De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Enexis.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Enexis."— Transcript van de presentatie:

1 Enexis

2 In vogelvlucht Ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van distributienetwerken voor gas en elektriciteit; 2,6 miljoen elektriciteitsklanten en 1,8 miljoen gasklanten; Speerpunten: Betrouwbaarheid en veiligheid Efficiency Duurzaamheid Klanttevredenheid; Gemiddeld 20 minuten stroomuitval per aansluiting in 2009 (landelijk 24 min); Gemiddelde 25 seconden gasonderbreking per aansluiting in 2009 (landelijk 23 sec); 4.100 medewerkers; Publiek eigendom: 6 provincies en 122 gemeenten; Hoofdkantoor in ‘s-Hertogenbosch Kosten van de netbeheerder slechts 20% van de totale kosten van totale energierekening van een gemiddeld huishouden VIA Ronde Tafel / Enexis 5 oktober 2010

3 Ons verzorgingsgebied
VIA Ronde Tafel / Enexis 5 oktober 2010

4 Regionale Netbeheerders in Nederland
DNWB Alliander Rendo Enexis Stedin Cogas Endinet Intergas Westland Endinet DNWB Alliander Stedin Westland Enexis Cogas Rendo Elektriciteit Huidige gebiedsindeling kent voor elektriciteit en gas mismatch en eilanden. Dat kan efficiënter. Herverkaveling en uitruil ligt in lijn der verwachtingen. Onze uitgangspunten bij sectorordening zijn: Bundeling van gas en elektriciteit Ordening langs provinciale grenzen De totale besparingen van samenwerking en uitruil/herverkaveling van regionale netbeheerders is geraamd op 110 mln. per jaar op sectorniveau Opsplitsen van de huidige netbeheerders naar 12 provinciale beheerders brengt daarentegen veel kosten met zich mee. Gas VIA Ronde Tafel / Enexis 5 oktober 2010

5 Enexis is voor de invoering van slimme meters
Netbeheerder heeft een maatschappelijke verantwoordelijkheid en de business case op nationaal niveau is positief; Stakeholders verwachten van ons een leidende rol in het faciliteren van een duurzame energievoorziening; Moet wel een kostenefficiënte en klantvriendelijke uitrol zijn; Vereist een goede voorbereiding en een ordentelijke aanpak; Keep it simple, en hou vast aan je rol: netbeheerder faciliteert; Niettemin: nut voor klant aantonen (samen met overheid) en, indien nodig, markt stimuleren. VIA Ronde Tafel / Enexis 5 oktober 2010

6 De slimme meter, hoe werkt het?
P1 Bv: Extern display P3 Meetdata schakelsignalen boodschappen E-meter P4 (CTS) P2 G/W-meter P3 is de (GPRS- of PLC-)communicatiepoort. Interface met uitleessysteem van de netbeheerder; P2 is voor vier submeters (bedraad of via RF); P4 (met CTS): data-uitwisseling met Energieleveranciers en/of Overige Diensten Aanbieders (ODA's); P1 geeft meterstanden (boodschappen/stuursignalen) aan de klant. Dit is een lokale poort, ofwel consumenteninterface. VIA Ronde Tafel / Enexis 5 oktober 2010

7 Concept Slimme Meter P2 P3 P4 P1 Klant Netbeheerder Derden
max. 4 submeters P2 Energieleverancier ODA Duo-Netbeheerder (gas) P3 P4 (data-uitw.) (data-uitwisseling) CTS P1 Lokale klant interface: read only (meterdata, berichten) Vrije markt met diensten (energiebesparing) o.a. via Internet VIA Ronde Tafel / Enexis 5 oktober 2010

8 Besparingmogelijkheden displays
Displays veranderen gedrag en kunnen een energie reductie van 8-9% realiseren. VIA Ronde Tafel / Enexis 5 oktober 2010

9 Werkveld: dynamisch en nieuw
Regelgeving: wetsvoorstellen, novelles, AMVB’s en MR’s; kost veel tijd en leidt tot nieuwe wensen; Privacy en security: actueel en politiek gevoelig; NTA-meter: sinds kort leverbaar door (slechts) twee leveranciers: nog onvoldoende prijsconcurrentie in markt; Diensten: zijn in ontwikkeling (op zowel lokale als centrale poort); Smart grids: concepten zijn in ontwikkeling; Beperkte ervaring: kwaliteit van systeem, grote aantallen plaatsingen, uitlezingen, en datadistributie via P3/P4; Energieleveranciers: worden actief; Wettelijke verplichtingen: m.b.t. aanbieden, plaatsen, uitlezen en datadistributie verwacht in 2e helft 2011. VIA Ronde Tafel / Enexis 5 oktober 2010

10 Slimme meters: doelen Enexis
Tijdig gereed zijn voor wettelijke verplichtingen: Betrouwbare systeemketen, excellente administratie; Leren door te doen. Ervaring opbouwen met grote aantallen; Acceptatie door de klant, demonstreer toegevoegde waarde: Stimuleren en faciliteren van ontwikkeling van (duurzame) diensten; Stimuleren en faciliteren van procesverbeteringen; Prijsconcurrentie creëren op de slimme metermarkt: Interoperabiliteit; Standaarden; Samenwerking Netbeheerders: Inkoop; Richting politiek, markt en klant; Standaarden en technologische keuzes; Transparant en compliant: aantoonbaar opvolgen regelgeving m.b.t. kwaliteit en veiligheid idem m.b.t. privacy & security (VCA- en ISO-certificering). VIA Ronde Tafel / Enexis 5 oktober 2010

11 Vragen?


Download ppt "Enexis."

Verwante presentaties


Ads door Google