdelicten T: Houd een gevaarlijke verdachte aan (FVT/zelfverdediging) T: Treed op als beheerder PD
20
Behandel opsporingsverzoeken
Voer opvanggesprek met slachtoffers geweldsdelicten
21
S: Voer controle bijzondere wetten uit
Repressief optreden S: Voer controle bijzondere wetten uit C: Omgaan met ethische dillemma's C: Treed op in de wijk T: Treed op in escalerende conflictsituatie T: Versterk mentale kracht
22
Werk samen met burgers en partners
C: Verantwoord jouw rol in de politiele jeugdtaak C: Werk in de wijk T: Fysieke Vaardigheid (FVT)
23
Begeleidingsvaardigheden
Verantwoord je begeleiding van collega's
24
Voer zelfstandig onderdelen opsporingsactiviteiten uit
S: Voer zelfstandig opsporingsactiviteiten uit T: Voer een verdachtenverhoor uit T: Voer een financieel onderzoek uit
25
Voer zelfstandig opsporingsactiviteiten uit
T: Verantwoord de opsporingsaanpak
26
Intake / Handhaven 1 Behandel klantverzoeken aan de balie
Neem aangifte op Houd toezicht en treed op in publiek domein Organiseer een verkeerscontrole
27
Noodhulp 1 Verleen noodhulp Rijopleiding
28
Noodhulp 2 / Handhaven 2 Treed op in de wijk Handhaaf openbare orde
Voer controle bijzonder wetten uit Treed op in Noodhulp
29
Opsporing/Signaleren en adviseren
Voer zelfstandig opsporingonderzoek uit Pak een probleem aan in de wijk Begeleid een student
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.