De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toine nagel TU/e. ‘Marketing: In Touch’ 19 november 2012 - Eindhoven TU/e - Honors Horizon Toine Nagel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toine nagel TU/e. ‘Marketing: In Touch’ 19 november 2012 - Eindhoven TU/e - Honors Horizon Toine Nagel."— Transcript van de presentatie:

1 toine nagel TU/e

2 ‘Marketing: In Touch’ 19 november 2012 - Eindhoven TU/e - Honors Horizon Toine Nagel

3

4 motivatie: Prikkelen Nieuw (inzicht) Toepasbaar introductie; college

5 introductie; stelling marketing gaat vooral over: ‘hoe breng ik mijn handel aan de man?’

6 introductie; stelling het vertrekpunt is veelal de dienst of het product... (daar wordt een markt bij gezocht)

7 organisatiefocusgroep communicatie (vooral ‘zenden’) doel: ‘overtuigen’

8 organisatie focusgroep communicatie (vooral ‘verbinden’) = ‘collaboration’ crowdsourcing, co- creation, burgerparticipatie Optioneel http://www.youtube.com/watch?v=KH9cB-i2eqQ

9 theoretiseren

10

11 overweging theoretiseren

12 van automerk tot dameshygiene low interest > gevecht om ‘top of mind’ ‘wij’ reclame’s... deo bijvoorbeeld eh? Onontgonnen gebied... psychologie

13 reclame anticipeert, reclame fingeert... Mijn benadering: Ben écht! Transparant... kan alleen als iets écht goed is. We doen het samen, en dus hoor je er écht bij. Gewaardeerd voor wie je bent en wat je doet... Deze relatie overstijgt de gewone klant / leverancier relatie...

14 inlevingsvermogen http://www.youtube.com/watch?v=1C73fHAdAUM psychologie

15 inlevingsvermogen mensen handelen eerst... en beredeneren daarná waarom Neurologie: limbisch systeem, de ‘oerhersennen’ versus ‘nieuwe hersennen’ (cortex / neocortex)

16 inlevingsvermogen Álle mensen handelen éérst en beredeneren daarná...

17 inlevingsvermogen Écht allemaal... De eigenaar zegt... Maar wat motveerde hem echt?

18 en jouw brein? http://www.prospective.nl/2010/09/01/weet-je-wel-wat-je-ziet-testje/ wat zie je?

19 en jouw brein? wat doet jouw linker- met (of tegen) jouw rechter hersenhelft? (noem de kleuren, niét de woorden) http://www.prospective.nl/2010/09/05/ben-jij-links-of-rechtsdenkend/

20 en jouw brein? wat doet jouw brein met jouw lichaam? (reclame, werkt dat?)

21 hold that thought... houd die gedachte vast terwijl we even een ander pad in slaan: ‘Belevenis Marketing’

22 belevenis marketing Experience Marketing; In onze economie is alles te koop. Materieel hebben we alles. Maar, immaterieel niet. We willen ervaringen, belevenissen... Experience marketing gaat uit van waardecreatie door het nauwkeurig regisseren van een beleving. Het regisseren van een verhaal dat het waard is om door te vertellen… ijshotel: http://nl.youtube.com/watch?v=eUiR7fhIIBI&feature=related

23 belevenis marketing

24 http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=jIG2NM-EieI

25 belevenis marketing in simpele producten, zoals koffie (Starbucks) en zelfs in mais schuilt een ‘experience’: (waardecreatie)

26 belevenis marketing Maar... een ‘belevenis’ hoeft niet altijd groots en theatraal te zijn. Een belevenis kan ook in subtiliteiten zitten: Ernest Hemingway’s beste verhaal, zo vond hij zelf, bestond uit zes woorden: for sale, baby shoes, never worn Die zes woorden maken wat los. Dat zou je ook een ‘experience’ kunnen noemen...

27 subtiele belevenissen

28 reclame hoeft niet te schreeuwen... als je de subtiliteit beheerst (aandacht gaat juíst naar hetgeen er niét is)

29 recap Marketing: het vertrekpunt is veelal de dienst of het product... (draai het om: zoek de behoefte) Marktonderzoek: vragen? mensen weten zelf ook niet waarom... (behoeften zitten dieper dan het gesproken woord) Promotie: ‘verkopen’...? ‘beleven’ ! (een leuke en blijvende herinnering)

30 werk aan de winkel; Je hebt gezien / ervaren dat het brein zijn eigenaar voor de gek kan houden... (beredeneringen, het ‘kleuren’ van informatie) Daar heb je, onder andere in onderzoeken, last van... De eerste ‘kleurende’ factor is de onderzoeker zelf... We gaan proberen die ‘kleuring’ eruit te halen... Door: Jezelf bewust te zijn & Kennis en bronnen te valideren:

31 werk aan de winkel; voorbeeld

32 werk aan de winkel; Neem een nieuwsfeit, of een stelling, en ga samen aan de slag om daar de ‘kleur’ uit te halen... Maximimaal resultaat:ontkrachting (invalid data) Minimaal resultaat:nuancering

33 ‘In Touch’ Vragen & Discussie slides: www.prospective.nlwww.prospective.nl Enjoyed the lecture? Endorse me (LinkedIn)

34 toine nagel tot zover

35 http://www.prospective.nl/2012/03/31/neuromarketing/ Actueel: Collaborative Marketing: (ca 5 min) http://www.youtube.com/watch?v=KH9cB-i2eqQ Brand Positioning: (meaningfull) (7 min) http://nl.youtube.com/watch?v=lIq_8MUPz5w Connecting People / Nokia: http://www.youtube.com/watch?v=9KNUv2IU-vM&feature=relatedhttp://www.youtube.com/watch?v=9KNUv2IU-vM&feature=related Heijmans die korting gaf van € 50.000 op een nieuwbouwhuis http://www.telegraaf.nl/overgeld/nieuws_overgeld/2704858/__Ook_huizen_weg_voor_stuntprijzen__.html Bronnen en verdieping;


Download ppt "Toine nagel TU/e. ‘Marketing: In Touch’ 19 november 2012 - Eindhoven TU/e - Honors Horizon Toine Nagel."

Verwante presentaties


Ads door Google