Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFien Vink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
S HARING M INDS B EDRIJFSMANAGEMENT S ANDER B ROSENS, J AN G EERTS, M ICHIEL J ANSENS, S TEF V ERSCHUEREN EN S TIJN V ERSCHUEREN
2
I NLEIDING Sharing minds: Sander Brosens Jan Geerts Michiel Jansens Stef Verschueren Stijn Verschueren Teamcoach: Tom Van de Leur
3
O VERZICHT P RESENTATIE Inleiding Briefing/debriefing OF: Micro-omgeving OF: Macro-omgeving SWOT SMART Marketingmix Segmentatie Positionering Spreker: Michiel Jansens
4
O PDRACHT De studenten van 2MKT kregen in het eerste trimester een opdracht voor het verkopen van goederen. Wij gaan deze opdracht stap voor stap opvolgen en proberen te verbeteren waar nodig Spreker: Michiel Jansens
5
W AAR GING HET MIS ? Geen doel vooropstellen Zaken uitstellen tot het laatste moment Slechte planning Geen gebruik gemaakt van marketingplan Geen competenties vooropstellen Spreker: Michiel Jansens
6
W AT WILLEN WE BEREIKEN ? Onze competenties bijsturen en uitbreiden in verband met het opstellen van een marketingplan De knelpunten analyseren en deze verbeteren Praktijkervaring opdoen Deze opdracht tot een goed einde brengen Spreker: Michiel Jansens
7
OF: M ICRO - OMGEVING Bedrijf Bestaande uit: Teamleden Teamcoach: Tom van de Leur Docente: Mevr. Vos Doel: leerpunten behalen Leveranciers Lidl Aldi Colruyt Spreker: Stef Verschueren
8
OF: M ICRO - OMGEVING Intermediairs Mevr. Dries Lidl Klanten Studenten KHK HWBKT Beperkt budget Concurrenten Directe: andere groepen, automaat Indirecte: andere winkels Spreker: Stef Verschueren
9
OF: M ICRO - OMGEVING Belangengroepen Belgisch Centrum voor Geleidehonden Docenten Wijzelf Spreker: Stef Verschueren
10
OF:M ACRO - OMGEVING Economie Goede regio Minder studentenjobs Demografie Relatief jonge en kleine doelgroep Veel vrienden en kennissen Technologie Automaat Spreker: Stef Verschueren
11
OF:M ACRO - OMGEVING Politiek Eerlijke concurrentie Toestemming Juridisch Legislatie Sociaal en cultuur Decennia hetzelfde Ecologisch Recyclage Spreker: Stef Verschueren
12
SWOT Strenghts Weaknesses Opportunities Threaths Spreker: Sander Brosens
13
S TRENGTHS Kwaliteit Klanttevredenheid Directe levering Productduurzaamheid Consumentenvertrouwen Spreker: Sander Brosens
14
W EAKNESSES Laag budget Lage winst Weinig ervaring Weinig vrije tijd / verkooptijd Spreker: Sander Brosens
15
O PPORTUNITIES Jongerenomgeving Kortingsprijzen Weinig concurrentie Spreker: Sander Brosens
16
T HREATS Snoepautomaat, … Toestemming school Beperkte hoeveelheid klanten Financiële positie van studenten Spreker: Sander Brosens
17
SMART De letters van SMART staan voor: S pecifiek (debriefing) M eetbaar A cceptabel R ealistisch T ijdsgebonden Spreker: Jan Geerts
18
S PECIFIEK Competenties verwerven (hoofdzaak) Break-even realiseren (bijzaak) Winst Spreker: Jan Geerts
19
M EETBAAR Inkomsten, hoeveel geld verdienen we Vergelijken van onze resultaten met deze uit vorige verkoopsperiode Opdrachten tijdig in orde Testen op Toledo op tijd klaar zijn Tussentijdse controle week van 20 april Spreker: Jan Geerts
20
A CCEPTABEL Resultaat acceptabel voor Mevrouw R. Vos? voor Tom Van de Leur? voor de groep zelf? Ondersteuning en goedkeuring voor plannen die we gaan uitvoeren en beslissingen die we gaan nemen. Toestemming van verantwoordelijke kantine om onze producten te verkopen. Duidelijke afspraken i.v.m. momenten van verkoop. Spreker: Jan Geerts
21
R EALISTISCH Opdracht is realistisch om tot een goed einde te brengen Competenties verbeteren moet zeker haalbaar zijn mits inzet en goede motivatie Break-even draaien is realistisch, competenties verschaffen is prioritair Onverwachte gebeurtenissen inschatten zodat het ons resultaat niet zal beïnvloeden Spreker: Jan Geerts
22
T IJDSGEBONDEN Startdatum is 20 februari Einddatum is 18 mei Gekregen deadlines Periode verkoop belangrijk Donderdag 20 april 2010: presentatie Sharing Minds Verkoopweek Spreker: Jan Geerts
23
M ARKETING - MIX 4 P’s: Prijs Product Promotie Plaats Spreker: Jan Geerts
24
M ARKETINGMIX : P RIJS € 0,50 per zakje Indien sponsoring € 0.50 winst, anders € 0,30 Goedkoper dan de automaat Spreker: Jan Geerts
25
M ARKETINGMIX : P RODUCT Kleine zakjes snoep van 150 gram Zelfde product verkoopsopdracht 2 MKT ‘merksnoep’ verkopen, omdat jeugd meer en meer merkgebonden is Spreker: Jan Geerts
26
M ARKETINGMIX : P ROMOTIE Promotie opstarten van ‘3 halen is 2 betalen’ Eén ‘soldendag’ houden Aanpassen aan voorraad- en verkoopgegevens Spreker: Jan Geerts
27
M ARKETINGMIX : P LAATS Verkoopplaats: cafetaria KHK Turnhout Veel leerlingen komen hier eten Weinig inrichting Spreker: Jan Geerts
28
S EGMENTATIE Segmentatiecriteria Voorwaarden Doelgroep selecteren Spreker: Stijn Verschueren
29
S EGMENTATIECRITERIA Gedrag Gelegenheid Gezochte benefits Status van gebruiker Gebruiksfrequentie Spreker: Stijn Verschueren
30
V OORWAARDEN Meetbaarheid Toegankelijkheid/bereikbaarheid Omvang Spreker: Stijn Verschueren
31
D OELGROEP SELECTEREN Studenten Massamarketing Gemeenschappelijke behoeften Grootste deel tevreden Spreker: Stijn Verschueren
32
P OSITIONERING Goede service Prijs: goedkoop Kwaliteit: merk Differentiëren ten opzichte van de rest! Spreker: Stijn Verschueren
33
W AT HEBBEN WE HIERUIT GELEERD ? Competenties verworven Informatie analyseren Marketingplan opstellen Zelfstandig leren werken In groep werken (collegialiteit) Plannen en organiseren Mondelinge presentaties Spreker: Michiel Jansens
34
B EDANKT VOOR UW AANDACHT S HARING M INDS
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.