De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zelfcontrole bij consumenten

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zelfcontrole bij consumenten"— Transcript van de presentatie:

1 Zelfcontrole bij consumenten

2 Zelfcontrole bij consumenten
Rationele en hedonische motieven Soms tegengesteld Snoep, luxe, pensioensparen Tijdsinconsistentie Preferenties kunnen veranderen

3 Tijdsinconsistentie Utiliteit TIJD Diploma NU Fuif Shift beslissing

4 Wilskracht Conflict tussen ratio en emotie
Consumenten kennen hun zwaktes Zoeken manieren om zichzelf te beschermen Willen geen kortingen voor ‘slechte’ producten Wertenbroch K (1998). Consumption self-control by rationing purchase quantities of virtue and vice. Marketing Science 17(4) Hoe kunnen consumenten wilskracht uitvoeren?

5 WENS verminderen Vermijden van gevaarlijke situaties
Solden / café Uitstellen van de keuze / beslissing Regels invoeren: overleg, nacht over slapen Substitutie Risico? Afleiding Gedachten van het aantrekkelijke aspect afleiden

6 Wilskracht uitoefenen
Precommitment Kost inbouwen (fysiek of sociaal) Regels Godsdienst Moraliteit Schuldanticipatie

7 Wilskracht uitoefenen
Bewuste tegenargumentatie Kostenberekening Bv. Sigaretten Denken aan het goede Bv. gezonde oude dag

8 Wilskracht uitoefenen is kostelijk
Wilskracht uitoefenen kost moeite Kan maar in beperkte mate Ego depletion effect Fase 1: emotie regulatie, verleiding weerstaan Fase 2: moeilijker om impuls in te houden, volhouden, etc… Self-control Strength Model [Baumeister, Roy F. (2002). Yielding to temptation: Self-control failure, impulsive buying, and consumer behavior. Journal of Consumer Research 28, (March), ]

9 Kiezen is kostelijk Een van de frequentste bezigheden: kiezen
Bruyneel et al. 2006 Een reeks keuzes (Experiment 2) Deelnemers moesten beslissen hoeveel snoep ze wilden kopen Experimentele conditie: zelf kiezen Controleconditie: evenveel gram scheppen als de vorige

10 Kiezen is kostelijk Verleiding met overprijsd zeer aantrekkelijk snoep
Mignonettes Aantrekkelijkheid bleek uit een pretest Deel van keuze was echt Per persoon werd één aankoop uitgeloot het minimum kopen is het meest rationele

11 Resultaten experiment 2

12 Andere studies Experiment 1: Experiment 3:
6 keuzes tussen andere producten Dan een keuze tussen overprijsd zeer aantrekkelijk product en gewoon geprijsd neutraal product Chocolade sinterklaas versus chocolade zwartepiet Rationeel: kies zwartepiet (zelfde functionaliteit) Sinterklaas wordt vaker gekozen na een reeks keuzes Experiment 3: Zowel kiezen van zeer aantrekkelijk als redelijk aantrekkelijk snoep Effect alleen voor het zeer aantrekkelijk snoep

13 Experiment 3

14 Conclusie Kiezen is niet onschuldig Voorkom zelfcontrole-uitputting
Kies voor je gaat winkelen


Download ppt "Zelfcontrole bij consumenten"

Verwante presentaties


Ads door Google